وضعیت بازار مسکن به قدری بغرنج و وخیم شده که هیچ یک از مدل های فروش مسکن نمی تواند رونق را به بازار برگرداند یا قدرت خرید متقاضیان را تقویت کند اما یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس می گوید که با افزایش ساخت مسکن و حمایت از مدل پیش فروش آن، می توان کمبودهای این بخش را جبران کرد و رونق را به بازار برگرداند.

به گزارش پرشین سازه ، این نمانده مجلس اعلام کرد که با حمایت از پیش فروش مسکن می توان این وضعیت را بهبود بخشید. برای جلب حضور مردم در پروژه های مسکن باید ضوابطی جهت جلب اعتماد آن ها تدوین شود. اگر مردم پا به میدان بگذارند، منابع مالی موردنیاز تکمیل این طرح ها، به دست خواهد آمد و به این ترتیب سرمایه های سرگردانی که در بازار وجود دارد، به سمت ساخت مسکن هدایت خواهد شد. به این ترتیب بعد از مدت ها شاهد حل مشکل دیرینه مردم نیز خواهیم بود و بلاخره وضعیت مسکن نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

سید جمال موسوی خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، سرعت ساخت مسکن در کشور بسیار پایین است؛ چرا که منابع مالی موردنیاز به درستی تامین نمی شود. در صورتی که بخواهیم از این وضعیت خارج شویم، باید نه تنها سرعت را بالا ببریم، بلکه باید تعداد ساختمان سازی را افزایش بدهیم.

طرح نهضت ملی مسکن نیز بیش از حد طول کشیده و همین موضوع خیلی از مردم را دچار چالش کرده است. کار به جایی رسیده که بسیاری از متقاضیان، از طرح مزبور انصراف دهند، چرا که دیگر توان پرداخت آورده ها را ندارند. متاسفانه با هر تاخیر در پرداخت آورده ها، عملیات ساختمان سازی نیز متوقف خواهد شد و به این ترتیب، حتی آن دسته از افرادی که به موقع آورده های خود را واریز کرده اند، باید جور این مشکل را بکشند.

این نماینده مجلس می گوید که برای افزایش سرعت ساخت باید به منبعی پایدار دست پیدا کرد. بدون این منبع مالی، مدام ناچار خواهیم بود که به آورده های متقاضیان یا تسهیلات بانکی مسکن متکی باشیم که متاسفانه هیچ یک از آن ها، پایداری لازم را ندارند.

در حال حاضر، بانک ها کمتری همکاری را با بخش مسکن دارند و اساساً از عهده پرداخت وام برنمی آیند. به همین دلیل است که مدت هاست وام ۸۰۰ میلیونی در پیچ و خم تایید نهایی باقی مانده است. در این شرایط، باید مردم را تشویق به حضور در طرح های مسکن کرد و سرمایه های خرد مردمی را به این بازار هدایت نمود. به این ترتیب هم منبعی پایدار برای تکمیل طرح های مسکن سازی به دست خواهد آمد، هم زمینه خانه دار شدن مردم فراهم خواهد شد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که حمایت از پیش فروش مسکن، می تواند مسیری عالی برای جلب حمایت و اعتماد مردم باشد و منابع مالی موردنیاز را نیز تامین کند. ورود سرمایه های مردمی به این بخش، حتی باعث می شود که سوداگران نیز پای خود را از بازار مسکن بیرون بکشند و در نهایت، این مشکل قدیمی مردم نیز حل و فصل خواهد شد.

در حال حاضر، گرچه قانون مدوّنی برای هدایت مردم به سمت پیش فروش مسکن وجود دارد اما به نظر می آید که این قانون کارایی لازم را ندارد و نتوانسته افکار عمومی را برای سرمایه گذاری در این حوزه قانع کند و اثری مثبت در بازار مسکن داشته باشد.

قانون فعلی با هدف نظارت بر بازار و جلوگیری از کلاهبرداری جمعی نوشته شده است و اساساً توجهی به جنبه های اقتصادی مسکن مثل تامین مالی پروژه ها، نقش بانک ها و دستگاه های نظارتی ندارد و به همین دلیل است که تا به امروز، نتوانسته در راستای هدف افزایش تولید یا خانه دار کردن مردم گام بردارد.

سید جمال موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که با توجهی که امروز بر بازار مسکن حاکم شده، مجلس باید به قانون پیش فروش ورود کرده و ایرادهای آن را به شکل اساسی برطرف کند و خلاءهای موجود در این قانون را حل نماید.

وی در نهایت پیشنهاد کرد که دولت این طرح را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند تا مشکلی در روند اجرای آن پیش نیاید.

در صورتی که دولت و مجلس، بتوانند به مدلی موثر و مثبت برای پیش فروش مسکن دست پیدا کنند، احتمالاً بخشی از مشکلات مسکن حل خواهد شد. البته تمام این مسائل و پیش بینی ها در سایه ثبات و رفع تورم رخ خواهد داد. در غیر این صورت، بعید است که بتوان کمکی به وضعیت موجود کرد.

source

توسط chidanet.ir