با وجود این که امروزه طراحی‌ دکوراسیون داخلی به سبک مدرن طرفداران زیادی دارد، اما نمی‌توان دوست داران سبک سنتی را نادیده گرفت. در واقع این سبک به واسطه حس نوستالژیکی که القا می‌کند، توانسته است در دنیای امروزی مخاطب‌های خاص خود را داشته باشد و همچنان محبوبیت خود را حفظ کند. باید گفت؛ استفاده از رنگ‌های گرم پای ثابت دکوراسیون سنتی بوده و حس دلنشینی به فضای خانه منتقل می‌کنند. همچنین اغلب متریالی که در سبک سنتی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند، به نوعی یاد آور اصالت و فرهنگ غنی کشور عزیزمان بوده و سبب می‌شوند تا حس و حال گذشته‌های دور در فضای منزل احیا شود.

در نهایت، سوال اصلی این است که آیا می‌توان از انرژی مثبت و زیبایی دکوراسیون سنتی در خانه‌های کوچک هم بهره برد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، اما با رعایت برخی اصولی . اگر قصد دارید اطلاعاتی کاربردی در خصوص ترفندهای دکوراسیون سنتی برای خانه‌های کوچک، کسب کنید، با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

 

منظور از دکوراسیون سنتی چیست؟

دکوراسیون سنتی به سبکی از طراحی داخلی گفته می‌شود که از عناصر و الگوهای گذشته الهام می‌گیرد. چیزی که در این سبک از دکوراسیون داخلی مشهود است، استفاده از رنگ‌هایی خنثی و گرم مثل کرم، قهوه‌ای، زرشکی و آبی نفتی می‌باشد که حس آرامش و اصالت را به فضای منزل تزریق می‌کنند. چوب، سنگ و فلز از دیگر مصالحی طبیعی هستند که به وفور در این سبک از دکور دیده می‌شوند.

 

خانه ای زیبا و دلنشین با دکوراسیون سنتی منزل کوچک

اهمیت انتخاب رنگ در دکوراسیون سنتی

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از رنگ‌‌های‌گرم در دکوراسیون سنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع در این سبک دکور، هر رنگی که استفاده می‌شود نمادین بوده و می‌توانند بر روحیه افراد، حس فضا و حتی درک بصری از ابعاد یک اتاق تاثیر بگذارند. در انتخاب رنگ دکوراسیون سنتی باید مواردی مثل فضای کلی خانه، میزان نور محیط و عناصر دیگری که برای دیزاین به کار رفته اند را مد نظر قرار داد. مثلا اگر قصد دارید برای یک منزل کوچک، دکوراسیون سنتی اجرا کنید، استفاده از رنگ‌های روشن مثل کرم، سبب می‌شود تا فضا بزرگ‌تر و روشن به نظر برسد. همچنین اگر منزل شما نورگیر است، دست شما به هنگام انتخاب رنگ‌ها باز تر می‌باشد و می‌‌توانید از رنگ‌های متنوع تری استفاده کنید.

 

خانه ای زیبا و دلنشین با دکوراسیون سنتی منزل کوچک

نحوه استفاده از دکوراسیون سنتی در چیدمان خانه

اگر از دوست داران سبک سنتی دکوراسیون داخلی هستید، خوب است بدانید که به واسطه استفاده از این سبک در چیدمان خانه‌تان علاوه بر حفظ اصالت هنر ایرانی، فضایی گرم و دل نشین به آن می‌بخشید. برای چیدمان سنتی خانه صرفا لازم است اصولی را رعایت کنید که در ادامه به طور کامل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

چیدمان سنتی پذیرایی و نشیمن

در اجرای دکوراسیون سنتی منزل کوچک، بهتر است از مبلمانی ظریف با پایه‌های منحنی و طرحدار استفاده شود. اگر قصد دارید که تمام فضای خانه شما اشغال نشود، بهتر است از ست کامل مبلمان استفاده نکنید و از صندلی‌های کوچک و تکی که از نظر طرح و رنگ با هم هماهنگ هستند، استفاده کنید.  در دکوراسیون نشیمن سنتی ایرانی، مبلمان باید در مرکز اتاق به گونه‌ای چیده شوند که افراد بتوانند به راحتی باهم ارتباط چشمی برقرار کنند تا بدین واسطه صمیمیت در فضای خانه حفظ شود. البته که چیدمان مبل به این شکل سبب می‌شود تا خانه بزرگتر و دلباز‌تر به نظر برسد و از این نظر نیز بسیار مفید است.

امضای کار طراحان دکوراسیون داخلی برای چیدمان سنتی خانه‌های ایرانی، استفاده از فرش‌هاق ایرانی است. فرش‌های ایرانی در بازار در ابعاد مختلفی موجود هستند که معمولا برای خانه‌های کوچک فرش‌هایی با متراژ ۶ و ۹ متری استفاده می‌شود. اگر محدودیت بودجه ندارید، بهتر است از فرش‌های دست بافت استفاده کنید؛ چرا که حس حال بهتری به فضای خانه شما خواهند بخشید. آیینه کاری سنتی روی دیوار نیز می‌تواند در انتقال حس و حال سنتی بودن فضا بسیار کمک کننده باشد.

 

چیدمان سنتی اتاق خواب

اصلی تزین المان در چیدمان سنتی اتاق خواب، تخت خواب است. برای دیزاین سنتی اتاق خواب، می‌توان از تخت خواب‌های چوبی که تاج و پایه‌های آن‌ها منبت کاری شده هستند، استفاده نمود. استفاده از کمد‌های چوبی نیز می‌تواند کمک کند تا فضای اتاق سنتی تر باشد. از فرش‌های ایرانی نیز می‌توانید در داخل اتاق خواب استفاده کنید.

 

چیدمان سنتی آشپزخانه

برای این که آشپزخانه خانه شما چیدمانی سنتی داشته باشد، از کابینت‌های چوبی و کاشی کاری‌هایی با طرح‌های اصیل در دکور آن استفاده کنید. همچنین ظروف مسی و سفالی با طرح‌های سنتی علاوه بر این که برای آشپزی نیز بسیار کاربردی هستند، می‌توانند به عنوان یک عنصر تزئینی در دیزاین سنتی آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرند.

 

چیدمان سنتی حمام و سرویس بهداشتی

برای ایجاد یک فضای سنتی در حمام و سرویس بهداشتی، بهتر است از کاشی‌ها طرح‌ دار برای دیوار و سرامیک‌هایی با رنگ‌های روشن برای کفپوش‌استفاده کنید. همچنین وان نیز به عنوان یک المان اصلی در حمام بهتر است طرحدار باشد و مشرف به پنجره قراز گیرد.

 

خانه ای زیبا و دلنشین با دکوراسیون سنتی منزل کوچک

ایده های جذاب برای دکوراسیون سنتی منزل کوچک

ایده دکوراسیون سنتی منزل کوچک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی و استفاده درست از وسایل سنتی منزل، می‌توانید یک فضای زیبا و دلنشین ایجاد کنید. در ادامه این مطلب، چند ایده جذاب برای دکوراسیون سنتی منزل کوچک ارائه خواهیم داد.

 

تابلوهای سنتی

تابلوهای سنتی با طرح‌ها، رنگ‌ها و مضامین سنتی، مکمل ایده‌آلی برای سایر عناصر دکوراسیون سنتی مانند مبلمان، فرش‌ها و وسایل تزئینی هستند. همچنین باید گقت تابلوهای سنتی غالبا حامل مفاهیم و پیام‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی بوده و به دکوراسیون سنتی منزل کوچک زیبایی بصری می‌بخشد.

 

میزهای سنتی

میزهای سنتی نه تنها یک عنصر کاربردی برای قرار دادن وسایل و اشیا هستند، بلکه به عنوان یکی از عناصر اصلی دکوراسیون سنتی، نقش مهمی در ایجاد فضایی گرم، صمیمی و اصیل ایفا می‌کنند. میزهای چوبی با طرح‌های حکاکی شده و منبت‌ کاری شده، از رایج‌ترین انواع میزهای سنتی بوده و برای پذیرایی، غذاخوری و یا حتی به عنوان میز عسلی قابل استفاده هستند.

 

پشتی‌های سنتی

اگر فضای خانه‌ شما به اندازه ای کوچک است که فضای کافی برای چیدن مبلمان سنتی وجود ندارد، می‌توانید از پشتی‌های سنتی استفاده کنید. پشتی‌های سنتی یکی از عنصر مناسب در دکوراسیون سنتی منزل کوچک می‌باشد.

 

پاف سنتی

پاف طرح سنتی یک عنصر بسیار جذاب است که واسطه طراحی خاصش کاربرد‌های متنوعی داشته و می‌توان از آن برای زیرپایی، نشیمنگاه و یا حتی در برخی موارد قرار دادن وسایل تزئینی دیگر تستفاده کرد. برخی از این پاف‌ها دارای یک فضای مخفی می‌باشند که می‌توان انواع وسایل را قرار داد. پاف‌های سنتی با رنگ‌ها و جنس‌های مخلتف در بازار موجود بوده و می‌توانید مطابق با سایر عناصر دگوراشیون سنتی منزل کوچک خود، گزینه‌ای مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

 

تخت سنتی

تخت‌های سنتی که با هدف استفاده بهینه از فضا استفاده می‌شوند، به واسطه پیشینه‌ سنتی خود، برای دکوراسیون سنتی منزل کوچک بسیار مناسب و کاربردی هستند. برای تزئیک این تخت‌ها می‌توان از کوسن‌های سنتی با طرح و نقش‌هایی همچون طرح‌های اسلیمی، بته جقه، بوده و مینیاتور که از طرح‌های سنتی ایرانی به شمار می‌روند، تخت‌های سنتی را تزئین و زیبایی فضای منزل را دو چندان کرد.

 

وسایل عتیقه و قدیمی

از دیر باز وسایل عتیقه و قدیمی به واسطه اصالتی که دارند، همیشه پر طرفدار بوده‌اند. با یه کارگیری این وسایل در دکوراسیون سنتی منزل کوچک خود، جلوه و شکوه خاصی به آن خواهید بخشید؛ چرا که سبب می‌شوند تا حس اصالتی از جنس تاریخ در فضای منزل شما جاری شود.

 

آیینه و شمعدان

اگر قصد دارید خانه خود را به سبک سنتی بچینید، باید بدانید که یکی از عناصری که حتما باید در دکوراسیون سنتی منزل شما وجود داشته باشد، آینه‌‌ و شمعدان می‌باشد. آینه از گذشته تا کنون نماد پاکی و نور و شمعدان‌ها نیز نماد گرما و روشنی زندگی شناخته‌ می‌شوند. این عناصر در دکوراسیون سنتی در چیدمان پذیرایی مورد استفاده قراز گرفته و از فلزاتی همچون مس، برنج و نقره، به سبب استحکام و مقاومتی که دارند، ساخته می‌شود.

 

خانه ای زیبا و دلنشین با دکوراسیون سنتی منزل کوچک

کلام آخر

در این مطلب به توضیح نحوه چیدمان دکوراسیون سنتی برای منزل کوچک پرداختیم و اشاره کردیم که بهتر است چه المان‌هایی در این سبک دکوراسیون به کار روند. در دکوراسیون سنتی، رنگ‌ها بیش از هرچیز دیگری توجه را به خود جلب می‌کنند، بنابراین هماهنگی رنگ عناصر مختلف به شدت اهمیت دارد. همچنین سایر عناصری که در این سبک به کار می‌رود نیز باید به گونه‌ای باشد که با ورود به فضای منزل، اصالت آن را احساس کنید. به طور کلی  باید گفت، دکوراسیون سنتی برای خانه‌های کوچک، تلفیقی از اصالت و زیبایی است. شما می‌توانید با بکارگیری کمی خلاقیت و توجه به نکات و اصول چیدمان به سبک سنتی که در این مطلب به طور کامل به آن‌ اشاره کردیم، فضای خانه کوچکتان را به محیطی گرم و صمیمی با حال و هوای دلنشین تبدیل کنید.

source

توسط chidanet.ir