ماجرا از این قرار است که شهرداری تهران به مناسبت سالگرد مشروطه این تصویر شیخ فضلالله نوری را روی بیلبورد برده، حسن اسدی زیدآبادی(روزنامهنگار) اما در اعتراض به این که “چرا از شیخ فضلالله نوری به عنوان نشان آزادی و آزادگی استفاده شده است؟” نوشته: در ابتدای خیابان آزادی، تصویر کسی که میگفت آزادی کلمه قبیحه است را زدند و او را اینگونه معرفی کردهاند: آزادیخواه مخالف انحراف!
در ادامه همین توئیت حسن اسدی زیدآبادی منجر به بحثهای زیادی شده که در ادامه خواهید خواند.
آنها را که اخبث الطوایفیاند طایفهی نجیبه میخواندند؟ و چرا این همه جراید پر از کفر را که سبب تضعیف عقاید مسلمین بود منع نمیکردند.
امیدرضا دهقانپور از کاربران فعال مجازی است که سعی کرده در قالب یک رشته توئیت ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کند: (رسم الخط این متن حفظ شده است):
شیخ فضل الله نوری؟ آزادی؟
بریم نظراتشون برای آزادی رو ببینیم.
۱-از نظر ایشون درمورد کلمه آزادی شروع میکنم:
«اگر از من میشنوید، لفظ آزادی را بردارید که عاقبت، این حرف ما را مفتضح خواهد کرد.»
۲– آزادی بیان:
«بنای قرآن بر آزاد نبودن قلم و لسان است.»
۳-دموکراسی و مشروطه:
«مگر نمیدانید که در امور عامه وکالت صحیح نیست، این باب ولایت شیعه است؛ یعنی تکلم در امور عامه و مصالح عمومی ناس مخصوص است به علیهالسلام یا نواب عام او و ربطی به دیگران ندارد و دخالت غیر آنها در این امور حرام و غصب نمودن مسند پیغمبر و علیهم السلام است.»
۴-برابری انسانها (مسلمان و غیرمسلمان، زن و مرد):
ای بیشرف و ای بی غیرت! ببین صاحب شرع برای این که تو منتحل به اسلامی، برای تو شرف مقرر فرموده و امتیاز داده تو را! و تو خودت از خودت سلب امتیاز میکنی و میگویی: من باید با مجوس و ارمنی و یهودی برادر و برابر باشم؟
۵-درس خواندن دختران:
اباحه مسکرات و اشاعه فاحشهخانهها و افتتاح مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان و صرف وجوه روضهخوانی و وجوه زیارات مشاهد مقدسه در ایجاد کارخانجات و تسویه طرق و شوارع…خلاف شرع است.
source