ابعاد استاندارد تخت خواب

داشتن تخت خواب گرم و نرم با ابعاد مناسب می‌تواند بر کیفیت خواب اثر زیادی داشته باشد. به همین جهت، توجه به ابعاد تخت اهمیت بسیار زیادی دارد. تا جایی‌که، بعد از یک روز سخت کاری و در زمان استراحت، بیشترین حس خوب با داشتن یک تخت وسیع با تشک نرم و گرم می‌تواند همه سختی‌های روز را جبران کند. به همین جهت، ابعاد و نرمی یا سختی تشک آن باید استاندارد باشد تا به بدن آسیب وارد نکند. ابعاد تخت خواب معمولا با توجه به ابعاد تشک و معیارهای دیگر تعیین می‌شود.

فیلم نت

انواع تخت خواب

رده‌ سنی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر تعیین ابعاد تخت خواب است؛ به این صورت که اندازه تخت خردسالان، نوجوانان، بزرگسالان و افراد سالخورده نسبت به هم متفاوت است و حتی جنس و کاربری این تخت‌ها نیز متفاوت خواهد بود. نکته قابل توجه این است که ابعاد استاندارد تخت خواب در هر کشور، مطابق با استانداردهای آن کشور تعریف می‌شود که شامل متوسط قد افراد آن جامعه است.

تخت یک نفره و ابعاد آن

البته، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تخت خواب‌ها انواع مختلفی دارند که این خود می‌تواند در ابعاد تخت مورد نظر تاثیرگذار باشد. از انواع قاب تخت می‌توان به حالت سنتی، سکویی، پوستر، تخت بزرگ و مانند آن اشاره کرد. حتی می‌توان گفت که تخت‌ها سبک‌های مختلفی نیز دارند که شامل سبک سنتی، معاصر، مدرن، کژوال و انتقالی است.

بیشتر بدانید: هنر تبدیل وسایل غیر قابل استفاده به قطعاتی کاربردی و شیک در دکوراسیون داخلی

 

ابعاد استاندارد تخت خواب

عامل دیگری که می‌تواند در ابعاد تخت موثر باشد، نوع تخت سینگل (Single) یا یک نفره، دبل (Double) یا دونفره، تخت دونفره پسرانه کینگ (King) با ابعاد تخت سلطنتی  و تخت دخترانه دو نفره کویین (Queen) که تخت دو نفره کوچکتر از مدل کینگ و بزرگتر از مدل دبل است.

تخت یک نفره باریک

 به علاوه استاندارد دیگری که برای تخت‌ها در نظر گرفته می‌شود شامل تخت باریک، تخت عریض، تخت خیلی عریض، تخت مرتفع و تخت خیلی مرتفع و مانند آن است که این ویژگی نیز در کشورهای مختلف اندازه‌های مختلفی دارد.

ابعاد استاندارد تخت خواب یک نفره چه قدر است؟

تخت یک نفره نوزاد

برای پیدا کردن ابعاد استاندارد تخت خواب باید تمامی نکات گفته شده در بالا از قبیل رده سنی، سبک تخت، نوع قاب تخت، نوع تک نفره یا دو نفره و ابعاد تشک را در نظر گرفت تا بتوان به ابعاد استاندارد تخت خواب دست پیدا کرد. در ایران ابعاد استاندارد تخت خواب با توجه به چند نفره بودن و کودک یا بزرگسال بودن به شکل زیر دسته‌بندی می‌شود. سعی می‌کنیم به صورت لیست وار تخت یک نفره را معرفی کنیم.

تخت یک نفره

  • ابعاد تخت خواب یک نفره کودک به صورت 140 × 60 سانتی‌متر موجود است.
  • ابعاد تخت خواب یک نفره بزرگسال به صورت 200 × 90 سانتی‌متر موجود است.
  • تخت‌های یک نفره با عرض 100، 120 و 140 سانتی‌متر نیز موجود است.
  • تخت یک و نیم نفره یا تخت دوقلو با ابعاد استاندارد 200 × 140 سانتی‌متر نیز موجود است.

بیشتر بدانید: دکوراسیون اتاق با الهام از بازی های ویدیویی؛ دکوراسیونی با چاشنی هیجان

ابعاد استاندارد تخت خواب دو نفره چه قدر است؟

با توجه به این موضوع که تخت خواب دو نفره مدل‌های مختلفی دارد، ابعاد آن نیز متفاوت خواهد بود. ابعاد استاندارد تخت‌های دو نفره به این شکل است.

تخت دو نفره کینگ

  • ابعاد استاندارد تخت دونفره به دو حالت 200 × 160 سانتی‌متر و 200 × 180سانتی‌متر موجود است.
  • ابعاد تخت‌های کوئین دو نفره به صورت 200 × 160 سانتی‌متر است و ارتفاعی به اندازه 45 تا 50 سانتی‌متر از سطح زمین دارد.
  • ابعاد تخت‌های دو نفره کینگ و سوپر کینگ نیز به اندازه 200 × 180 سانتی‌متر و 200 × 200 سانتی‌متر است.

ابعاد استاندارد تخت خواب های دو طبقه

ابعاد استاندارد تخت خواب دو طبقه

مدل دیگری از تخت خواب در بازار موجود است که برای استفاده بهینه از فضا ساخته شده است. این تخت‌ها به تخت دو طبقه معروف هستند که در واقع دو تخت یک نفره به صورت عمودی روی هم قرار می‌گیرند. البته، تخت‌های دو طبقه خود انواع مختلفی دارند. طبقه دوم برخی از تخت‌های دو طبقه دو نفره و طبقه پایین آن یک نفره است. اما، ابعاد تخت‌های دو طبقه به این صورت است.

تخت دو طبقه

  • ابعاد استاندارد تخت دو طبقه 190 × 100 سانتی‌متر است.
  • تخت دو طبقه دوقلو 165× 190× 137 سانتی‌متر است.
  • تخت دو طبقه دخترانه کویین 203× 165× 152 سانتی‌متر است.
  • تخت دو طبقه پسرانه کینگ 131× 203× 193 سانتی‌متر است.

نکاتی که هنگام خرید تخت خواب باید به آن‌ها توجه کنید

انتخاب تخت خواب مناسب به فاکتورهای مختلفی وابسته است که با توجه به آن‌ها می‌توانید تخت مناسب را با توجه به معیارهای درست انتخاب کنید.

ابعاد استاندارد تخت خواب

ارتفاع تخت یکی از عوامل مهم در انتخاب تخت است. طبق اصول فنگ شویی، تخت باید ارتفاع مناسبی داشته باشد و فضای زیر آن باید خالی باشد تا هوای تازه در اتاق در جریان باشد. بنابراین، تختی را انتخاب کنید که ابعاد آن با قد شما و فضای اتاق همخوانی داشته باشد.

ارتفاع تخت چه قدر باید باشد

جنس تخت نیز در تزیین دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. تخت چوبی یکی از انواع تخت‌هایی است که در کنار زیبایی که دارد، حسی گرم و دلنشین را برای خانه شما به همراه می‌آورد.

جنس تخت از نوع چوبی

ابعاد اتاق نیز در انتخاب تخت تاثیرگذار است. اگر ابعاد اتاق شما به نحوی است که یک تخت کینگ یا کویین در آن جا می‌شود، توصیه می‌شود از این تخت یا تخت یک نفر و نصفی برای خود تهیه کنید. به این طریق در کنار داشتن خوابی راحت‌تر می‌توانید فضای کافی برای استرحت کردن را برای خود در نظر بگیرید.

بیشتر بدانید: دکوراسیون اتاق خواب سفید سورمه ای، جلوه‌ای نوین از زیبایی

تشک و نوع تخت خواب

نکته بعدی تشک است. ابعاد و جنس تشک در راحتی خواب و آسیب نزدن به کمر و ستون فقرات شما بسیار مهم است. اگر تشکی تهیه کنید که ابعاد آن کوچکتر از تخت و قد شما باشد، می‌تواند به بدن شما آسیب وارد کند. اگر تشکی را تهیه کنید که به اندازه کافی نرم یا سخت نباشد، می‌تواند برای شما مضر باشد و هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، به جای حس خوب، احساس خستگی کنید.

کلام آخر

ابعاد استاندارد تخت خواب با توجه به کشوری که آن را تولید می‌کند متفاوت است. در واقع، معمولا ابعاد تخت خواب را بر اساس قاب تخت یا بر اساس ابعاد تشک انازه‌گیری می‌کنند. اما، نکته قابل توجه این است که هنگام خرید فاکتورهای مهمی در انتخاب ما تاثیر گذار هستند که هر کدام با توجه به تقاضای ما می‌تواند متغیر باشد. قد شما فاکتور مهمی در انتخاب ابعاد تخت است. عامل دیگر نوع یک نفره یا دو نفره بودن و مدل تخت است که ابعاد استاندارد تخت خواب را مشخص می‌کند.

source

توسط chidanet.ir