بندر کنگ در مجاورت بندر لنگه و ۱۶۵ کیلومتر تا بندرعباس (مرکز استان هرمزگان) فاصله دارد. اگر قصد سفر به بندر لنگه و بندر کنگ را دارید بد نیست پیش از شروع سفر خود اطلاعات کافی از این مناطق بدست آورید.

بندر لنگه و بندر کنگ

سرویس خواب بالسا

این بندر یکی از بنادر تاریخی و تجاری استان هرمزگان و نیز یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران محسوب می‌شود. بیشتر اهالی کنگ اهل سنت و از پیروان شافعی هستند و به گویش بندری صحبت می‌کنند. در زمان‌های قدیم نوشته‌های مردم این بندر به زبان عربی بود و نامه‌ها و سندهای به جا مانده از آن زمان به زبان عربی نوشته شده است.

اقامتگاه های بندر کنگ از نوع بوم گردی است

بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است و براساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده تا آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود بوجود آمده است.  در بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم می‌آید معماری خانه‌ها و بادگیرهای بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود. مساحت کلی بندر کنگ ۵ کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار (که تقریباً یک دوازدهم از مساحت کل شهر را شامل می‌شود.) بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است.

بهترین زمان برای سفر به بندر کنگ

موقعیت جغرافیای این بندر به گونه ای است که این بدر در کنار خلیج فارس قرار گرفته و به همین علت آب و هوای بندر کنگ در فصل بهار و تابستان بسیار گرم و مرطوب است و گرما در فصل تابستان به اوج خود میرسد به طوری که تحمل این سطح از گرما و رطوبت برای بسیاری از گردشگران کاری ناممکن است.

با شروع فصل پاییز کم کم از گرمای شدید هوا کاسته و از اوایل آذر تا آخر اسفند ماه گرمای هوا کمتر و ثبات بیشتری ایجاد می شود. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به بندرکنگ از آخر پاییز و فصل زمستان است که آب و هوای آن دارای گرمای ملایم است و دیگر رطوبت و گرمای آزار دهنده ندارد.

جاهای دیدنی بندر کنگ

درباره بندر کنگ به خصوص جاهای دیدنی آن بخواهید بدانید؛ بیشتر مکان‌های تاریخی هستند؛ اما، جاهای گردشگری نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل:

بادگیرهای بندر کنگ را از دست ندهید.

یکی از مشخصات اصلی درباره بندر کنگ، بادگیرهای آن است که در زمان‌های گذشته برای تهویه هوا در خانه‌ها به کار می‌بردند. در این شهر، منطقه‌ای تاریخی وجود دارد که معماری آن به گذشته‌های دور برمی‌گردد؛ تعداد بیش از 280 خانه که 320 بادگیر دارند. تماشای این بادگیرها و هوای خنک خانه‌ها آن هم در گرمای جنوب بسیار دیدنی و در نوع خود جالب است.

سفری به زمان قاجار داشته باشید.

در یکی از محله‌های کنگ، خانه‌ای تاریخی با نام گلبتان وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. طراحی داخلی با گچبری‌های هنرمندانه و طاق‌های چشم نواز گرفته تا اتاق‌های تودرتو و حیاط بزرگ آن، همگی سبک و سیاق دوره قاجار را به رخ می‌کشند.

در بندر کنگ کجا بمانیم؟

یکی از جذابیت‌های درباره بندر کنگ، اقامتگاه‌های گردشگری و بومگردی این منطقه است. با انتخاب این اقامتگاه‌های بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم و همچنین مردم محلی آشنا می‌شوید. امروزه خیلی از گردشگران این اقامتگاه‌ها را به رزرو هتل‌های چند ستاره ترجیح می‌دهند؛ چراکه صمیمیت و زیبایی این مکان‌ها، لذت سفر را دو چندان خواهد کرد.

در آخر

در استان هرمزگان، بندری تاریخی و دست نخورده با نام بندر کنگ نهفته است که به دلیل ناشناخته بودن، کمتر کسی به آن سفر می‌کند. این شهر ساحلی که در استان هرمزگان واقع شده خصوصیات و ویژگی‌های منحصربفردی دارد که باعث می‌شود تا به مقصدی ایده آل در کنار قشم، کیش یا حتی بندرعباس تبدیل شود.

source

توسط chidanet.ir