این مقاله راجع به نظم و تقارن در دکوراسیون داخلی است، پس تا انتها همراه ما باشید.تقارن یک ترفند طراحی داخلی است که برای ایجاد اتاق­هایی با ظاهری هوشمند و فضاهای کوچک عالی است. تقارن هنگام استفاده در طراحی داخلی باعث ایجاد تعادل و احساس آرامش می‌شود؛ درحالی که در اتاق‌های بزرگ دیده نمی­شود. در اتاق‌های کوچک‌تر مانند آشپزخانه و آن‌هایی که بسیار شلوغ هستند، نیز می‌تواند فضای بازتری ایجاد کند. بهترین راه برای استفاده از تقارن در یک اتاق، داشتن یک ویژگی معماری به عنوان نقطه شروع یا مرکزی است.

نظم و تقارن در دکوراسیون داخلی-وب سایت دکورامسین

 

تقارن را درست انجام دهید؛

می­توانید در هر اتاق خانه خود هماهنگی ایجاد کنید و فضاهای کوچک را بزرگ­تر و مرتب­تر کنید. تعادل و تقارن اساس هر طراحی داخلی موفق است. بنگیرید چگونه به فضای داخلی کاملاً متعادل برسید. فضای داخلی متقارن لزوما انعکاس آینه‌ای کامل از جزئیات نیست؛ بلکه بر اساس خطوط، اندازه­ها، ارتفاع­ها، رنگ­ها هستند. دستیابی به تقارن بسیار ساده است: فقط فضا را به دو قسمت تقسیم کنید و سعی کنید آن را با مبلمان و سایر وسایل داخلی متعادل کنید.

هنگامی که ما در مورد تعادل صحبت می کنیم و به دنبال طراحی هستیم که به تازگی ایجاد کرده‌ایم، باید سه چیز اصلی را در نظر داشته باشیم:

  • وزن بصری
  • تقارن
  • ایجاد و خارج از نقطه کانونی ما

وزن بصری چیست؟

وزن بصری وزنی خیالی است که چشمان شما به یک اثاثیه، جزییات یا شیء در فضای کنونی می‌دهد. بیایید وانمود کنیم که مبل بزرگی داریم که در یک طرف با پارچه مخملی تیره پوشانده شده است و در طرف دیگر میز قهوه خوری مینیمالیست شیشه­ای رنگ روشن داریم. بدیهی است که مبل بزرگ وزن بصری زیادی در مقایسه با میز قهوه سبک دارد. وظیفه ما ادغام این دو جنبه و یافتن تعادل مناسب به بهترین شکل ممکن است.

نظم و تقارن در دکوراسیون داخلی-وب سایت دکورامسین

چگونه در فضای داخلی تعادل متقارن ایجاد کنیم؟

در دنیای طراحی داخلی ترفندهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها تقارن است. اگر قوانین را بدانید و رعایت کنید، چیدمان متقارن مبلمان، تابلوها یا عناصر دکور خسته کننده یا پیش پا افتاده به نظر نمی رسد. با وجود این واقعیت که اعتقاد بر این است که این تکنیک طراحی برای اتاق‌های بزرگ مناسب است، تقارن برای فضاهای کوچک نیز مرتبط است.

به عنوان مثال، در یک اتاق خواب کوچک، چنین چیدمان مبلمان مؤثرترین راه برای تزئین فضای داخلی است. تخت به عنوان یک محور عمل می کند و می توانید آن را با همان میزهای کنار تخت و چراغ های رومیزی تکمیل کنید. در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

برای رسیدن به تعادل متقارن در فضای داخلی خود نیازی به حرفه‌ای بودن ندارید. تکرار عناصر در دو طرف محور یک طراحی متعادل ایجاد می­کند. برای این منظور کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید.

  • شما باید نقطه مرکزی را دقیقاً در وسط یکی از دیوارها یا در مرکز اتاق تعیین کنید. یک نقطه کانونی را انتخاب کنید؛ معمولاً این عنصری است که به محض ورود به اتاق توجه را به خود جلب می­کند. این می‌تواند یک شومینه، فضای ذخیره سازی داخلی یا برخی از جزئیات معماری باشد.
  • رسم خط خیالی از مرکز ترکیبی طول اتاق را انداخت.
  • عناصر مبلمان باید به صورت متقارن در دو طرف این خط خیالی – ” اثر آینه ” قرار گیرند. شما نباید از موارد مشابه در هر دو طرف استفاده کنید. برای رسیدن به تعادل باید از نظر شکل مشابه باشند؛ تعادل متقارن بیشتر در سبک‌های کلاسیک وجود دارد.

روش های مختلف برای ایجاد تقارن

متداول ترین روش های ایجاد تقارن داخلی عبارتند از:

مبلمان – جفت صندلی راحتی، مینی مبل، کابینت، آینه، قفسه، نقاشی، چراغ های کف، چراغ رومیزی و غیره.

رنگ و تزئین – به عنوان مثال، تکه‌های مشابه را در هر دو دیوار مقابل به موازات محور مرکزی تکرار کنید.

اشیاء منفرد – مانند مبل یا میز ناهارخوری، می‌توانند روی یک محور قرار گیرند  به طوری که آنها را به دو نیم تقسیم کند.

اشیاء را از نظر شکل مشابه بچینید، اما از نظر رنگ یا بافت یکسان نباشند . در غیر این صورت طراحی یکنواخت به نظر می‌رسد. در پایان به سلیقه شما بستگی دارد.

نظم و تقارن در دکوراسیون داخلی-وب سایت دکورامسین

مزایا و معایب تعادل متقارن چیست؟

مزایا:

  • یکی از مزیت‌های اصلی تقارن این است که می‌توان از آن برای ترکیب بافت‌ها، اشکال و رنگ‌هایی استفاده کرد که در نگاه اول کاملاً ناسازگار هستند. این بدان معنی است که شما می‌توانید نه تنها از اشیاء یکسان، بلکه با بافت‌ها و سایه‌های یکسان نیز استفاده کنید.
  • طراحی داخلی متقارن برای سبک‌های سنتی مناسب است.
  • با چنین اتاق متعادلی می‌توانید اعتماد به نفس، آرامش و امنیت را احساس کنید.
  • این فضاهای داخلی برای افرادی که مستعد کمال گرایی و محافظه کاری هستند جذاب خواهد بود.

معایب:

  • این طرح اغلب برای اتاق‌های کوچک مناسب نیست.
  • چیدمان منظم عناصر در امتداد محور مرکزی بر شکل و اندازه اتاق تاکید دارد.

تعادل و تقارن چگونه می‌تواند بر طراحی داخلی تاثیر بگذارد؟

تقارن یکی از اصول اساسی هنر است. با این حال، طراحی داخلی نیازی به آینه کاری کامل ندارد. طراحان عاشق ایجاد تعادل نامتقارن هستند که غیررسمی­تر، زنده­تر و پویاتر است. تقارن بیش از هر چیز تعادل است. در فضای داخلی، می‌توان مشاهده کرد که نیمی از اتاق تقریباً بازتابی کامل از نیمه دیگر است. فضای داخلی متقارن فوق العاده مرتب، هوشمندانه و آرامش بخش به نظر می­رسد.

در نتیجه تعادل در طراحی داخلی، به ما احساس آرامش و راحتی می­دهد. طراح اگر از قانون تعادل استفاده کند دکوراسیون گران­تر و لوکس­تر به نظر می­رسد؛  برای مشاوره با طراحان رامسین با ما تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله راجع به نظم و تقارن در دکوراسیون داخلی از دکورامسین مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

source

توسط chidanet