وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر، دیداری با نمایندگان جامعه شهرسازان، فعالان محیط زیست و دیگر نهادهای مدنی داشت و پای صحبت و درد و دل این اقشار نشست و وعده داد که این گفتگوها مستمر خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، فرزانه صادق مالواجرد در طی این گفتگوها از نمایندگان جامعه شهرسازان درخواست کرد که ابر چالش های ذکر شده را اولویت بندی کنند و ابراز امیدواری کرد که در طی دوران مسئولیت خود، مسیر مستقیم را پیش رفته و اسیر نظامات قدرت نشود و بتواند به مردم خدمت کرده و مشکلات آن ها را حل نماید.

وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم، تاکید کرد که شاید در این مدت ۴ ساله به اهداف غایی خود نرسیم اما نباید از مسیر درست دستیابی به آن ها غافل شویم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که گرچه رویاپردازی در این برهه بسیار مهم و خوب است اما کمک ها و مشورت های جامعه کارشناسان باید واقعی و با توجه به نیازهای مردم و امکانات موجود باشد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که قوانینی مثل جهش تولید مسکن و قانون برنامه هفتم توسعه، به دلیل عقب ماندگی در تولید مسکن تدوین شده اند و هدف غایی شان این است که مردم را خانه دار کنند.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که صرف اشاره به مشکلات مردم، کافی نیست و باید ارتباط موثری با آن ها برقرار شود تا متوجه باشند که برای رفع نیازهای آن ها چه مشکلاتی بر سر راه است. تامین زمین و مسکن وظیفه دولت است و باید مسکن متناسب با شأن ملت در اختیارشان قرار بگیرد.

فرزانه صادق در ادامه خاطرنشان ساخت که برای حل مشکلات مسکن و شهرسازی باید نسخه های واقعی تجویز کرد و نباید فکر کنیم که وظیفه حل تمام مشکلات و مسائل موجود در حوزه مسکن به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری

در جلسه مزبور، برخی از حاضران نسبت به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری انتقاداتی داشتند و گلایه های خود را مطرح کردند. وزیر راه و شهرسازی نیز خطاب به سرپرست معاونت معماری و شهرسازی نیز اعلام کرد که باید مشروح صورتجلسات این شورا باید منتشر شده و در دسترس همگان قرار بگیرد. این مصوبات نشان دهنده مواضع نمایندگان وزارتخانه، نمایندگان مشاوران معمار و شهرساز و فعالان مدنی و محیط زیستی است و مورد محرمانه ای در آن ها وجود ندارد. بنابراین مردم باید در جریان مواضع موافقان و مخالفان قرار بگیرند.

خانم صادق در ادامه به مدیریت شهری تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که سیاستگذاری های چند سال اخیر برای این شهر نیز قابل دفاع نیست و باید تصمیم گیری ها در سطح کلان تری همچون هیئت محترم وزیران صورت بگیرد.

گرچه شهرداری و کمیسیون های مختلف برای حل مسائل تهران تلاش می کنند اما ابرمشکلات پایتخت در این نهادها قابل حل نیست و باید از سوی وزیران تصمیم گرفته شده و اجرا گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

من هم مثل شما می دانم که سرزمینمان رنجور است. به همین دلیل، علاوه بر شهرسازی، برنامه های دیگری از جمله امور محیط زیست، مسائل اجتماعی و به ویژه حضور زنان را در دستور کار قرار خواهم داد.

ایشان در نهایت از جامعه مهندسان معمار و شهرساز درخواست کرد که مطالبه گری خود را ادامه بدهند و ایشان نیز تلاش می کند تا نقش مادرانه خود را در وزارت راه و شهرسازی به خوبی ایفاء کند. ایشان در ادامه به افراد حاضر در نشست مزبور اعلام کرد که بستر لازم برای تسهیل مطالبه گری را فراهم خواهد کرد اما وظیفه نقد و مطالبه گری از وزیر، همچنان با کارشناسان و فعالان است و نباید این وظیفه مهم را پشت گوش بندازند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که برخی از طرح های جامع کنونی، تمرکزی روی مسئله ندارند. به همین دلیل برای حل مشکلات، باید در گام اول تشخیص بدهیم که قرار است چکار کنیم و در ادامه، طرح ها را کنار گذاشته و اصلاح کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد که با سازمان برنامه و بودجه، مذاکراتی داشته و به دنبال متناسب سازی حق مشاوران در تهیه و تدوین طرح های توسعه شهری است و به امید خدا، این مسیر ادامه پیدا می کند.

ایشان در نهایت اعلام کرد که انتخاب وی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، نشانه اعتماد دولت چهاردهم به یک کارشناس شهرسازی است و امید می رود که این روند ادامه پیدا کرده و با کمک کارشناسان دیگر، این اعتماد شکل قوی تری به خود بگیرد.

به نظر می آید که در حال حاضر، مدیریت جدید وزارتخانه به دنبال شناخت دقیق مسئله است و در این مسیر تصمیم دارد از نظرات کارشناسان و فعالان استفاده کند. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این روند موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر!

source

توسط chidanet.ir