شرکت‌های بیمه در آمریکا با شکایت علیه هیوندای و کیا خواستار غرامت ۱ میلیارد دلاری بابت جبران زیان‌های ناشی از سرقت خودروهای این دو برند شده‌اند.


 


 


دو خودروساز مشهور کره‌ای باید در برابر شکایت شرکت‌های بیمه که به دلیل سرقت محصولاتشان صورت گرفته است از خود دفاع کنند. هیوندای و کیا با شکایتی به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار روبرو هستند چراکه کمپانی‌های بیمه به دنبال جبران ضرر و زیان‌های خود خواهند بود و نکته مهم اینکه قاضی پرونده درخواست دو برند موردبحث برای مختومه کردن این شکایت را رد کرده است.


 


 


مشکلات حقوقی هیوندای و کیا در این زمینه زمانی آغاز شد که میزان سرقت محصولات دو برند در سال ۲۰۲۱ به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. خودروسازان موردبحث از نصب ایموبیلایزر روی میلیون‌ها خودرو خودداری کرده بودند و رسانه‌های مجازی نیز با انتشار ویدئوهایی درباره سرقت آسان برخی مدل‌های فاقد ایموبیلایزر به گسترش این موج کمک کردند. شرکت‌های بیمه مدعی شدند هیوندای و کیا می‌توانستند پیش‌بینی کنند که چنین خودروهایی به سرقت خواهند رفت و قاضی پرونده نیز این ادعاها را پذیرفت. بر اساس قانون ۱۱۴ استاندارد ایمنی فدرال، خودروها باید دارای سیستم استارتی باشند که از فعال شدن عادی پیشرانه خودرو در زمانی که کلید از آن خارج می‌شود جلوگیری کند.


 


 


هیوندای و کیا اظهار داشته‌اند شرکت‌های بیمه با بیمه کردن این خودروها تمامی شرایط از جمله سرقت احتمالی را قبول کرده‌اند اما قاضی دادگاهی در آمریکا این استدلال را رد کرده و می‌گوید کره‌ای‌ها قوانین حفاظت از مصرف‌کننده را نقض کرده و از طریق پنهان‌کاری و حذف یک ویژگی ایمنی در خودروها مرتکب کلاه‌برداری شده‌اند. بر اساس آمارهای منتشر شده، تعداد سرقت خودروهای هیوندای و کیا در سال ۲۰۲۱ رشد ۲۶۴۴ درصدی در میلواکی ویسکانسین داشته است. تاریخ ساخت خودروهای کیا به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد درحالی‌که خودروهای مدل ۲۰۱۵ و بعد هیوندای با رشد چشمگیر سرقت‌ها روبرو شده‌اند. این دو برند اوایل سال جاری یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را جهت سخت‌تر شدن سرقت محصولاتشان منتشر کردند. باید دانست چند ماه قبل نیز هیوندای و کیا به یک توافق ۲۰۰ میلیون دلاری جهت حل‌وفصل پرونده شکایت مالکان محصولاتشان دست یافتند. انتظار می‌رود ۱۴۵ میلیون دلار از این مبلغ به ۹ میلیون راننده جهت جبران ضرر و زیان‌های مربوطه اختصاص یابد.

source

توسط