در روزهای گذشته، دو مصوبه مهم و جنجالی در شورای عالی مسکن به تصویب رسید. یکی از آن ها به سقف افزایش اجاره مربوط است که برای تهران، در نهایت ۲۵ درصد تصویب شد. دومین مصوبه مربوط به افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن است که بر اساس گفته های وزیر راه و شهرسازی، این وام به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در حالی برگزار شد که بسیاری از فعالان بازار منتظر نتیجه این مصوبه بودند. مهرداد بذرپاش در حاشیه این جلسه اعلام کرد که این، احتمالاً آخرین جلسه از شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم باشد. به همین دلیل بود که تلاش شد تا تکلیف سقف اجاره بها روشن شود که بلاخره با ۲۵ درصد موافقت شد و این موضوع به تصویب رسید.

این مقام مسئول در ادامه به تشریح قانون پرداخت و به ماده ۷ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها اشاره کرد که بر اساس آن، دولت موظف شده تا در استان هایی که نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد است، سقف افزایش اجاره بها تعیین کند.
به نظر می آید که در طی سه سالی که مصوبه سقف افزایش اجاره بها اجرایی می گردد، همواره اجتماع نظر بر ۲۵ درصد بوده است. در طی سال های گذشته نیز برای تهران، همین عدد در نظر گرفته شده و برای الباقی شهرها نیز عدد ۲۰ درصد اعلام شده است.
در سال جاری نیز از همان ابتدای فروردین، از شورای مسکن استان ها درخواست شد که پیشنهادهای خود را به شورای مرکزی ارسال کنند که در جلسه هجدهم، برآیند کلی نظرات در نظر گرفته شد و در نهایت، ۲۵ درصد نرخ رشد اجاره بها تصویب گردید.

مهرداد بذرپاش در ادامه به این نکته اشاره کرد که در روزهای آتی، نرخ جدید رشد اجاره بها به شورای استان ها ابلاغ می گردد. وی ابراز امیدواری کرد که با این تصمیم، بازار اجاره قابل کنترل شود و بتوان از ایجاد فشار مضاعف روی مستاجران، جلوگیری کرد.
یکی دیگر از محورهای اصلی هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن، بحث وام ساخت نهضت ملی مسکن بود. با توجه به تورمی که این روزها، گریبان بازار ساخت و ساز مسکن را گرفته، خیلی از پیمانکاران نمی توانند با مبالغ قبلی به ساخت مسکن ادامه دهند. از آن جایی که قدرت مالی متقاضیان نهضت ملی مسکن چندان بالا نیست، چاره ای جز افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن باقی نمی ماند.

بر اساس گفته های بذرپاش، مبلغ این وام از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون رسیده است. بنابراین هر واحدی از طرح مزبور، دارای وام ۸۰۰ میلیونی خواهد بود.
نکته اینجاست که دریافت وام ۵۵۰ میلیونی نیز برای خیلی از متقاضیان مسکن، کار سخت و چالش برانگیزی بود. اقساط بسیار سنگین، نرخ سود بالا و عدم همکاری بانک ها در پرداخت، اصلی ترین مشکلات متقاضیان برای دریافت وام مزبور بود. حالا سوال اینجاست که با توجه به افزایش این وام، مبلغ اقساط و سود تسهیلات آن چقدر می شود و آیا متقاضیان قادر به بازپرداخت این وام خواهند بود؟
وزیر راه و شهرسازی که با تمام قوا از افزایش این وام حمایت کرد و آن را بسیار تاثیرگذار دانست. بر اساس نظرات ایشان، افزایش سقف وام مسکن، می تواند پروژه های نهضت ملی مسکن را پیش ببرد و آن ها را از حالت تعلیق و توقف درآورد.
به زودی، مراحل تصویب این مصوبه در بانک مرکزی نیز طی خواهد شد و به ابلاغ بانک ها خواهد رسید.

مهرداد بذرپاش در آخرین جلسه شورای عالی مسکن اعلام کرد که امروز(۶ تیر) ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد مسکونی از نهضت ملی مسکن افتتاح شده است. همچنین به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط، زمین واگذار شده است.
وی در بخشی دیگر از جلسه، به تشریح وضعیت نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که از میان ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحدی که آغاز به ساخت کرده اند، بیش از ۵۶۰ هزار واحد تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده است. این مقام مسئول به ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی نیز اشاره کرد که در طی روزهای آتی به مردم واگذار می شود.
بر اساس گفته های بذرپاش، در سال گذشته نرخ رشد تولید بخش مسکن مثبت بوده و به عدد ۷.۱ درصد رسیده است. در سالی که دولت سیزدهم روی کار آمد، رشد تولید مسکن منفی ۷ درصد بود که خوشبختانه با اقدامات دولت، این عدد به ۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.
در جلسه هجدهم شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، دیگر اعضای شورا نیز حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مختلف بخش مسکن پرداختند.

source

توسط chidanet