طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود به خانه دار شدن مردم کمک کند، حالا با پیامک های تهدید آمیز واریز آورده به بلای جان متقاضیان تبدیل شده است. تا پیش از این، این پیامک ها هر سه الی چهار ماه خواب آسوده را از چشم متقاضیان مسکن می گرفت اما حالا روند عوض شده و وزارت راه و شهرسازی، هر ماه یک پیامک به متقاضیان ارسال می کند.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از سه سال است که طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده و برخی از افرادی که در صف اول دریافت واحدهای خود بودند، نه تنها واحدی دریافت نکرده اند، بلکه هنوز هم در حال پرداخت آورده می باشند. این طرح که قرار بود با ۱۵۰ میلیون تومان، تهرانی ها را صاحبخانه کند، حالا به عددهای عجیب و غریبی نزدیک شده است که طبیعتاً صدای بسیاری از متقاضیان مسکن را درآورده!

در دی ماه سال ۱۴۰۰، وزیر راه و شهرسازی وقت اعلام کرده بود که سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد خواهد بود و مبلغ کلی آن نیز ۴۵۰ میلیون تومان می باشد. متقاضیان باید این وام را در مدت زمانی ۲۰ ساله پرداخت کنند. در نتیجه، کل مبلغی که وام گیرندگان به بانک برمی گردانند، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

قاسمی در همان زمان تاکید کرده بود که بازپرداخت وام به شکل پلکانی خواهد بود و افراد، دو سال بعد از دریافت وام شروع به پرداخت اقساط خواهند کرد. در همان زمان، پیش بینی شده بود که آورده متقاضیان مسکن تهرانی ۱۵۰ میلیون تومان باشد. به عبارت دیگر، ساکنان پایتخت می توانستند با ۱۵۰ میلیون نقدینگی، صاحبخانه شوند.

تصور مقامات آن زمان این بود که زمین رایگان، قطعاً هزینه ها را پایین خواهد آورد. علاوه بر این، گفتگوهایی نیز با وزارت صمت صورت گرفته بود تا بر اساس آن، مصالح ساختمانی با قیمت ارزان تری در اختیار سازندگان قرار بگیرد. حتی وعده بر این بود که پروانه ساختمانی نیز ارزان تر تمام شود و سهم هزینه نظام مهندسی کاهش یابد. تمام این اقدامات به این جهت صورت گرفت تا آورده متقاضیان کمتر شود اما امروز می بینیم که عملآً هیچ یک از این اقدامات نهایی نشد.

بیش از ۳۱ ماه است که وزیر راه و شهرسازی اسبق این حرف ها را اعلام کرده و تا به امروز، چندین و چندبار پیامک واریز آورده به متقاضیان ارسال شده است. آورده آنها خیلی از بیشتر از ۱۵۰ میلیون تومان شده اما هنوز هم خبری از مسکن نیست.

قرار بود این پیامک ها هر ۳ الی ۴ ماه به متقاضیان ارسال شود اما اداره کل راه و شهرسازی تهران رویه خود را عوض کرده و هر ماه، پیامک می فرستد.

در آخرین پیامک این اداره به متقاضیان مسکن ملی، فرصتی دو هفته ای(تا ۲۰ مهر) به متقاضیان داده شده تا ۵۰ میلیون تومان آورده دیگر واریز کنند. در پیامک مزبور چنین آمده که متقاضیان باید سقف آورده خود را تا بیستم مهرماه به ۲۸۰ میلیون تومان برسانند. در صورتی که این مبلغ تا موعد مقرر واریز نشود، پروژه متوقف شده و قیمت تمام شده بیشتر خواهد شد و در نهایت این موضوع به ضرر متقاضیان خواهد بود.

در این پیامک همچنین به متقاضیان هشدار داده شده که تاخیر در پرداخت این مبلغ، منجر به کاهش رتبه متقاضی و امتیازبندی وی خواهد شد.

مفاد این پیامک نشان می دهد که در مدتی کمتر از یک ماه، مبلغ آورده ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در پیامک شهریورماه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، از متقاضیان درخواست شده بود که سقف آورده های خود را به ۲۳۰ میلیون تومان برسانند. برای پرداخت این مبلغ نیز تا ۱۵ شهریور به متقاضیان فرصت داده شده بود. اما به نظر می آید که در مدتی کمتر از ۱ ماه، دوباره سیستم ارسال پیامک اداره کل راه و شهرسازی به راه افتاده و سقف آورده افزایش پیدا کرده است.

از همان روز اولی که طرح نهضت ملی مسکن آغاز شد، قرار بر این بود که سهم آورده تهرانی ها برای تکمیل نهضت ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان باشد و با پرداخت وام ۵۵۰ میلیون تومانی، یک خانه داشته باشند. اما حالا نه تنها سقف آورده به شدت بالا رفته است، بلکه خبری از خانه هم نیست. حتی افزایش وام نهضت ملی مسکن از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون تومان نیز قطعی نشده و همان مبلغ قبلی نیز پرداخت نمی شود.

واقعیت اینجاست که ارسال مداوم این پیامک های تهدیدآمیز هیچ نتیجه ی دیگری جز انصراف از طرح مزبور ندارد. خیلی از متقاضیانی که دیگر قادر به تامین آورده های مالی نیستند، ناچاراً امتیاز خود را به دلالان می فروشند و باز هم، طرح مسکن سازی حمایتی به نتیجه نخواهد رسید. به همین دلیل شایسته است که وزیر راه و شهرسازی به این موضوع ورود کرده و جلوی ارسال این پیامک های ناراحت کننده را بگیرد.

source

توسط chidanet.ir