اگر علاقه‌مند به سبک دکوراسیون کلاسیک در طراحی دکوراسیون داخلی هستید این مقاله می‌تواند به شما کمک کند.در این مقاله از رامسین با دکوراسیون پذیرایی و نشیمن ،دکوراسیون اتاق‌خواب و دکوراسیون آشپزخانه به سبک کلاسیک آشنا می‌شوید. 

از ویژگی های اصلی سبک دکوراسیون کلاسیک می توان به تجمل گرایی بالا اشاره کرد. استفاده از فرش‌های اصیل و پر نقش‌و‌نگار که معمولا دست بافت هستند، تخت خواب و مبلمان‌های کلاسیک و استیل که از چوب‌های مرغوب منبت‌کاری شده ساخته شده‌اند، مجموعه‌ای از اکسسوری‌های با ارزش از جنس فلز یا چوب با رنگ‌های اشرافی طلایی و نقره‌ای که به خوبی حکاکی شده‌اند عناصر معماری داخلی سبک کلاسیک را تشکیل می‌دهند. پرده‌های سنگین و شکوهمند از جنس مخمل و ترمه. دیوارهایی که با کاغذ دیواری‌های نقش‌دار پوشیده شده‌اند و وجود گچ‌بری‌های اصیل با نقوش سنتی به همراه یک حس گرمی که از این گونه فضاها به بیننده دست می‌دهد. معمولا مواردی که ذکر شد اولین المان‌هایی از فضا هستند که بعد از شنیدن واژه‌ی طراحی داخلی کلاسیک به ذهن خطور می‌کند.

 

مزایا و معایب سبک دکوراسیون کلاسیک

 

+ سبک کلاسیک در معماری داخلی به دلیل همیشه مد بودن یکی از سبک‌های پرطرفدار در طراحی است.

+ مبلمان در سبک کلاسیک به دلیل تهیه شدن از چوب خالص بادوام و مستحکم هستند.

+ به دلیل استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش نیازی به تغییر مداوم دکوراسیون وجود ندارد.

– از معایب استفاده از دکور خانه به سبک کلاسیک می‌توان به پرهزینه بودن طراحی و نگهداری المان‌های این سبک اشاره کرد.

 – برای افرادی که تمایل دارند تا فضای داخلی خانه، برای تغییر انعطاف‌پذیر باشد، طراحی کلاسیک نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا دارای ویژگی‌‌ها و عناصر ثابتی است.

– امکان استفاده از رنگ‌های متنوع و بازی با رنگ‌ها در این سبک وجود ندارد. زیرا طراحی داخلی کلاسیک مستلزم استفاده از رنگ‌های خالص و گرم با سایه‌های ظریف است.

ویژگی های سبک دکوراسیون کلاسیک

ارتفاع زیاد فضاهای داخلی، ستون‌های بلند باستانی و قدیمی، پرده‌های نزدیک به‌هم و سرتاسری، فراوانی آینه، گلدان و مجسمه‌های برنزی، دکوراسیون داخلی فضاهای سبک کلاسیک را شامل می‌شوند. یکی از قوانین اساسی طراحی داخلی کلاسیک، حذف کامل دوگانگی است که این مساله به دکوراسیون، مبلمان ، اکسسوری و لوازم جانبی نیز مربوط می‌شود. از دیگر ویژگی‌های سبک کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نقطه کانونی
  • سقف با ارتفاع زیاد
  • دارای تزئینات زیاد
  • رنگ و متریال طبیعی
  • سلطنتی و تجمل‌گرایی 
  • استفاده از شومینه

رنگ در سبک معماری کلاسیک

رنگ‌هایی که مجوز ورود به سبک کلاسیک را دارند هم‌خانواده رنگ چوب یعنی قهوه‌ای، شیری و بژ هستند.

کف و سقف سبک کلاسیک

سبک کلاسیک دارای نقش‌و‌‌نگار زیادی در حاشیه‌ی سقف و محل قرارگیری لوستر است. تزیینات و کادربندی‌های پر از جزئیات سقف به همراه حاشیه‌های آن، گرد کردن گوشه‌ها، محل قرارگیری لوسترها، میل پرده‌ها، پانل‌های مختلف که همه و همه می‌بایست در این بخش به درستی دیده و پرداخته شود. برای رنگ‌آمیزی سقف نیز بهتر است از تنالیته‌های رنگ سفید، مثل شیری، کرم و فیلی استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک، سقف با ارتفاع بلند است. همچنین برای کف می‌توانید از کفپوش‌های چوبی مقاوم، سنگی یا مرمر طبیعی استفاده کنید که بسیار با محیط کلاسیک مطابقت دارد.

مبلمان دکوراسیون سبک کلاسیک

این مبلمان بر روی خطوط و فضاهای منحنی تاکید زیادی دارد و مبلمان کلاسیک ریزه‌کاری‌ها و پیچیدگی‌های خیلی ظریف و دقیقی دارد که طراحی خاص خودش را می‌طلبد و معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند.  مبلمان کلاسیک ریشه در کشورهای اروپایی دارد و اولین طراح آنان اروپایی‌ها بودند ولی بیشتر در کشورهای شرقی و غربی و خاورمیانه می‌توان معماری و دکوراسیون‌های جذاب این نوع مبلمان را یافت.

پذیرایی و نشیمن کلاسیک

اگر به یک اتاق نشیمن به سبک کلاسیک فکر می‌کنید، باید بدانید این سبک با وجود متعلق بودن به گذشته، هرگز از مد نمی‌افتد. یک اتاق نشیمن کلاسیک را می‌توان با تقارن کامل آن تشخیص داد. مبلمان در پذیرایی به سبک کلاسیک با دیوارها ترکیب شده‌است و عموما در این سبک مبل‌ها در مرکز اتاق چیده نمی‌شوند؛ و در آخر قرار دادن شومینه در طرح‌ریزی نشیمن بسیار محبوب می‌باشد.

اتاق خواب کلاسیک

معمولا برای دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک از اکسسوری‌هایی مانند آینه‌‌های بزرگ و منبت‌کاری شده، آباژورهایی به سبک کلاسیک، شمع‌های بزرگ و کوچک با جاشمعی‌‌های خاص، کوسن‌‌های بزرگ و پاف در کنار سرویس خواب کلاسیک استفاده می‌شود. روتختی یا پرده نیز دارای پارچه‌های چین‌دار و شلوغ به رنگ کرم، طلایی، نقره‌ای یا قهوه‌ای هستند. 

آشپزخانه کلاسیک

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه به سبک کلاسیک باید قرینه بودن، نظم، ظرافت و توجه به شکل‌های هندسی رعایت گردد. آشپزخانه کلاسیک به واسطه اینکه فضای خانه را مجلل‌تر نشان می‌دهد مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک استفاده از رنگ‌های خنثی در کنار جزئیات و نقوش طلایی یا نقره‌ای است. از دیگر ویژگی معماری آشپزخانه کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ستون و سر‌ستون؛ رکن اساسی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک 
  • هود در آشپزخانه به سبک کلاسیک دیده نمی‌شود
  •  به‌کار بردن کف‌پوش چوبی
  • تزیین دیوار بین کابینت با آجر طبیعی
  • استفاده از لوسترهای کریستالی

اتاق کار کلاسیک

در طراحی دکوراسیون اتاق کار باید به سه عنصر اصلی رنگ، مبلمان و سبک دکوراسیون توجه زیادی شود. افراد می‌توانند از سبک‌های دکوراسیون مختلف برای طراحی دفتر کار خود استفاده کند. انتخاب سبک دکوراسیون باتوجه‌به میزان بودجه، کاربری اداره و موقعیت اجتماعی آن انتخاب می‌شود. استفاده از رنگ‌های گرم و تقارن میان وسایل بسیار حائز اهمیت است.

در طراحی این سبک اغلب از متریال‌های طبیعی همچون چرم و چوب، رنگ‌های گرم و تیره و انواع اکسسورهای فاخر تزئینی در تناسب با ماهیت کسب‌وکار استفاده می‌شود. 

حمام و سرویس بهداشتی کلاسیک

سبک کلاسیک، سبکی پر‌زرق‌وبرق و شلوغ می‌باشد. در این سبک اکثرا روشویی‌ها همراه با کابینت‌های روشویی هستند که بر روی خود طراحی‌های شلوغ اما بسیار مجلل دارند. این نوع روشویی‌ها اکثرا متناسب با فضاهای بزرگ‌ می‌باشند.در حمام و سرویس بهداشتی به سبک کلاسیک موارد زیر حائز اهمیت است:

  • ساخت پیشخوان‌ها با استفاده از مواد طبیعی و مصنوعی همچون گرانیت و سنگ‌های دست ساز
  • کاشی‌های دیواری
  • کاشی‌های کف به شکل شش ضلعی
  • نردبان چوبی برای نگهداری حوله
  • یک یا دو آینه کوچک به شکل مستطیل در بالای سینک
  • استفاده از خطوط صاف و تمیز در طراحی دیوارها و کف حمام

گچبری و پتینه در دکوراسیون سبک کلاسیک

گچبری کلاسیک نوعی از گچبری و از معروف‌ترین آن‌هاست که فضایی هنری و سنتی به خانه می‌بخشد.در صنعت ساختمان‌سازی از پتینه‌کاری به عنوان هنر کهنه‌کاری استفاده می‌شود. 

  • در گچبری کلاسیک هیچ محدودیتی در نقوش وجود ندارد و هر طرحی که بتوان با استفاده از گچ روی دیوار ایجاد کرد، قابل انجام است. 
  • در این سبک بیشتر از نقش‌هایی مانند گل، بوته و پرنده برای ایجاد طرح‌ها استفاده می‌شود و می‌توان با استفاده از رنگ‌آمیزی گچبری زیبایی بیشتری به آن بخشید.
  • گچبری کلاسیک بیشتر مناسب فضاهای بزرگ با دکوراسیون خلوت می‌باشد.
  • در واقع پتینه گچبری علاوه بر زیبایی ظاهری دکوراسیون داخلی، سبب پوشاندن عیوب ظاهری سطوح و افزایش دوام دیوار خواهد شد.
  • از مکان‌هایی که امکان استفاده از پتینه گچبری وجود دارد می‌توان به سقف، دور لوستر، دور شومینه، دور ستون‌ها و آرک فضای بین سالن پذیرایی و اتاق خواب‌ها اشاره کرد. 
  • در پتینه گچبری به سبک کلاسیک معمولا از ورق‌های طلا، مس، برنج و برنز استفاده می‌کنند.
  • در این تکنیک از طرح‌های شلوغ با رنگ‌های تند برای ایجاد زرق‌و‌برق و جزئیات بیشتر استفاده خواهد‌ شد.

جمع بندی

دکوراسیون سبک کلاسیک فاخر و تجمل گراست. این سبک برای فضاهای بزرگ با ارتفاع سقف زیاد مناسب است. از ویژگی‌های اصلی معماری به سبک کلاسیک استفاده از گچبری‌ و پتینه،آینه کاری سقف و دیوار، استفاده از پرده‌های چرم و مخمل،  مبلمان بزرگ مجلل و تناژ رنگی تیره است.

به هنگام ساخت یک بنا بر اساس هر سبکی لازم است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. آشنا بودن با ضوابط و قوانین معماری یکی از مهم‌ترین نکات است که تنها افراد متخصص از آن مطلع هستند. شرکت طراحی و دکوراسیون رامسین با کادری مجرب در زمینه‌ی طراحی و بازسازی منزل، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شما عزیزان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر  و همچنین مشاوره رایگان شما عزیزان می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید

 

source

توسط chidanet