بارها اعلام شد که ساخت و ساز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده اما بسیاری از فعالان بازار این اعداد و ارقام را واقعی نمی دانستند و گفته می شد که در صورت آغاز به ساخت این حجم از واحد مسکونی باید نشانه های آن نیز مشاهده می شد. حالا وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای با مدیران استانی این وزارتخانه، تاکید کرده که باید از بزرگنمایی در نتایج و دستاوردسازی اجتناب کرد.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر جدید اعلام کرد که نباید در موضوع ساخت مسکن ملی، غلو کرده و نتایج را فراواقعی نشان داد. این صحبت های معنادار، برای بسیاری از مدیران وزارتخانه ها، هشدار برانگیز بود.

واقعیت اینجاست که در طی ادوار گذشته، هیچوقت وزیری را نداشته ایم که از عددسازی مدیران دولتی برای بزرگنمایی اقدامات به این صراحت صحبت کند و آن را نکوهش نماید.

فرزانه صادق مالواجرد همچنین به تکالیف دولت نسبت به ملت نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که نباید این موضوع، نادیده گرفته شود و اطلاعات غلط به دست مردم داد.

اولین جلسه کاری با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی در حالی برگزار شد که مدیران و معاونان این بخش، باید گزارش عملکرد پیشرفت مسکن ملی را به خانم وزیر ارائه می کردند. وقتی که در بخشی از این جلسه، گزارش ها ارائه گردید، خانم صادق متوجه اختلاف آمار میان گزارش های مختلف می شود و با قاطعیت اعلام می کند که عددسازی دیگر بس است!

منظور ایشان در واقع، مشخص شدن پیشرفت واقعی ساخت و سازهای مسکن دولتی بوده است. باید مشخص شود که چرا گزارش های پیشرفت اعلام شده، پایین است.

واقعیت اینجاست که بیش از ۲ سال است که تمام کارشناسان و فعالان بازار اعلام می کنند که در این راستا، آمارسازی های زیادی صورت گرفته و واحدهای ساخته شده، اصلا در حد و اندازه ی اعلام شده نیست.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از جلسه مزبور اعلام کرد که تصور بر این بود که تا به امروز ۱ میلیون واحد مسکونی در زمین های ۹۹ ساله در قالب مسکن ملی احداث شده است. برخی حتی صحبت از ۲ میلیون واحد مسکونی می کنند اما الان مشخص شده که کل قراردادهایی که دولت برای ساخت مسکن روی زمین ۹۹ ساله منعقد کرده، زیر ۵۰۰ هزار واحد است.

این موضوع نشان می دهد که عدد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به هیچ وجه صحیح نبوده و تعداد واحدهای آغاز به ساخت کرده در نهضت ملی مسکن، خیلی کمتر از این حرف هاست.

در طی سال هایی که مسکن مهر ساخته می شد، با تمام خوب و بدهای این طرح، مردم به عینه می توانستند رونق تولید و ساخت را مشاهده کنند. شهرهای جدید زیادی ساخته شد و در هر گوشه ای از مملکت، کلنگ احداث یک ساختمان زده می شد اما این اتفاق در خصوص نهضت ملی مسکن رخ نداد و کمتر کسی شاهد تغییرات در این حوزه بود.

واقعیت اینجاست که آمارهای مربوط به بازار مسکن نیز نشان می داد که تولید مسکن کاملاً متوقف شده و اصلاً معلوم نبود که آمارهای وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم از کدام منبع تامین می شود.

در همین راستا، وزیر جدید راه و شهرسازی از مدیران و معاونان استانی درخواست کرده که تعهد دقیق دولت چهاردهم نسبت به وعده ها و تعهدات دولت سیزدهم به مردم را مشخص کرده و اعلام کنند که چه تعداد مسکن باید ساخته شود و همچنین برای تکمیل آن ها در طی ۴ سال آینده، برنامه ریزی نمایند.

در بخش دیگری از جلسه مزبور، به مشکلات و موانع موجود بر سر راه نهضت ملی مسکن اشاره شد. از برآیند صحبت های مقامات و مسئولین وزارتخانه، چنین برآورد می شود که اصلی ترین معضل کنونی ساخت و ساز، عدم همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت برای تامین آب، برق و گاز پروژه هاست.

البته در کنار این معضل بزرگ، بانک ها نیز کم کاری می کنند و اساساً تسهیلاتی به بخش مسکن ارائه نمی کنند. سومین عامل تاخیر در پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن، عدم مشارکت انبوه سازان می باشد. بخش خصوصی می گوید که با قیمت های پیشنهادی وزارتخانه نمی توان مسکن ساخت.

در آخر، معضل بزرگ دیگر به پای کار نبودن دستگاه های دولتی استان ها برمی گردد که روند کار را با تاخیر مواجه کرده اند. با توجه به این مشکلات، فعلاً نمی توان امید خاصی به بهره برداری از این واحدهای مسکونی داشت و باید اقدامات بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

source

توسط chidanet.ir