مجله ماشین – نویسنده: مسیح فرزانه/ در این مطلب چهرههای تاثیرگذار و مدیران موفق خودروسازی جهان که با درایت خویش موجب ارتقای عملکرد مجموعه های خود شده اند را معرفی میکنیم.
۳۰. رالف اسپت
۶۴ ساله
مدیر اجرایی جاگوار- لندروور
از وی به عنوان فردی که شرکت جاگوار- لندروور را مجدداً روی دور سوددهی انداخت یاد میشود. اسپت یکی از تأثیرگذاران در صنعت خودروسازی جهان است.
۲۹. هایده یوکی ساکاموتو
۶۳ ساله
قائم مقام اجرایی نیسان
هیروکو سایکاوا دیگر قائم مقام نیسان و همکار ساکاموتو است که در مذاکرات و جلسات این شرکت با رنو همیشه حضور دارد. ساکاموتو یکی از تصمیم گیران در کمپانی نیسان بوده و در حلقه مدیران ارشد قراردارد.
۲۸. توماس اینگن لات
۵۵ ساله
مدیر اجرایی Polestar
مدیر ارشد گروه خودروسازی بزرگی که حضورش تنها به ولوو خلاصه نمیشود و در نقش طراح نیز در Polestar به ایفای نقش میپردازد. شرکتهایی که همه آنها زیرمجموعهای از جیلی – چین هستند!
۲۷. هائو تای تانگ
۵۲ ساله
مدیر تولید جهانی فورد
همگان وی را به عنوان مدیر بعدی فورد میدانند. هم اکنون وظیفه او گسترش و جهانیسازی محصولات کمپانی مورداشاره است.
۲۶. اندی پالمر
۵۶ ساله
مدیرعامل آستون مارتین
وی یکی از افراد کلیدی در شرکت آستون مارتین است و به سود رسیدن این برند و حرکت به سمت تولید خودروهای اسیووی یکی از طرحهای بلندپروازانه پالمر به شمار میرود. ساخت کارخانه جدید در سنت آتان از طرحهای وی بوده است.
۲۵. لوییز کامی لری
۶۴ ساله
مدیر اجرایی فراری
در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ بود که سهم فراری از تقسیم قیمتها، حدود ۶۴ درصد افزایش یافت که نزدیک به دو رقیب این شرکت یعنی فولکس واگن و پژو-سیتروئن بود که کامی لری در این مورد نقش انکارناپذیری ایفا کرد.
۲۴. اندرو ویلر
۵۴ ساله
مسؤول تستهای آلایندگی EPA
وی به عنوان مسؤول ارشد تستهای آلایندگی EPA شناخته میشود. ویلر دقیقاً نقطه مقابل هایدی کینگ است که به عنوان معاون تستهای ایمنی NHTSA، از افراد بدبین در خصوص قانون تغییرات اقلیمی است.
۲۳. راتان تاتا
۸۱ ساله
مدیرعامل کمپانی TATA
وی که در بین پسران تاتا، مدیر ارشد گروه معظم تاتا است نقشی کلیدی در تصمیمات کمپانی جاگوار- لندروور ایفا میکند.
۲۲. وانگ چوان فو
۵۳ ساله
مؤسس کمپانی BYD
این شرکت در حال در کنار پاناسونیک حاضر سومین باتریساز بزرگ دنیاست. همچنین باتوجه به اینکه خودروهای خود را تولید میکند از این حیث نیز در کشور چین در جایگاه پانزدهمین تولیدکننده خودرو قرار دارد. وارن بافت تازهترین سرمایه گذار در این شرکت بوده، اما مدیریت چوان فو چنین موفقیتهایی را نصیب BYD کرده است.
۲۱. دارا خسروشاهی
۵۰ ساله
مدیر اجرایی اوبر
حضور وی در Uber، با برنامههای رو به جلو و بلندمدتش برای این شرکت همراه بوده و توانسته کمپانی را از یک سرویس آنلاین تاکسی و حمل و نقل، به کار و کسب یک خودروساز نزدیکتر کند.
۲۰. کیم جونگ هیون
مدیر عامل LG
از سن و سال وی بیخبریم، اما درمدیریت مرد توانمندی است و توانسته ۵ کارخانه باتریسازی ال جی را در کنار ۳ کارخانه دیگر راهاندازی کرده و این شرکت را در زمره باتری سازان بزرگ دنیا قراردهد.
۱۹. وولکمار دنر
۶۲ ساله
مدیر اجرایی بوش
با مدیریت وی کمپانی قدیمی بوش آلمان ۴۰۰ هزار نفر کارمند و گردش مالی ۸۳ میلیارد دلاری دارد و مجموعه به بزرگترین عرضه کننده لوازم یدکی خودرو در دنیا مبدل شده است. بوش با کمک دنر بر طبق قوانین جدید اتحادیه اروپا به سمت تولید موتورهای دیزلی رفته است.
۱۸. هیروتو سای کاوا
۶۵ ساله
مدیر اجرایی نیسان
بعد از رسوایی که برای کارلوس گن به وجود آمد، او خود را یکی از نزدیکان به وی معرفی کرد. اتحادیه رنو -نیسان که پنجمین برند بزرگ خودروساز دنیا محسوب میشود توانست با مدیریت کاوا از دوران سخت و دشوار و عدم حضور کارلوس گن عبور کند. وی هم اکنون کنترل همه بخشها از جمله قسمت مالی – اجرایی را در دست دارد و در آینده نقش کلیدیتری در نیسان خواهد داشت.
۱۷. اولیور بلوم
۵۱ ساله
مدیر اجرایی پورشه
خیلیها دوست داشتند اولیور بلوم را در جایگاه دوم این لیست به جای هربرت دایس یعنی مدیرعامل پورشه ببینند. وی با ۵۱ سال حالا ۴ سال است هدایت این برند پرطرفدار را با موفقیت به دست گرفته و توانسته مرزها و رکوردهای جدید فروش را به ویژه در بازار چین بشکند.
۱۶. اولیور زیپس
آلمانی
۵۵ ساله
مدیر اجرایی بامو
وی جانشین هارالد کروگر شده که حالا مدیرعامل بامو است. زیپس برنامههای خودروهای الکتریکی بامو را دنبال کرده است و سیاستهایش سبب شده تا در برههای از زمان در جدول فروش بامو از رقیب دیرینهاش بنز فاصله بگیرد.
۱۵. تیری بولوغه
۵۶ ساله
مدیر اجرایی رنو
وی همرا ژان دومینیک سنارد که در این لیست در جایگاه بالاتری قرار دارد، برای اتحادیه رنو –نیسان تصمیمهای بزرگی میگیرد. تیری همچنین اخیراً صحبتهای فشردهای را با هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان در خصوص آینده این شرکت داشته است.
۱۴. چن هونگ
۵۸ ساله
رئیس هیئت مدیره سایک SAIC
مدیریت موفق وی سبب شد تا سایک موتور سال گذشته بیش از ۷ میلیون خودرو تولید کند که به همت همکاری با برندهای MG، GM، فولکس واگن و Roewe بوده است. البته اکثر این خودروها در چین فروش رفت و تنها ۲۷۷ هزار آن صادر شد که وی قصد دارد با درایت خود بر این عدد بیافزاید.
۱۳. جان کرافکیک
مدیر اجرایی Waymo
حضور وی به عنوان مدیری قدرتمند در Waymo سبب شد تا گوگل نیز به تواناییهای او ایمان بیاورد. کرافکیک معتقد است که بیزنس خودروهای خودران تا یک دهه آینده جواب نخواهد داد و باید سقف سرمایه گذاری در این کمپانی را تا ۳۲۵ میلیارد دلار بالا برد.
۱۲. ژان دومینیک سنارد
۶۶ ساله
ریاست رنو
گفته میشود وی آنقدر به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نزدیک است که چندی پیش مکرون پیوستن به دولت را به وی پیشنهاد داد. پس از برکناری کارلوس گن حالا سنارد جای پایش در رنو مستحکمتر شده است.
۱۱. جان الکان
۴۳ ساله
ریاست فیات- کرایسلر
نظیر اسامی چون آکیو تویودا و اوسامو سوزوکی او نیز از خانواده و گذشتهای خودرویی و صنعتی بر این پست نشسته است. وی که نوه جیانی آنیلی معروف است، از ۲۸ سالگی وارد صنعت خودروسازی شد.
۱۰. اولا کالنئوس
۵۰ ساله
ریاست دایملر AG
وی جانشین دیترزچه شده که نزدیک به ۱۴ سال بر پست ریاست دایملر تکیه زده بود. یکی از افراد نزدیک به اوهارالد ویلهلم است که مدیر بخش مالی دایملر به شمار میرود. این مدیر جوان از زمان ورودش به کمپانی توانسته شادابی خاصی به برند تزریق کند.
۹. تاکاهیرو هاچیگو
۶۰ ساله
ریاست هوندا
سال گذشته هوندا پس از تویوتا و فولکس واگن و فورد به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ دنیا شناخته شد. آقای هایچگو توانسته این شرکت را در ۷ سال به صورت متمادی به سود برساند. پس از برنامه بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، وی تصمیم دارد تا فعالیتهای هوندا را در بازار ترکیه افزایش دهد.
۸. چانگ اوی سان
۴۸ ساله
قائم مقام هیوندای
او به عنوان نسل سوم مدیران جوان هیوندای شناخته میشود که درایت وهایتش این شرکت را به سوی سود دهی رسانده است. با ورود اوی سان یک شاسی بلند جدید و ۱۳ خودروی دیگر به سبد فروش کمپانی هیوندای اضافه شد.
۷. جیم هکت
۶۴ ساله
ریاست فورد
حضور هکت در فورد با کم کردن هزینهها و کاهش ۱۲ هزار شغل در پنج کارخانه این شرکت در سراسر اروپا همراه بوده است. همچنین وی توانسته همکاری نزدیکی با کمپانی فولکس واگن در زمینه خودروهای الکتریکی و خودران ایجاد کند.
۶. مری بارا
۵۷ ساله
مدیر اجرایی جنرال موتورز
وی پنج سال است که در این مسند قرار دارد. خانم بارا برخی خطهای تولید GM را که ضرر دهی داشته تعطیل کرد. اما با سیاستهای دونالد ترامپ که برای خودروسازان پیاده کرده، موافق نیست.
۵. لی شوفو
۵۶ ساله
مدیر جیلی
با مدیریت وی بود که در سال ۲۰۱۰ جیلی توانست ولوو را از فورد بخرد و حالا آن را به شرکتی سودده تبدیل کند. وی در حال حاضر جیلی را به یکی از برندهای بزرگ داخلی چین مبدل کرده است. از دیگر زیر مجموعههای این شرکت کمپانی تاکسیهای الکتریکی لندن هستند.
۴. الان ماسک
۴۸ ساله
مدیر تسلا
وی به عنوان مدیرعامل تسلا و بزرگترین سهامدار این شرکت شناخته میشود و طرحهای جدید ماسک در زمینه خودروهای برقی و خودران توانسته تحولی بزرگ در این زمینه ایجاد کند.
۳. کارلوس تاوارس
۶۱ ساله
مدیرعامل پژو- سیتروئن
پیوستن جنرال موتورز به پژو-سیتروئن سبب ایجاد یکی از بزرگترین هلدینگهای خودرویی میشود. جنرال موتورز با زیرمجموعههایی چون واکسهال و اپل نیز عضوی از این خانواده بوده که در این نقل و انتقال آقای تاوارس نقشی کلیدی ایفا کرده است.
۲. هربرت دایس
۶۰ ساله
مدیر گروه فولکس واگن
وی چندی پیش گفته بود که برای پیوستن به گروه فولکس واگن، بامو را ترک کرده، زیرا قرار است تنها تا سن ۶۵ سالگی خود را بازنشسته کند. پرداختن به پلتفرمهای جدید و خودروهای الکتریکی از طرحهای بلند پروازانه آقای دایس بوده که در حال به نتیجه رسیدن است.
۱. آکیو تویودا
۶۳ ساله
مدیرعامل تویوتا
وی به عنوان سومین نسل از مدیران تویوتا و نوه کیچیرو تویودا محسوب میشود که از خانوادهای تماماً خودرویی به اینجا رسیده است. تویودا گفته بود که مأموریت اصلی وی طراحی مجدد آینده خودروهای تویوتا است. تویوتا سالیانه ۱۰ میلیارد دلار بودجه برای تحقیقات صرف کرده و ۲/۳ میلیارد دلار نیز برای پرداختن به فناوریهای جدید در نظر میگیرد.
source