شهر پایدار یکی از مفاهیمی است که در مدیریت شهرسازی و معماری مورد توجه می باشد و بارها توسط مدیرکل شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید نسبت به آن تاکید شده است. حالا این مقام مسئول می گوید که لازمه دستیابی به چنین شهری، ساخت شهرهای هوشمند است که زیرساخت های آن در دولت چهاردهم، در حال پایه گذاری است.

به گزارش پرشین سازه ، امین مسعودی تاکید کرد که کشور به ساخت شهرهای پایدار احتیاج دارد و بهترین بستر برای ساخت چنین شهرهایی، شهرهای جدید هستند. اصلی ترین رویکرد در ساخت شهرهای پایدار، استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی است.

یکی دیگر از شاخصه های شهر هوشمند، مدلی از ساخت و ساز و تامین زیرساخت هاست که علاوه بر تامین نیازهای فوری، تاب آوری بالایی داشته باشند و تا سال ها بتوانند به ارائه خدمات ادامه دهند. فرقی نمی کند که یک شهر چقدر دچار تغییرات اقلیمی، رشد جمعیتی، آلودگی هوا و تخریب محیط زیست شود؛ چرا که زیرساخت های این چنینی می توانند مقاوم عمل کرده و کیفیت زندگی ساکنان آن شهر را حفظ کنند. این تنها راهی است که با استفاده از آن، می توان شهر هوشمند و پایدار ساخت.

امین مسعودی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که شهرهای جدید می توانند بستر خوبی برای راه اندازی شهر هوشمند باشند. یک شهر هوشمند از فناوری های جدیدی مثل اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و داده های کلان برای مدیریت استفاده می کند. علاوه بر این، سیستم های مدیریت هوشمند برای کنترل حمل نقل، انرژی، آب و پسماند نیز در چنین شهرهایی راه اندازی می شود تا کیفیت زندگی بالاتر برود.

تمام خدمات ارائه شده در یک شهر هوشمند به شکل دیجیتال است و شهروندان می توانند با اپلیکیشن ها و پلتفرم های هوشمند، خدمات شهری را دریافت کنند.

حل معضل آلودگی با شهر هوشمند!

یکی از اصلی ترین مزیت های شهر هوشمند، این است که به داشتن محیط زیست سالم تر کمک می کند و همچنین در مصرف انرژی نیز، صرفه جویی خواهد شد. شهر هوشمند یکی از زیرشاخه های شهرهای پایدار است که با هدف پایداری، رویکردهای فناورانه را به کار می برد.

مدیرعامل شهرسازی و معماری شرکت عمران شهرهای جدید ایران، تاکید کرد که با راه اندازی این شهرها، نه تنها خدمات و زیرساخت های شهر بهتر خواهند شد، بلکه آلودگی کمتر شده و بهینه سازی مصرف انرژی نیز رخ خواهد داد.

سال هاست که تلاش می شود از طرق مختلف، مصرف انرژی و اثر آن بر روی محیط زیست را کنترل کرد اما تا به امروز، موفقیت چندانی حاصل نشده است. در همین تابستان ۱۴۰۳ شاهد قطعی برق فراوان بودیم که خسارت های زیادی به بخش های تولیدی و خدماتی زد. حالا نکته اینجاست که با ایجاد شهرهای هوشمند، می توان این موضوع را کنترل کرده و کیفیت زندگی شهروندان را بالاتر برد.

ما در روزگاری زندگی می کنیم که هر لحظه امکان وقوع بحران های محیط زیستی و اقتصادی در آن، دور از انتظار نیست. بنابراین ساخت شهرهای هوشمند که می توانند به شکل دیجیتال به شهروندان خدمات ارائه کنند، نیاز و ضرورت کشور است.

مسعودی در ادامه به تشریح برنامه های شرکت عمران شهرهای جدید برای پیشبرد شهرهای هوشمند پرداخت و گفت:

شرکت عمران شهرهای جدید در دولت چهاردهم برای پیشبرد هوشمندسازی زیرساخت ها و خدمات شهری، طرح ها و برنامه های مختلفی از جمله توسعه سیستم های مدیریت هوشمند، بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد سازه های نوین و پایدار را در دست اجرا دارد.

وی تاکید کرد که هدف اصلی این برنامه ها، ارتقاء سطح کیفیت زندگی شهروندان و کاهش هزینه های شهری است. علاوه بر این، برنامه های شرکت عمران شهرهای جدید به دنبال افزایش بهره وری منابع نیز هست. البته لازم به ذکر است که پیشبرد این طرح ها و ایده ها با موانع زیادی رو به روست که اصلی ترین مانع به کمبود زیرساخت های فناوری پیشرفته مربوط می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که برای مدیریت داده ها، ارتباطات و ارائه خدمات هوشمند به چنین زیرساخت هایی احتیاج است که متاسفانه، فعلاً آن ها را در اختیار نداریم. یکی دیگر از مشکلات اصلی این طرح ها عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف دولتی و خصوصی است. این ناهماهنگی ها باعث می شود تا پیشرفت پروژه ها متوقف شود.

ایشان در نهایت، از مشکل بزرگ دیگری به نام کمبود منابع مالی نام برد که طبیعتاً بدون آن، نمی توان قدم از قدم برداشت. برای اینکه فناوری های نوین و پیشرفته پیاده سازی شوند، به سرمایه گذاری کلان احتیاج است.

تا به امروز، برخی نهادها یا جوامع در برابر تغییرات فناورانه مقاومت کرده اند و اجازه نداده اند که طرح مزبور رشد کرده و به ثمر بنشیند اما باید جریان فناورانه را در شهرسازی لحاظ کرد تا کیفیت زندگی ساکنان شهر تامین شود.

source

توسط chidanet.ir