احساسات هر انسان دریچه برای نفس کشیدن است اما باید توجه داشت همین احساسات که برای زندن نگه داشتن انسان است می‌تواند شما را به مهلکه بزرگ‌تری بیاندازد.

به گزارش ایسنا،داستان زیادی از افرادی شنیده‌ایم که خانواده و فرزندان خود را در هوس رسیدن به یک لذت از بین برده‌اند. اما بسیاری از آنان ناکام بودند. اما باید بپرسیم چرا فقط توجه به احساسات ما را به سرمنزل مقصود نمی‌برد. اگر گمان می‌کنید احساسات شادی برای ما رقم خواهد زد سخت در اشتباه هستید. تنها هدف احساسات زنده نگه داشتن شما است. این تنها هدف آنهاست. کنترل کردن احساسات را نباید با نادیده انگاشتن آن اشتباه فرض کرد بلکه به این معناست که آنها را بشناسید و در مواقع مناسب آنها را ابراز کنید، اما نه بدون کنترل و تصادفی. با کنترل نکردن احساسات و تسلط نداشتن بر آنها گاهی ممکن است زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد را تا مرز نابودی پیش ببرد. کسی که نتواند احساساتش را مدیریت کند، کمتر مورد احترام قرار می‌گیرد و میزان موفقیتش تا حد زیادی کاهش می‌یابد. با تسلط بر احساسات خود، می‌توانید در کار و زندگی‌تان حرفه‌ای‌تر عمل کنید. شاید بتوان گفت عدم توانایی در کنترل احساسات، موجب طرد شدن فرد از جامعه می‌شود. در دنیای امروز توانایی مدیریت احساسات در کسب‌وکار، بسیار مهم‌تر از داشتن هوش و استعداد ‌ذاتی است.

مانند ناظر بیرونی به احساساتون نگاه کنید

شاید این کار در ابتدا کمی سخت باشد. وقتی احساساتی می‌شوید، واقعیت‌های دوروبَر خودتان را کمتر می‌بینید و نمی‌توانید عاقلانه تصمیم بگیرید. تجربه نشان داده است معمولا افراد در این شرایط تصمیم‌های غیرمنطقی می‌گیرند و بعد از فروکش کردن احساسات، دچار پشیمانی و سرخوردگی می‌شوند و مدام خودشان را سرزنش می‌کنند.

از موقعیت های بروز احساسات ناخواسته جلوگیری کنید

شما دیگر باید از خود و زندگیتان شناخت خوبی داشته باشید. می‌دانید کدام موقعیت‌ها باعث عصبانیت بیجا، نگرانی‌های بیش از حد، حسادت و دیگر احساسات منفی در شما می‌شود. اگر همیشه وقتی کارهایتان روی هم جمع می‌شود، دچار نگرانی و در پی آن خراب کاری می‌شوید، سعی کنید از این به بعد کارهای خود را به موقع انجام دهید.

توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید

برای کنترل احساسات منفی سعی کنید به چیز دیگری توجه کنید. اگر توجه به اندام، زیورآلات و لباس های یک نفر در مهمانی باعث حسادت شما می‌شود، سعی کنید به خوراکی‌ها و مزه آنها توجه کنید. اگر موفقیت یک نفر باعث اضطراب شما از عقب افتادن از او می‌شود، سعی کنید روی تلاش و عملکرد خود متمرکز شوید.

بهبود توانایی برای مقابله با مشکلات

عمل کردن بر اساس احساسات بدون فکر باعث پیچیده شدن شرایط می‌شود. قرار نیست هیچ وقت در زندگی مشکل نداشته باشید. هر بار که بتوانید بدون آنکه کنترل احساسات خود را از دست بدهید مشکلی را حل کنید، اعتماد به نفستان بهتر می‌شود. با کمک یک مشاور سعی کنید روش های حل مشکل با آرامش و بدون مشکل را فرابگیرید.

به یاد داشته باشید که دوست داشتن خود و اهمیت دادن به خود به این معنی است که احساسات منفی خود را تحمل کنیم، نه آنکه به آنها بهایی بیش از آنچه لایق آن هستند بدهیم. برای داشتن سلامت و شادی طولانی مدت سعنی کنید کنترل احساسات خود را به دست بگیرید.

انتهای پیام

source

توسط chidanet.ir