پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم : جنگ جهانی سوم

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

ژانر: درام، تریلر

مدت زمان: ۱۰۷ دقیقه

کارگردان و نویسنده: هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان

امتیاز (imdb) : 7.1

 

 

بازیگران :  محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرئیلی، نوید نصرتی و…

 

 

خلاصه فیلم

داستان فیلم جنگ جهانی سوم راجع به بی‌خانمانی به نام شکیب است که پس از واقعه تلخی که برای او به وجود آمده، سال‌هاست نمی‌تواند به خودش بیاید. او متوجه می‌شود مکانی که هم‌اکنون در آنجا کار می‌کند، قرار است محلی برای ضبط فیلم راجع‌به آدولف هیتلر باشد. در ادامه، ماجرا جوری جلو می‌رود که نقش هیتلر را به شکیب می‌دهند و زندگی او را به‌کلی دستخوش تغییر می‌کنند.

 

 

درباره فیلم 

فیلم جنگ جهانی سوم یکی از بهترین فیلم های ایرانی ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که در سطح جهانی به شهرت رسید و توانست افتخارات زیادی را برای عوامل فیلم کسب کند. از جمله این افتخارات می‌توان به جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده اشاره کرد. یکی از نقاط قوت فیلم جنگ جهانی سوم، بازی بی‌نظیر محسن تنابنده است که مورد تحسین و استقبال منتقدان زیادی قرار گرفت.

(خطر آشکار شدن داستان)

قرار گرفتن شکیب (تنابنده) در موقعیتی که پیش‌تر برای آن آمادگی نداشته و رفتاری که از سوی عوامل اصلی فیلم با او صورت می‌گیرد رفته‌رفته او را در جایگاهی قرار می‌دهد که وجه سیاه درونی‌اش را آشکار کند و درنهایت، با مسموم‌کردن غذای عوامل، از همه‌ی آن‌ها انتقامی سخت بگیرد (در میزانسنی که تا اندازه‌ای یادآور تابلوی «شام آخر» است). هر دو کاراکتر در هر دو فیلم نیز از طبقاتِ پایین‌تر جامعه‌اند که انتقام‌شان را از بالاتری‌ها و بالاسری‌ها می‌گیرند. البته این نوع سینما و این تم همواره مورد توجه هومن سیدی بوده است. آفریقا، سیزده، مغزها… و قورباغه همگی روایت‌گر انسان‌هایی بودند که زیست گذشته‌شان باعث طغیانی می‌شود برای آسیب‌زدن یا انتقام‌گرفتن از محیط یا آدم‌های اطراف‌شان که غالبن هم در جایگاهی بالاتر نسبت‌به آن‌ها قرار دارند.

 

نمایی از فیلم جنگ جهانی سوم

شکیب، کسی که یک کارگر ساده معرفی می‌شود و در سکانس حمله‌ی فرشید و کمال به اقامت‌گاه‌ش، می‌بینیم که چه‌قدر ضعیف و ترسوست، چه‌گونه و با چه فرآیندی تبدیل به آن جنایتکارِ پایانی می‌شود؟

ایده‌ی تقابل فرد با جامعه، آن هم زمانی‌که ابتدا جامعه مقابل فرد قرار می‌گیرد، تم دلخواه‌ی سیدی است که این بار هم دنبال داستانی برای تصویر کردن آن بوده است.

 

 

 

جوایز فیلم جذاب جنگی ـ جنایی جنگ جهانی سوم

ـ جایزه‌ی بهترین فیلم افق در جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲

ـ جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده در جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲

ـ جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۲

– جایزه‌ی بهترین فیلم در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم استانبول ۲۰۲۲

 

سخن نهایی

هومن سیدی در فیلم جدید خود یک‌بار دیگر به نقد فضای حاکم بر جامعه می‌پردازد؛ جایی که در آن افراد ساده و معمولی تحت‌تأثیر نیروهایی منفی و خبیث می‌توانند به یکی از همان‌ها و حتی بدتر تبدیل شوند. با تمام این تفاسیر، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که دست‌پخت جدید هومن سیدی بهترین طمع و مزه را میان سایر آثار او دارد، اما هم‌چنان یک اثر تکامل‌یافته‌ی بی‌نظیر نیست.

source

توسط chidanet