گرچه دولت چهاردهم برنامه خاص و مشخصی برای کنترل بازار مسکن ارائه نکرده اما در روزهای گذشته، مسعود پزشکیان صحبت از انتقال پایتخت کرده است که می توان تمرکز تقاضای مسکن را از تهران بردارد و به این ترتیب، قیمت ها را متعادل سازد.

به گزارش پرشین سازه ، اگر امروز شاهد رکود در بازار هستیم، دلیل اصلی آن، سیاست های انقباضی دولت سیزدهم بود که اثرات آن در تمام بازارها مشاهده می شود. واقعیت اینجاست که پولی در بازار نیست و همین عامل باعث شده که بازارهایی مثل مسکن، خودرو و…تا حدی کنترل شوند. البته لازم به ذکر است که به هرحال، بازار مسکن رشد تدریجی خود را ادامه داده و در این یک سال، گران تر شده است.

بر اساس آمارهای موجود، مدت زمان انتظار برای خانه دار شدن در تهران، ۱۰ برابر شرایط استاندارد جهانی است. از سال ۹۶ تا به امروز، این بازار روزگار خوش ندیده و مدام با جهش های قیمتی مواجه بوده که آخرین آن ها در سال ۱۴۰۲ رخ داد. از آن روز به بعد، گرچه رکود در بازار حاکم شد اما قیمت ها همچنان افزایشی ماند.

کلید حل این بحران، به دست سیاست های دولت چهاردهم است اما به نظر می آید که مسعود پزشکیان نیز، طرح مشخصی برای این موضوع ندارد. او در آخرین نشست خبری خود، طرح انتقال پایتخت را مطرح کرد که بر اساس گفته های ایشان، به شکل غیرمستقیم می تواند بازار مسکن را متعادل سازد.

محمود فاطمی عقدا، یکی از کارشناسان مسکن به طور مفصل این موضوع را بررسی کرده و توضیح داده که آیا این طرح می تواند به بهبود شرایط مسکن در شهری مثل تهران کمک کند یا خیر!

بر اساس گفته های ایشان، قیمت تمام شده مسکن به فاکتورهایی مثل قیمت مصالح، زمین، هزینه های صدور مجوز و بروکراسی های اداری و اتصال انشعابات، وابسته است. در طی سال های گذشته تمام این فاکتورها به خصوص زمین، دچار رشد قیمت شده اند.

زمین خوب برای ساخت مسکن در شهرهای بزرگ به سختی پیدا می شود و آن دسته از زمین های مناسب ساخت و ساز نیز، در روندی پیچیده گیر افتاده اند که نمی توان از آن ها برای ساخت استفاده کرد. طبیعتاً وقتی نتوان از این ظرفیت ها استفاده کرد، وضعیت به همین منوال خواهد ماند.

ماراتن بازار مسکن و بازارهای موازی!

واقعیت اینجاست که بازار مسکن نمی خواهد از رقبای خود عقب بماند. از آن جایی که این بازار نیز در اقتصاد کلان ملی اثرگذار است، قطعاً از این ماراتن افزایش قیمت عقب نخواهد ماند. متاسفانه در کشور ما، مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و به همین دلیل، جایگاه و ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

فاطمی عقدا در ادامه خاطرنشان ساخت که در طی سال های اخیر، برنامه های مسکن سازی دولت ها موفقیت آمیز نبوده اند و همین عامل باعث کاهش اعتماد مردم به سیاست های دولت شده است. دولت پزشکیان نیز به همین معضل دچار شده و تا زمانی که بتواند اعتماد فعالان بازار را به دست آورد، قطعاً نوعی سردرگمی در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد که طبیعتاً به رکود بیشتر خواهد انجامید.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که طرح انتقال پایتخت به همین سادگی نخواهد بود. البته هرگونه اقدامی که به کاهش فشار تقاضای مسکن در پایتخت منجر شود، قطعا به کنترل قیمت کمک می کند اما بحث تحقق این موضوع، کاملاً جدی است.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: در دولت های قبل هم موضوع انتقال پایتخت مطرح شده بود و حتی، مسائلی مثل جانمایی پایتخت، انتخاب بخش های قابل انتقال و…نیز بررسی شد اما واقعیت اینجاست که گرچه طرح مزبور شدنیست اما به هرحال خیلی سخت می باشد و هزینه هم دارد.

ارزش سواحل بیشتر از پهنه های سرزمینی است!

فاطمی عقدا می گوید که راهکار بهتر این است که مثل تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس از ظرفیت هایی که سواحل برای ما ایجاد می کنند، استفاده کرده و آن ها را به بنادری فعالی تبدیل کنیم. با تاسیس شهرهای بزرگ صنعتی، متقاضیان کار به سمت سکونت در این شهرها جذب می شوند و خود به خود، فشار هم از روی شهرهای بزرگ برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد که اثرگذاری چنین طرح هایی از انتقال پایتخت یا گسترش شهرها خیلی بیشتر است و طبیعتاً مشکلات کمتری هم دارد.

ایشان تصریح کرد که برای وقوع چنین اتفاقی، دولت باید عزم خود را جزم کرده و حداکثر استفاده را از این سواحل ببرد. باید اقتصاد دریامحور فعال شود. تا به امروز، هیچ استفاده خاصی از این شکل اقتصاد نشده است. این در حالیست که ظرفیت اقتصادی سواحل بسیار بالاست و از پهنه های سرزمینی ارزشمندتر هستند.

با استمرار دولت می توان بیش از ده شهر بزرگ کلان صنعتی ایجاد کرد تا هم جمعیت جوان را به سمت خود جذب کنند، هم فشار تقاضای مسکن را بکاهند و به این ترتیب، توزیع جمعیتی در کشور رخ دهد.

source

توسط chidanet.ir