شهرداری منطقه ۲۰ تهران در اقدامی عجیب دیوار دور برج طغرل متعلق به دوره سلجوقی در شهرری را کاشی کرد.

برج طغرل

سرویس خواب بالسا

یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی استان تهران، برج طغرل نام دارد که در شرق آرامگاه تاریخی ابن بابویه یا شیخ صدوق در خیابان ابن بابویه شهرری واقع شده‌ است. قدمت این برج آجری و زیبا به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد است.

برج طغرل با مساحتی بالغ بر ۴۸ متر مربع به‌شکل استوانه، با خشت و آجر و به سبک معماری رازی بنا شده است. در گذشته بر بالای این برج، به مانند برج‌های هم عصرش، گنبدی مخروطی شکل وجود داشته که در حال حاضر وجود ندارد. ارتفاع فعلی این برج بدون احتساب این گنبد در حدود ۲۰ متر است. ضخامت دیواره برج از ۱٫۷۵ متر تا ۲٫۷۵ متر و قطر داخلی و خارجی آن نیز به‌ترتیب ۱۱ و ۱۶ متر است.

سطح بدنه بیرونی برج به ۲۴ تَرک تقسیم شده که این کار علاوه بر استحکام بنا و زیبا تر شدن آن، احتمالا نشان‌دهنده وقت در طول روز نیز بوده است. در قسمت فوقانی برج نیز تزیینات و کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته که متأسفانه طی قرون گذشته از بین رفته است. در زیر برج طغرل فضایی شبیه به سرداب یا آب‌انبار وجود دارد که احتمالا هدف اصلی از ایجاد آن، سالم ماندن پی این برج و جلوگیری از پوسیدگی قسمتی از برج است که در زیر زمین قرار دارد.

در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است. سر در ورودی‌ جنوبی یا سر در اصلی‌ پر نقش‌ و نگار و تا اندازه‌ای‌ از بدنه برج‌ بیرون‌ آمده‌ است. این‌ ورودی‌ طاقی‌ ضربی‌ دارد که‌ از داخل، نوع‌ چیدن‌ آجرها به‌ شکل‌ جناغی‌ است. بر پیشانی‌ سردر نیز تزیینات‌ زیبایی‌ وجود داشته‌ که‌ پس‌ از تعمیر، اثری‌ از آن‌ باقی‌ نمانده‌ است‌ و جای‌ آن‌ها لوحی‌ مرمری‌ با تاریخ‌ ۱۳۰۱ هجری قمری در قاب‌بندی‌ مستطیل‌ نصب‌ شده‌ است.

با هم تصاویری از اقدام عجیب شهرداری را ببینیم:

برج طغرل

برج طغرل

منبع: برترین‌ها

source

توسط chidanet.ir