همشهری آنلاین: هفته گذشته کیانوش عیاری در نشستی که به نمایش فیلم «آنسوی آتش»، محصول سال ۱۳۶۶، اختصاص داشت، نکته جالبی را با حاظران در میان گذاشت.

ستایش کارگردان بزرگ تاریخ سینما از فیلم قدرنادیده کارگردان ایرانی

عیاری در پایان این نشست خاطره‌ای نقل می‌کند و می‌گوید: «فدریکو فلینی را که همه می‌شناسند، در چند ماه قبل از فوتش یک مصاحبه‌ای داشت در شبکه اصلی تلویزیون سوئیس. مجری ازش پرسید: شما که الان خیلی با سن و سال بالایی هستید و اغلب فیلم‌های مهم دنیا رو دیدید، فیلم منتخب عمرتون چیه؟ خب می‌دونید که فلینی یکی از سلاطین واقعی تاریخ سینماست. فلینی هم گفت: من مدتی پیش از کانال Zero فرانسه یک فیلم ایرانی دیدم به اسم «آنسوی آتش». این فیلم منتخب من برای تمام عمرمه. این حرف شنیدنش از زبان آدمی مثل فلینی برای من… دیگه نمی تونم بگم چه…».

«آنسوی آتش» مثل «آبادانی‌ها» و «شبح کژدم» از درخشان‌ترین فیلم‌های دهه ۱۳۶۰ است که آنقدر که استحقاقش را داشته قدرندیده است. رئالیسم فیلم کیفیتی منحصربه‌فرد و متمایز از اغلب فیلم‌های واقع‌گرای ایرانی دارد و جز این، از حیث بصری، قاب‌بندی‌های درخشانش در سینمای ایران بی‌نظیر است.

ستایش کارگردان بزرگ تاریخ سینما از فیلم قدرنادیده کارگردان ایرانی

عیاری در این فیلمش نیز همچون سایر آثارش از بازیگرانی که معمولا کمتر نقش اصلی به آنها سپرده می‌شد، بازی‌های تحسین‌برانگیزی گرفته است. خسرو شجاع‌زاده، سیامک اطلسی. عاطفه رضوی، نعمت‌الله لاریان، مهرداد وفادار، کاظم وفادار و پروین سلیمانی در این فیلم بازی کرده‌اند.

source

توسط chidanet.ir