رکود بازار باعث نشده که قیمت مسکن یا هزینه های ساخت و ساز پایین بیاید. بیش از یک سال است که بازار مسکن در چنین شرایطی به سر می برد و در همین ماه گذشته، تعداد معاملات مسکن تهران، فقط ۳ هزار و ۷۰۰ فقره بوده که نشان از وضعیت رکودی می دهد. اما هنوز هم هزینه های ساخت و ساز بالاست و حتی در طی این یک سال رکود، بیشتر هم شده است.

به گزارش پرشین سازه ، پیش بینی کارشناسان بر این است که در نیمه دوم امسال نیز همین وضعیت را شاهد باشیم. البته رکود عواقب جبران ناپذیری روی بازار و وضعیت مسکن خواهد گذاشت که اولین آن ها، دلسرد شدن خریداران و کاهش بازدهی سرمایه گذاران تولید مسکن است. وقتی که تولیدکنندگان پای خود را از بازار تولید کنار بکشند، طبیعتاً تعداد واحدهای مسکونی کمتر خواهد شد و قیمت ها بالاتر می رود.

تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل نشود، قیمت ها پایین نخواهد آمد. به همین دلیل است که دلسرد شدن تولیدکنندگان، ضرر جبران ناپذیری به صنعت تولید مسکن خواهد زد.

به گفته برخی از کارشناسان، تا زمانی که عرضه واحدهای قبلی متقاضی خرید ندارد و تقاضای جدیدی هم در بازار شکل نگرفته، طبیعی است که رکود تدوام یابد. سوال اینجاست که با این قیمت مسکن و هزینه های ساخت و ساز، آیا می توان نسبت به آینده نزدیک این صنعت امیدوار بود؟!

در طی ماه های گذشته، قیمت مصالح ساختمانی به شدت بالا رفته و نرخ تورم آن بر اساس گفته های رئیس کانون سراسری انبوه سازان، ۴۰ درصد بوده است. ایرج رهبر می گوید که هزینه های ساخت و ساز از تورم عقب نمانده و نسبت به سال گذشته با رشد ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

این عضو کانون سراسری انبوه سازان می گوید که هزینه های ساخت هر متر مربع مسکن در تهران، ۲۰ میلیون تومان است. با توجه به این هزینه ها، امید به افزایش عرضه و تعادل یافتن بازار بیهوده است.

از سوی دیگر، بررسی دوره های رکود قبلی در بازار مسکن نشان می دهد که این بازه زمانی حداقل ۱۰ الی ۱۲ فصل( یعنی سه سال) طول خواهد کشید. اگر بگوییم که از ابتدای سال ۱۴۰۲ این رکود شروع شده، باید انتظار داشت که تا هفت فصل دیگر ادامه پیدا کند.

تا اقتصاد کلان رونق نیابد، خبری از رونق بازار مسکن نیست!

ایرج رهبر می گوید که قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است سازندگان، از مصالح مختلفی برای ساخت استفاده کنند که طبیعتاً هزینه ها را تغییر خواهد داد. مثلاً قیمت تولید یک واحد مسکونی ساده با هزینه های ساخت یک واحد لوکس کاملاً متفاوت خواهد بود. به طور میانگین، هزینه های ساخت در تهران به متری ۲۰ میلیون تومان می رسد.

وی بار دیگر تاکید کرد که برای خروج از این وضعیت، حتما باید اقتصاد کلان کشور بهبود یابد. در غیر این صورت، رکود تورمی ادامه دار خواهد بود.

علاوه بر این باید قدرت خرید مردم با قیمت مسکن هماهنگ شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، از رکود خارج خواهیم شد و رونق اتفاق می افتد.

ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد:

دوره رونق و رکود در بازار مسکن شکل سینوسی دارد. تا زمانی که قدرت خرید مردم به هزینه های خرید مسکن نرسد، رکود پابرجاست. زمانی که تعادل میان توان خرید مشتریان و قیمت مسکن رخ می دهد، رونق نیز رخ خواهد داد.

وی از دولت درخواست کرد که با حمایت ویژه از انبوه سازان و افزایش ساخت مسکن، رونق را به بازار برگرداند.

شهرداری ها، قیمت مسکن را افزایش می دهند!

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در بخش دیگری از صحبت های خود، خاطرنشان ساخت که شهرداری ها با افزایش نرخ صدور پروانه های ساختمانی، نقش مهمی در افزایش قیمت مسکن ایفاء می کنند.

وی در ادامه به تشریح هزینه های مختلف ساخت و ساز پرداخت و اعلام کرد که از لحاظ فنی، هزینه ساخت یک متر مربع زیربنای گروه های مختلف ساختمانی با هم فرق دارد. در حال حاضر، کف هزینه ها متری ۱۸ میلیون تومان در تهران است.

نکته مهم اینجاست که برخلاف وعده های داده شده، اتفاق خاصی در بازار تولید و ساخت مسکن رخ نداده و مانند ۱۰ سال گذشته، سالی ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و عرضه شده است. بنابراین نمی توان ادعا کرد که به دلیل طرح های حمایتی دولت، بازار تولید تکانی خورده است.

پورحاجت در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که در طی ۱۰ سال گذشته، نوعی نگاه غیرکارشناسانه بر حوزه ساخت مسکن حاکم بوده که همین موضوع، عرضه را سخت تر کرده و شرایط بازار را وخیم تر ساخته است.

تمام مدیران دولتی و خصوصی متفق القول می گویند که بازار مسکن، پیشران اقتصاد است اما وقتی که پای عمل وسط می آید، دیدگاه ها به کلی تغییر می کند. در این مدت، ۹۹ درصد تولید مسکن کشور را بخش خصوصی انجام داده اما کم لطفی زیادی از سوی مدیران و مسئولان نسبت به این بخش صورت گرفته است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تهران ابراز امیدواری کرد که با تغییر وزیر راه و شهرسازی، موانع بازار مسکن برطرف شود.

source

توسط chidanet.ir