ایزدیار آهی معمار و پژوهشگر حوزه معماری، مسئولیت اجتماعی در معماری را به معنای ایجاد بناهایی می داند که فراتر از تبلیغات و شعارها، به نفع جامعه باشند.از نظر وی معماری باید معیاری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد و از تکرار الگوهای بی‌معنا و معماران بی‌فکر جلوگیری کند، معماران باید به ایجاد و حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشند و در طراحی‌های خود، ترکیبی از زیبایی‌شناسی، ارگونومی، فلسفه، فرهنگ و تمدن را مد نظر قرار دهند.این معمار داخلی همچنین تقویت سواد بصری مردم و فرهنگ‌سازی برای پذیرش معماری کارآمد و با هویت، بخشی از مسئولیت اجتماعی معماران محسوب می شود. همچنین، مدیریت کلان باید با حضور متخصصان و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه، به ایجاد هماهنگی و اصالت در معماری و شهرسازی کمک کند. در نهایت، مسئولیت اجتماعی در معماری نیازمند نگاهی جامع به ارتقاء و رشد جامعه است تا بتواند تأثیری ماندگار و مثبت بر زندگی مردم داشته باشد.

 

به گزارش صما؛ ایزدیار آهی معمار و معمار داخلی و مولف کتاب اسکیسها و بداهه نگاریهای معماری در گفتگو با رسانه صما اظهار داشت: مسئولیت اجتماعی در معماری یعنی قائل شدن به قداست برای این هنر و عدم وابستگی به تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و شعارهای بی‌پایه.

وی در ادامه افزود: معمار واقعی کسی است که بدون تکیه بر شعار، کاری را انجام دهد که به نفع جامعه باشد. معماری باید معیارهایی داشته باشد که کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا دهد و نباید هر روز شاهد ظهور معمارانی باشیم که فقط شعار می‌دهند و در طراحی و ایده‌پردازی پوچ هستند. مسئولیت اجتماعی در معماری یعنی جلوگیری از ظهور مال‌ها و مراکز خرید بی‌رویه، و همچنین جلوگیری از ظهور معماران بی‌فکر و بی‌عمل.

 

معماری دغدغه‌ای است برای ایجاد کیفیت بالای زندگی مردم

آهی مسئولیت اجتماعی را با نگاه کاربردی قابل تامل دانست و اظهار داشت: معماری دغدغه‌ای است برای ایجاد کیفیت بالای زندگی مردم که شامل زیبایی‌شناسی، ارگونومی، فلسفه، فرهنگ و تمدن است. از ترکیب این عناصر، بنایی طراحی می‌شود که نیازهای جامعه را در زمان خود برآورده کرده و برای آیندگان نیز مفید باشد. مسئولیت اجتماعی در معماری با خلق و حفظ هویت در هم تنیده است. معمار باید ابتدا ببیند چه چیزی را باید به کاربر ارائه دهد و سپس با دانش و سلیقه خود آن را ترکیب کند. معماری باید برای مردم ساخته شود و نباید تنها به مد و سلیقه‌های موقتی توجه کند، چرا که ممکن است آن سبک و متریال به نفع اقلیم نباشد.

 

معماران وظیفه دارند ذهن مخاطبان را به سوی معماری کارآمد و با هویت تقویت کنند

این معمار با تجربه با نگاهی به ارزش افزوده که در نتیجه ایفای نقش مسئولیت اجتماعی می تواند ایجاد شود، بیان داشت: معماری با مسئولیت اجتماعی می‌تواند عامل ارزش افزوده در بنا شود؛ برای این کار، باید سواد بصری مردم تقویت شود تا تحت تأثیر مد و سلیقه‌های موقتی قرار نگیرند. معماران وظیفه دارند ذهن مخاطبان را به سوی معماری کارآمد و با هویت تقویت کنند. این فرهنگ‌سازی بخشی از ایفای نقش مسئولیت اجتماعی توسط معماران است که باید کارفرما را به انتخاب معماری کاربردی ترغیب کند.

وی با نگاهی به معماری در شهرهای کنونی در کشور امان ، گفت: پروژه‌هایی که امروز در شهر اجرایی می‌شوند، نشان از عدم هماهنگی با هویت و تمدن ما دارند؛ شهرها به‌هم‌ریخته و فاقد هویت معماری و شهرسازی هستند و هر بنایی لباس سلیقه‌ای خود را به تن کرده است. این عدم هماهنگی نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی جایگاهی در معماری و شهرسازی ما ندارد. هرچند برخی بناها دارای معماری خاصی هستند، اما حضور آنها در کنار هم نوعی ناهماهنگی ایجاد می‌کند. تضاد در طراحی و معماری زیبا است، اما به شرطی که دارای اصالت و مفهوم باشد.

ایزدیار آهی در آخر بیان داشت: مدیریت کلان با فقدان حضور متخصصان در تصمیم‌گیری‌های نهایی نشان می‌دهد که ما مسئولیت اجتماعی را فراموش کرده‌ایم. حتی اگر معماری تک‌بنا خوبی داشته باشد، در نتیجه کار تأثیرگذار نخواهد بود، زیرا مسئولیت اجتماعی به نگاهی جمعی در راستای  ارتقاء و رشد جامعه است.

source

توسط chidanet.ir