وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی مسکن روستایی در دولت های قبل سالیانه ۸۰ هزار واحد مسکن روستایی نوسازی انجام می شد، اما در سه سال گذشته این آمار به ۲ برابر این رقم یعنی بیش از ۱۶۵ هزار واحد در سال افزایش یافت.

به گزارش اخبار ساختمان، مهراد بذرپاش در نشست خبری امروز با موضوع عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم با بیان اینکه مسکن می تواند در بهبود وضعیت زندگی مردم تاثیرگذار باشد، گفت: در کلان پروژه مسکن دو نگاه وجود دارد و آن این است که دولت چه نقشی باید در اداره بخش مسکن ایفا کند؟ آیا باید در بخش ساماندهی بازار مسکن نقش داشته باشد؟ آیا دولت می بایست در حوزه تولید مسکن ورود کند؟ که با شروع دولت سیزدهم تصمیم بر آن شد تا ایفای نقش حداکثری در بخش مسکن را داشته باشیم.

بذرپاش ادامه داد: در بخش تولید مسکن همانطور که آمار رسمی نشان می دهد شاهد کاهش چشمگیر تولید مسکن در دولت های قبل بوده ایم که این موضوع نقش مهمی در افزایش تورم داشته است که بر این اساس در سال ۹۹ با کاهش ۱۳ درصدی تولید مسکن بوده ایم و در سال ۱۴۰۰ نیز ۶.۹ درصد کاهش داشته است، اما با برنامه ریزی های انجام شده در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۷.۱ درصدی تولید مسکن بودیم که این موضوع نوید ساخت و سازهای گسترده توسط مردم و دولت را می دهد.

وی در ادامه افزود: اگر قرار بود که با دخالت حداقلی در بخش مسکن عمل کنیم قاعدتا این حجم از تامین زمین برای ساخت مسکن و رشد تولید در بخش مسکن بر بستر طرح نهضت ملی مسکن را شاهد نبودیم.

ساخت بیش از 2.6 میلیون مسکن ملی در حال اجراست

وزیر راه و شهرسازی در تشریح آمار مربوط به ساخت مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن گفت: از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم تاکنون ساخت بیش از ۲.۶ میلیون وارد مراحل اجرایی شده‌اند که بخشی از آن (حدود 600 هزار واحد) نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و بخشی از آن نیز در مراحل مختلف اجرایی قرار دارد.

بذرپاش ادامه داد: در بخش تامین زمین نیز بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین تامین شده است که که در بخش شهری بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین وارد مراحل اجرایی ساخت شده است و در بخش روستایی نیز ۵۰ هزار هکتار زمین تامین شده است تا وارد مدار ساخت مسکن شود.

وی همچنین تشریح کرد: از آغاز انقلاب تا قبل از سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار قطعه زمین روستایی برای ساخت مسکن تامین شده است، این در حالی است که از سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از یک میلیون قطعه زمین روستایی تامین شده است که نشان از اقدامات چشمگیر در این بخش بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در حوزه تامین زمین شهری نیز گفت: ظرفیت تامین زمین در محدوده های شهری نیز در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشته است و تا کنون برای بیش از ۱.۹ میلیون واحد مسکونی تامین زمین شده است که در مقایسه با طرح مسکن مهر شاهد رشد بوده ایم.

رشد چشمگیر نوسازی بافت های فرسوده در شهرها و روستاها

وی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم بوده است، گفت: ما در دولت سیزدهم در بخش پروانه های صادره در بافت های فرسوده به صورت میانگین توانسته ایم سالانه ۹۴ هزار پروانه صادر کنیم که در مقایسه با ۴۷ هزار پروانه صادره در سال های قبل رشد قابل ملاحظه ای در این حوزه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حوزه نوسازی خانه های روستایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سالیانه ۸۰ هزار واحد بود که در سه سال گذشته به ۲ برابر این رقم یعنی بیش از ۱۶۵ هزار واحد در سال افزایش یافت.

معرفی 120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی

مهرداد بذرپاش در ادامه این نشست خبری گفت: با اصلاحات انجام شده در بخش قانون مالیات بر خانه های خالی توانستیم برای اولین بار این قانون را اجرایی کنیم که در اولین گام بیش از ۱۲۰ هزار خانه به سازمان امور مالیاتی معرفی شد و امیدوار هستیم اجرای این قانون همچنان ادامه دار باشد تا منجر به ساماندهی بازار مسکن شود.

وی گفت: در طی دولت سیزدهم ۱۸ جلسه شورای عالی مسکن تشکیل شد که در این جلسات مصوبات بسیار خوبی برای ساماندهی بازار مسکن تصویب و برای اجرا در اختیار سازمان ها و ارگان های مختلف قرار گرفت.

بذرپاش ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری مجلس قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها به تصویب رسید که یکی از بندهای این قانون تعیین سقف اجاره بهای مسکن بوده است که در هفته‌های اخیر توسط استانداران در استان های مختلف وارد مراحل اجرایی شده است.

تورم نقطه به نقطه مسکن به 9.7 درصد کاهش یافت

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: تورم نقطه به نقطه در خردادماه امسال به زیر ۱۰ درصد (۹.۷ درصد) رسید که نشانگر بهبود وضعیت تولید مسکن در کشور است.

مکانیابی 27 شهر جدید ساحلی

وی گفت: موضوع مکان‌یابی ۲۷ شهر جدید ساحلی نیز انجام شده است که در آن ۱۰۰ هزار هکتار زمین مسکونی برای ساخت مسکن تامین شده است، از این تعداد دو شهر خلیج فارس و مکران مرکزی به مرحله اجرایی رسیده است. این شهرک ها در چهار استان ساحلی ساخته خواهند شد.

بذرپاش همچنین گفت: بانک مسکن یکی از بانک هایی بوده است که در حوزه تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن بیشترین همکاری را داشته است و با پیگیری های انجام شده توانستیم ۱۰۰ همت سرمایه بانک مسکن را افزایش دهیم.

وی درباره سامانه خودنویس نیز گفت: از زمان آغاز به کار سامانه خودنویس تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده است و به طور میانگین روزانه بیش از هفت هزار قرارداد در این سامانه در حال ثبت است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال جدید نیز تصمیم بر آن شد تا ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک نیز در سامانه خودنویس انجام شود و تا کنون نیز ۲۵۰ قرارداد خرید و فروش ملک نیز در این سامانه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که می توان 300 هزار هکتار به پهنه شهرها اضافه شود، تاکید کرد: عرضه زمین، خانه دار شدن مردم و کاهش تورم را به دنبال دارد.

بذرپاش به انجام بیش از ۱۱۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک با همکاری پلیس اماکن و سازمان تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان جریمه تعزیراتی در این راستا صادر شده است.

وی ادامه داد: در موضوع قانون جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی دستگاه برتر شناخته شد و فقط در سال گذشته به بیش از ۷۴ هزار متقاضی در این راستا پاسخ داده شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اتمام ۱۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت فقط در پردیس ۲۷ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت که تاکنون ۲۰ هزار واحد آن تحویل مردم شده و در هشتگرد (مهستان) نیز ۱۲ هزار واحد باقی مانده بود که تاکنون بیش از ۱۰ هزار واحد آن تحویل شده است.

source

توسط chidanet.ir