بازار ملک تهران همواره بر روی دیگر شهرهای کشور اثر گذاشته است. حالا که خرید و فروش ملک و مسکن در تهران به پایین ترین حد خود رسیده و سایه رکود بر آن گسترده شده، طبیعی است که شهرهای دیگری از جمله اصفهان نیز، دچار همین مشکل شوند.

به گزارش پرشین سازه ، بازار مسکن اصفهان نیز مدت هاست دچار رکود شده و کمتر معامله ای در آن انجام می شود. بر اساس گزارش هایی که مرکز آمار ایران از تورم مسکن در استان های مختلف کشور منتشر کرده، در حد فاصل سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، قیمت مسکن استان اصفهان نزدیک به ۱۵۰ درصد بیشتر شده است.

علاوه بر مشکلاتی مثل تورم مسکن، رکود بازار و…، یکی دیگر از مشکلات بازار این شهر، به کوچ مردم آن برمی گردد. خیلی از ساکنان اصفهان در سال های اخیر برای فرار از گرما و بی آبی به شهرهای شمالی مهاجرت کرده اند و همین موضوع بازار مسکن آنجا را راکدتر ساخته است.

رکود یک ساله در بازار مسکن اصفهان

بر اساس گزارش های موجود و صحبت های رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، از سال ۱۴۰۲، بازار مسکن این شهر نیز وارد دوره رکود شد اما جالب توجه اینجاست که رکود مزبور به شکل تورمی بوده است.

مهدی حجازی می گوید که تدابیر وزارت راه و شهرسازی و قوانین وضع شده نیز نتوانسته اثر خاصی روی وضعیت بازار بگذارد و تورم مسکن اصفهان همچنان ادامه دارد. از صحبت تورم قیمت ها که بگذریم، بحث تولید مسکن نیز به دلیل گرانی مصالح ساختمانی راکد مانده!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک این شهر اعلام کرد که در کنار تمام این مشکلاتی که دست و پای بازار را بسته، قوانین سختگیرانه ای نیز در این حوزه وجود دارد که قطعاً اثر منفی روی بازار می گذارند.

در روزهای اخیر، بلاخره دولت چهاردهم رسما اداره امور را به دست گرفت و این انتظار می رفت که تغییر دولت بتواند تغییری در بازار مسکن ایجاد کند اما بر اساس گفته های مهدی حجازی، بازار نسبت به این اتفاق بدون واکنش بوده است. حالا باید در انتظار تعیین کابینه ماند و دید که رویکرد وزرای جدید چه تغییری در شرایط ایجاد خواهد کرد.

بازار اجاره مسکن اصفهان

بازار اجاره مسکن نیز همواره متاثر از قیمت این کالا بوده اما به نظر می آید که در حال حاضر، بازار اجاره مسکن اصفهان، تکان چندانی نخورده و حتی تعداد معاملات نیز خیلی بالا نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در توضیح این موضوع چنین گفت:

با اینکه حالا در فصل اوج جا به جایی هستیم و باید قراردادهای اجاره زیادی در حال انعقاد باشد اما می بینیم که بازار اجاره مسکن فرق زیادی با ماه های قبل نکرده است.

وی نیز مانند بیشتر فعالان و کارشناسان بازار امیدی به رعایت سقف افزایش اجاره بها ندارد و می گوید تا زمانی که ضمانت اجرایی خوبی برای این قانون وجود نداشته باشد، قطعاً اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

این مقام مسئول در اتحادیه اعلام کرد که رکود سنگینی بر معاملات مسکن اصفهان سایه افکنده و تقریباً بیشتر دفاتر مشاور املاک، خالی از معامله گر است. در این میان، سامانه هایی که به همین منظور طراحی شده اند، مورد پشتیبانی قرار نمی گیرند.

حجازی خاطرنشان ساخت که مردم در انتظارند که رویکرد رئیس جمهور خود نسبت به مسکن را بدانند. به همین دلیل، فعلاً دست نگه داشته اند. در واقع این سردرگمی و بلاتکلیفی در تمام کشور دیده می شود.

بر اساس گفته های ایشان، فعلاً قیمت مسکن اصفهان تغییر چندانی نکرده اما مشکل اینجاست که خریداران مسکن در بازار حضور ندارند. البته از سوی عرضه نیز وضعیت بحرانیست و کمتر کسی تمایل به فروش دارد. حتی اگر کسی بخواهد ملک خود را بفروشد اصلا حاضر به ارائه آن ملک با قیمت سال گذشته نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در ادامه صحبت های خود به مشکلی عجیب در شهر اصفهان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به دلیل مشکلاتی مثل بی آبی، گرما و فرونشست زمین، خیلی از ساکنان این شهر برای خرید ملک به شهرهای شمالی کشور مراجعه می کنند.

همین موضوع سبب شده که اصفهان با رکودی بی سابقه در معاملات مسکن رو به رو شود و کمتر خریداری در آن پیدا شود. البته موضوع رکود مختص شهر اصفهان نیست و تقریبا در اقصی نقاط ایران دیده می شود اما این شهر به نحو دیگری درگیر رکود است.

شرایط رکودی در حالی ادامه دارد که خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که قیمت مسکن صعودی خواهد شد و نباید انتظار کاهش قیمت ها را داشت. بیشتر کارشناسان می گویند که برای بازگشت خریداران و فروشندگان به بازار مسکن، باید رکود تورمی حاکم بر آن را کنترل کرد و فرصتی برای حضور معامله گران فراهم کرد. در حال حاضر، این مهم ترین اقدامی است که دولت می تواند در پی بگیرد.

source

توسط chidanet.ir