یک بار دیگر، مسئولین مربوطه نسبت به هشدار کارشناسان بی توجهی کرده اند و حالا نزدیک دو ماه است که تابلوی رسمی قیمت مسکن خاموش می باشد و تصمیم گیران حوزه مسکن، به این نتیجه رسیده اند که عدم انتشار آمارهای مربوط به مسکن به نفع بازار است.

به گزارش پرشین سازه ، بسیاری از سیاستگذاران حوزه مسکن بدون اینکه اطلاع دقیقی از قیمت های واقعی بازار داشته باشند، مشغول سیاستگذاری هستند و در این میان، توجهی هم به گران تر شدن شاخص بازار مسکن ندارند.

از ابتدای مرداد ماه تا به امروز، روند انتشار ماهانه گزارش های تحولات بازار مسکن تهران متوقف شده و بسیاری از فعالان بازار را به دردسر انداخته است. به نظر می آید که در رکود فراوانی که بیش از ۷۸ ماه است بازار مسکن را درگیر خود کرده، هیچ نقطه امید دیگری به جز خاموش کردن تابلوی رسمی آمار قیمت ها باقی نمانده است.

از خردادماه تا به امروز، تورم مسکن روند کاهشی داشته و پایین ترین نرخ شد قیمت آپارتمان های تهران در بهار امسال رخ داده است. با این وجود خبری از آمارهای رسمی نیست و به نظر می آید که مسئولین امر، ترجیح داده اند که روزه سکوت گرفته و اطلاعات واقعی بازار را منتشر نکنند.

در خرداد امسال که تورم مسکن تک رقمی شد، خیلی از فعالان بازار امیدوار شده و تصور کردند که رونق به زودی به بازار مسکن برمی گردد اما واقعیت اینجاست که فاصله میان قیمت ها و قدرت خرید مردم بیشتر از این است که با کاهش ۱ یا حتی ۲ میلیاردی قیمت ها، بتوانند صاحبخانه شوند.

به نظر می آید که کاهش سرعت رشد قیمت ها ناشی از اثرات بازارهای موازی بود. مثلا در همان زمان، نرخ دلار یک ثبات نسبی پیدا کرد و خریدهای سرمایه ای ملک نیز کاهش یافت. این موضوع سبب شد که میل به فروش و در نهایت خریدهای سرمایه ای کمتر شود و به این ترتیب، ثبات نسبی روی قیمت ها حاکم شود. اما به نظر می آید که این روند ثبات موردپسند بسیاری از افراد نیست و ترجیح می دهند با حبس آمارها به التهاب بازار کمک کنند.

حالا دو ماه است که چراغ تابلوی رسمی قیمت ها خاموش است و هیچ داده ای نشان داده نمی شود. شاید به نظر برسد که در شرایط رکود و ثبات، نیازی به اعلام آمار رسمی نیست اما واقعیت اینجاست که اتفاقاً در همین شرایط است که پیش بینی بازار سخت تر شده و فعالان به دیتای رسمی نیاز دارند.

آخرین گزارشی که بانک مرکزی از معاملات مسکن تهران منتشر کرده به خرداد ماه برمی گردد و از آن زمان، خبری نیست.

وقتی که از مسئولین مربوطه سوال می شود که دلیل این خاموشی ها چیست، اختلال در سامانه ها را مشکل اصلی می دانند. سال هاست که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با دسترسی به سامانه های معاملات مسکن و دیتایی که توسط واسطه های بازار ثبت می شود، اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرده و آمار رسمی را منتشر می کنند اما گفته می شود که این سامانه ها مدام با اختلال مواجه می شوند.

یکی از مسئولین مرکز آمار ایران می گوید که دسترسی مرکز آمار و دیگر دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی به سامانه املاک وزارت راه و شهرسازی قطع شده و این دستگاه ها برای جمع آوری اطلاعات و تهیه شاخص های مرتبط به دیتای موجود در این سامانه ها احتیاج دارند.

این مقام مسئول می گوید که بعد از پیگیری های انجام شده، دسترسی از طریق کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک برقرار خواهد شد و مرکز آمار ایران نیز اطلاعات مربوط به این حوزه را منتشر خواهد کرد.

سامانه املاک و مستغلات که بیش از دو دهه است راه اندازی شده و هدف اولیه اش، فرآیند صدور کد رهگیری در مبایعه نامه ها بوده، یکی از اصلی ترین مراجع دستگاه های آماری برای جمع آوری اطلاعات است. انتشار منظم آمارهای ماهانه معاملات مسکن تهران و دیگر شهرهای ایران، ابتدا توسط دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی انجام می شد و از نیمه دوم دهه ۹۰ به عهده بانک مرکزی گذاشته شد. مرکز آمار ایران نیز گزارش های نامنظم و فصلی در خصوص بازار مسکن کشور انتشار می داد.

بیش از دو سال است که این مرکز، هیچ گزارشی در مورد قیمت مسکن کشور منتشر نکرده و کلاً این حیطه را به حال خود رها کرده است. سوال اینجاست که چه کسانی از عدم انتشار آمارهای مسکن سود می برند؟!

کسانی بیشترین سود را از عدم انتشار آمارهای مسکن می برند که عدم آگاهی سمت تقاضا به نفع آنهاست. این افراد که بیشترشان دلال و واسطه گر هستند از عدم آگاهی متقاضیان مسکن نسبت به قیمت ها سوءاستفاده کرده و قیمت های فضایی خود را ارائه می کنند.

source

توسط chidanet.ir