در یک تعریف کلی، به تمام لوله‌های فولادی که از ورق‌های روغنی (ورق نورد سرد) با ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر تولید می‌شوند، لوله مبلی گفته می‌شود. این لوله‌ها در انواع مختلفی به لحاظ قطر و ضخامت تولید می‌شوند و در صنایع مختلف به‌کار می‌روند. وزن سبک این لوله‌ها و قیمت مقرون‌به‌صرفه آن‌ها باعث شده‌اند تا این لوله‌ها به «لوله سبک» معروف باشند.

برای ساخت این لوله‌ها از ورق روغنی یا ورق نورد سرد و استانداردهای DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 استفاده می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که لوله مبلی یکی از پرکاربردترین محصولات در بین انواع لوله و پروفیل است. شکل‌پذیری بسیار خوب این لوله در کنار قیمت و سایر خصوصیاتی که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت، باعث می‌شوند که از این محصول در صنایع مهمی مانند خودروسازی، مبلمان و صندلی، لوازم خانگی و بسیاری از صنایع که ضخامت پایین‌تر لوله در آن‌ها اهمیت دارد، استفاده شود.

کاربرد لوله مبلی

لوله مبلی به‌دلیل ویژگی‌هایی مانند قابلیت کشش سرد، قابلیت جوش‌پذیری و جوش‌برداری، قابلیت آبکاری و کیفیت سطحی بالا، انعطاف مناسب و شکل‌پذیری عالی مورد توجه صنایع مختلف است. این محصول به‌دلیل خواص ضد خوردگی، ضد پوسیدگی و ضد زنگ و همچنین مقاومت بسیار خوب در دمای بالا و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و اسیدی در صنایع مختلف بسیار پر طرفدار است. همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد در کنار وزن سبک، تحمل بار بالا و… باعث شده‌اند که از این لوله در صنایع مختلفی استفاده شود. مهم‌ترین صنایعی که لوله مبلی در آن‌ها به‌صورت گسترده به‌کار می‌رود عبارتند از:

  • صنایع هوایی
  • ساخت لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه
  • صنایع خودروسازی برای ساخت قطعات خودرو و موتور سیکلت
  • ساخت قطعات در صنایع دریایی و کشتی‌رانی
  • ساخت انواع گلخانه
  • ساخت انواع تجهیزات بیمارستانی
  • تولید مبلمان اداری، مبلمان شهری و…

استفاده از لوله مبلی در هریک از این صنایع برای تولیدکنندگان مزایای مختلفی از جمله دسترسی آسان برای تهیه لوله مبلی باکیفیت، استحکام بسیار خوب و دوام بالای قطعاتی که از این لوله ساخته می‌شوند در کنار وزن سبک، مقاومت بسیار خوب در شرایط جوی مختلف، تحمل فشاری خوب و… را به‌دنبال دارد.

مقایسه لوله مبلی با لوله‌های فولادی

لوله فولادی یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد در صنایع مختلف است که در نمونه‌های مختلف دارای درز، درز جوش و نوع بدون درز یا مانیسمان تولید می‌شود. این لوله‌ها در صنایع مختلف از جمله لوله‌کشی (Piping) برای انتقال نفت، گاز، آب و سایر سیالات استفاده می‌شوند. لوله‌های فولادی در طول‌های‌ ۶ و ۱۲ متر موجود هستند و عموما بدون نیاز به برش و با همین طول‌ به‌کار می‌روند. از لوله‌های فولادی ۶ متری عموما برای لوله‌کشی صنعتی و از لوله‌های فولادی ۱۲ متری برای خطوط انتقال استفاده می‌شود. از مزایای این لوله‌ها می‌توان به استحکام و ایمنی بالا، پایداری و تطبیق‌پذیری مناسب و مقامت بسیار خوب در برابر خوردگی یاد کرد؛ اما در مورد تفاوت لوله مبلی با لوله فولادی ذکر چند نکته اهمیت دارد.

به‌طور کلی، لوله‌های مبلی سبک‌تر و نازک‌تر از لوله‌های فولادی معمولی هستند. این لوله‌ها به دلیل وزن کم و قابلیت شکل‌پذیری بالا و تحمل وزن بسیار خوب برای کاربردهایی مانند ساخت مبلمان، دوچرخه و خودرو مناسب‌اند. در مقابل، لوله‌های فولادی معمولی ضخیم‌تر و مقاوم‌تر هستند و بیشتر برای استفاده در سازه‌های سنگین مانند پل‌ها و ساختمان‌ها مناسب‌اند. همچنین این لوله‌ها از لحاظ ظاهری نیز تفاوت‌های بسیاری دارند. سطح براق لوله مبلی، استحکام کششی بالا و انعطاف‌پذیری بالا در این لوله هم می‌تواند از تفاوت‌های دیگر لوله مبلی و لوله فولادی باشد.

مقایسه لوله مبلی با لوله‌های آلومینیومی

لوله آلومینیومی هم از لوله‌های پرکاربرد فلزی با پایه غیرآهنی است. این لوله‌ها وزن کم و استحکام و مقاومت بسیار خوبی دارند. آلومینیوم در رده سوم بهترین حادی حرارتی قرار دارد و به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در صنایع مختلف خودروسازی، اسکلت‌سازی، حمل‌و‌نقل ریلی و… استفاده می‌شود. مزایای استفاده از این لوله، وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، جوش‌پذیری خوب، استحکام بالا، انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری و رنگ‌پذیری است.

با این‌وجود در مقایسه این دو لوله باید توجه داشته باشید که لوله‌های مبلی در مقایسه با لوله‌های آلومینیومی استحکام بیشتری دارند و سنگین‌تر هستند. آلومینیوم مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و برای مصارف دریایی و هوافضا مناسب‌تر است. با این حال، لوله‌های مبلی به دلیل هزینه کمتر و استحکام بیشتر، برای کاربردهایی که نیاز به تحمل وزن بیشتری دارند، ترجیح داده می‌شوند.

مقایسه لوله مبلی با لوله‌های مسی

لوله‌های مسی هم انواع مختلفی مانند لوله مسی شاخه‌ای، لوله کلاف، لوله مسی کویل و لوله مویین دارند. از این لوله‌ها در سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم انتقال آب، آتش‌نشانی، انتقال سیالات، پخش سوخت و… استفاده می‌شود. مقاومت بالا، اتصال و شکل‌دهی آسان، ضد زنگ و ضد حرارت، اتلاف دمای کم، انتقال حرارت خوب و دوام بالا برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌های مسی هستند. اما در مورد مقایسه این لوله با لوله مبلی باید گفت که:

لوله‌های مسی به‌دلیل هدایت حرارتی و الکتریکی عالی برای سیستم‌های گرمایشی و الکتریکی استفاده می‌شوند. لوله‌های مبلی اما در صنایعی که به استحکام مکانیکی بالا نیاز است، کاربرد دارند. همچنین، لوله‌های مبلی نسبت به لوله‌های مسی ارزان‌تر هستند و بیشتر برای کاربردهای ساختاری مناسب‌اند.

مقایسه لوله مبلی با لوله‌های گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه در واقع همان لوله‌های فولادی هستند که برای بهبود مقاومت در برابر رطوبت، خوردگی و زنگ‌زدگی با فلز روی پوشیده می‌شوند. به‌همین دلیل است که از لوله گالوانیزه به‌صورت گسترده و به‌ویژه در محیط‌های مرطوب استفاده می‌شوند. اما لوله‌های مبلی به دلیل وزن سبک‌تر و قابلیت شکل‌پذیری بهتر در کاربردهایی که به این ویژگی‌ها نیاز دارند، ترجیح داده می‌شوند. همچنین، هزینه لوله‌های مبلی کمتر از لوله‌های گالوانیزه است اما لوله‌های مبلی یا لوله سبک مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند.

مقایسه لوله مبلی با لوله‌های استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل دوام بالا و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند. از این نوع لوله بیشتر درکاربردهای مربوط به انتقال سیالات و گازها استفاده می‌شود. این لوله مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد. علاوه‌بر انتقال سیالات از این لوله‌ها در صنایع پزشکی و خوراکی و همین‌طور کاربردهای دکوراتیو و صنعتی دیگری هم استفاده می‌شود. لوله‌های استنلس استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند و به‌همین دلیل در صنایعی که به این ویژگی‌ها نیاز دارند، بسیار کاربردی و پرطرفدار هستند. در مقابل، لوله‌های مبلی به دلیل وزن کمتر و هزینه پایین‌تر در صنایعی که به مقاومت خوردگی بالا نیاز ندارند، استفاده می‌شوند. لوله‌های استنلس استیل بسیار گران‌تر و نیازمند نیروی کار ماهر برای تولید هستند.

نکات مهم در خرید لوله مبلی

قبل از خرید لوله مبلی این موارد را رعایت کنید:

  • با انواع لوله مبلی آشنا باشید. شما باید با ویژگی‌های هر دو دسته لوله مبلی ساخته‌شده از ورق خشک و لوله مبلی ساخته‌شده از ورق کشش‌دار آشنا باشید تا بتوانید با توجه به نیاز پروژه بهترین نمونه لوله مبلی را انتخاب کنید.
  • قبل از انتخاب و خرید لوله مبلی برای کاربردهای مختلف صنعتی با ویژگی‌های این محصول آشنا باشید.
  • با نیازهای پروژه و کاربرد مورد نظرتان آشنا باشید. به‌طور مثال باید تعیین کنید که برای کاربرد مورد نظر شما نیازی به قابلیت‌های خمشی و کششی وجود دارد یا خیر. این دو ویژگی تا حدود زیادی شما را برای انتخاب ورقی که لوله از آن تهیه شده و برند مناسب لوله مبلی راهنمایی می‌کنند.
  • ابعاد مختلف لوله مبلی را بشناسید تا بتوانید یک خرید هوشمندانه برای کاربرد مورد نظر خود داشته باشید. شما باید بدانید که لوله‌های مبلی یا لوله سبک از سایز ۱۰ میلی‌متر تا سایز ۵۵ میلی‌متر تولید می‌شوند. همچنین ضخامت این لوله‌ها از ۰.۵ تا ۲ میلی‌متر است. با این‌حال پرفروش‌ترین ضخامت این لوله ۰.۷ ، ۰.۸ ، ۰.۹ ، ۱ ، ۱.۲۰ و ۱.۵ هستند. به‌علاوه لوله مبلی در شاخه‌های ۶ متری تولید می‌شود.
  • تولیدکنندگان باکیفیت لوله مبلی را بشناسید. به‌طور مثال بد نیست بدانید که گروه صنعتی صبا یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان لوله سبک باکیفیت است که خدمات برش لوله و کشش لوله را هم ارائه می‌دهد.
  • قیمت روز لوله مبلی و عوامل تاثیرگذار روی آن را بررسی کنید. حتما این قیمت را از چند منبع معتبر استعلام بگیرید و علاوه‌بر کیفیت، قیمت فروش و شرایط تحویل را بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. به‌طور مثال شما می‌توانید قیمت لوله مبلی امروز را از صبا پروفیل استعلام بگیرید.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی لوله مبلی یا لوله سبک به‌عنوان یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در صنایع مختلف پرداختیم. در ادامه انواع لوله را با لوله مبلی مقایسه کردیم تا راحت‌تر بتوانید از بین انواع لوله مناسب‌ترین نمونه را برای کاربردهای مورد نظر خود انتخاب کنید. همان‌طور که گفتیم، لوله مبلی به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد بسیار پرطرفدار است، بااین‌حال اهمیت بسیاری دارد که این لوله را با بهترین کیفیت تهیه کنید تا تولیدات باکیفیتی داشته باشید. همچنین بد نیست بدانید که در هر مرحله از انتخاب و خرید لوله مبلی از مشاوره تا تامین باکیفیت‌ترین لوله‌های سبک بازار و همین‌طور خدمات برش و کشش لوله تا ارسال سریع محصول با بهترین شرایط و قیمت می‌توانید روی گروه صنعتی صبا حساب کنید.

صباپروفیل یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان انواع لوله و پروفیل است که از به‌روزترین تکنولوژی و دستگاه‌های دنیا استفاده می‌کند. کارگاه برش لوله و پروفیل گروه صنعتی صبا، با دارابودن ۷ خط برش PLC لوله و پروفیل، این امکان را دارد تا روزانه تا ۵۰۰۰۰ قطعه برش‌خورده را به مشتریان خود تحویل دهد. برای استعلام قیمت روز، مشاوره، خرید محصولاتی مانند https://sabaprofile.com/لوله-داربست/ یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه فروش و ارسال، همین حالا با متخصصین صباپروفیل در تماس باشید.

source

توسط chidanet.ir