به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین،وزارت راه و شهرسازی به عنوان یکی از ارکان کلیدی دولت، مسئولیتهای متعددی را در زمینههای مختلف حمل و نقل و توسعه شهری و مخصوصا مسکن بر عهده دارد. با این حال، پیچیدگی و تنوع وظایف این وزارتخانه، نیاز به تفکیک آن به دو وزارتخانه مستقل را به یک موضوع جدی تبدیل کرده است.
یکی از مشکلات عمده ناشی از ادغام این دو حوزه، عدم تمرکز کافی بر روی مسائل خاص هر یک از آنها است. به عنوان مثال، در حالی که وزارت راه مسئولیت ساخت و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل را دارد، وزارت مسکن و شهرسازی باید بر روی برنامهریزی شهری و توسعه پایدار و بسترسازی برای افزایش عرضه مسکن تمرکز کند.
با توجه به این امر بسیاری تاکید دارند با تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی میتوان به صورت تخصصیتر به مسائل هر حوزه پرداخته و برنامهریزیهای بهتری انجام داد و با توجه به اینکه هر وزارتخانه میتواند بر روی وظایف خاص خود تمرکز کند، کیفیت خدمات ارائهشده در حوزه های کلیدی راه و مسکن به شهروندان افزایش خواهد یافت.
در همین حال تفکیک وزارتخانه به مدیران این امکان را میدهد که تصمیمات سریعتر و بهتری در زمینههای مربوط به خود اتخاذ کنند.البته با وجود مزایای تفکیک، چالشهایی نیز در این زمینه وجود دارد. یکی از این چالشها، نیاز به اصلاحات قانونی و ساختاری است که ممکن است زمانبر و هزینهزا باشد. همچنین، نگرانیهایی در مورد توزیع منابع و بودجه بین دو وزارتخانه جدید نیز وجود دارد.در عین حال سردرگمی منابع انسانی شاغل در وزارتخانه نیز از جمله چالشهای تفکیکاست.
با این حال ناظران براین باورند تفکیک وزارت راه و شهرسازی میتواند به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات در هر دو حوزه منجر شود و یک گام مثبت در راستای توسعه زیرساختهای حوزه راه و بخش مسکن منجر شود.اما در نهایت، تصمیمگیری در این زمینه باید با توجه به مزایا، چالشها و نیازهای واقعی جامعه و به دور از هر نوع سیاسی کاری صورت گیرد.