فروش خانه‌های لاکچری منطقه ۱ تهران به دلار و یورو در حالی رواج دارد که بازار مسکن در رکودی بی‌سابقه به سر می‌برد. مشاوران املاک، بی‌توجه به غیرقانونی بودن قراردادهای ارزی، راه‌هایی برای دور زدن این قوانین یافته‌اند. این معاملات که ابتدا توسط مالکان لوکس و دوتابعیتی‌ها آغاز شد، اکنون به دیگر مناطق لاکچری شهر تسری یافته است. دلیل این معاملات ارزی، هم‌تراز شدن نقدینگی مالکان با تورم بازارهای موازی و فرار از مالیات است. صرافی‌ها نیز در انتقال مبالغ کلان این معاملات نقش دارند.

به گفته یکی از کارشناسان املاک خیابان فرشته، قیمت پنت‌هاوس‌های ۴۰۰ متری تا ۴ میلیون یورو یا معادل ریالی آن، ۳۳۹ میلیارد تومان است. همچنین دیگر واحدهای لوکس نیز به مبالغ مشابه فروخته می‌شوند و مالکین ترجیح می‌دهند که پرداخت‌ها در کشورهایی مثل امارات، ترکیه یا کانادا توسط صرافی‌های معتمد انجام شود.

در حالی که در قراردادهای رسمی املاک تنها وجه رایج کشور قابل ثبت است، مشاوران املاک و مالکان راه‌های جایگزینی برای ثبت مبالغ دلاری و یورویی یافته‌اند. این رویه در صورت عدم نظارت کافی می‌تواند به افزایش قیمت‌ها و تشدید بحران مسکن منجر شود.

 

source

توسط chidanet.ir