ماجرای مسکن مهر، بعد از گذشت بیش از ۱۵ سال هنوز هم تمام نشده و خیلی از واحدهای مسکونی این طرح در نقاط مختلف کشور هنوز به پایان نرسیده اند. دولت سیزدهم وعده داده بود که پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته خواهد شد اما با توجه به حجم باقی مانده از این واحدها و نیاز به بودجه های کلان، بعید است که به زودی این طرح، مختومه اعلام شود.

به گزارش پرشین سازه ، فقط در شهر جدید پردیس نزدیک به ۱۰ هزار مسکن مهر باقی مانده که برای تکمیل آن ها به بودجه ی زیادی احتیاج است. مدیرعامل شرکت عمران پردیس می گوید که برنامه ریزی های لازم برای تحویل ۵ هزار واحد مسکونی طرح مهر تا پایان امسال، صورت گرفته است.

خلیل محبت خواه در ادامه خاطرنشان ساخت که مجموعاً ۲۹ هزار و ۱۸۲ واحد مسکونی از طرح مهر در شهر پردیس باقی مانده بود که از ابتدای امسال تا به امروز، ۱۹ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است.

البته می توان در خصوص این تحویل ها، صحبت های زیادی داشت و در اخبار قبلی نیز به این موضوع اشاره شد که بسیاری از این خانه ها، زیرساخت لازم برای سکونت را ندارند و قبل از موعد، به متقاضیان تحویل داده شده اند.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس در ادامه خاطرنشان ساخت که در طی یک سال گذشته، تقسیم بندی شده که هر چند وقت یک بار، بخشی از واحدهای مسکن مهر به مردم تحویل داده شود. مثلاً در مهر ماه سال گذشته، ۱۰ هزار و ۲۵۰ واحد در فازهای ۸، ۹، ۵ و ۱۱ تحویل داده شد. در اسفند ۱۴۰۲ نیز، ۵۲۵۰ واحد دیگر تکمیل شده و به دست متقاضیان رسید. آخرین مجموعه از واحدهای مسکن مهر پردیس نیز در خرداد امسال تکمیل شد و ۳۳۰۰ واحد مسکن مهری به متقاضیان واگذار گردید.

این مقام مسئول دوباره تاکید کرد که با احتساب تحویل ها، نزدیک به ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس باقی می ماند که باید قبل از هر چیزی، تامین مالی شوند تا بتوان آن ها را هر چه سریع تر، تکمیل کرده و به دست متقاضیان رساند. گفته می شود که صندوق ملی مسکن و منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدی، قرار است که محل اصلی تامین منابع مالی موردنیاز باشند.

به این ترتیب تا پایان امسال نیز، نزدیک به ۵ هزار واحد مسکونی مهر در شهر پردیس تکمیل شده و به دست متقاضیان خود خواهد رسید.

البته این موضوع جای بحث و گفتگوهای بسیار است؛ چرا که تا همین سه هفته پیش، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرده بود که تا پایان امسال، ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پردیس باقی مانده که تا پایان امسال به پایان خواهند رسید و تکمیل می شوند. حالا که چند هفته از این صحبت می گذرد، تعداد واحدهای برنامه ریزی شده برای تکمیل، نصف شده اند و گفته می شود که تا پایان امسال، فقط ۵ هزار واحد تکمیل می شوند.

خلیل محبت خواه در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام می کند که نزدیک به ۳ هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح شده که برای این کار، برنامه های لازم صورت گرفته است. این مقام مسئول تاکید کرد که ۷۰۰ واحد مسکن مهری در شهر جدید پردیس باقی می ماند که باید آنها را هم تا پایان امسال تکمیل کرد.

نکته ی جالب توجهی که در مورد برخی از این واحدها وجود دارد، این است که بسیاری از این واحدها هنوز روی خاک هستند و هنوز به مراحل قابل اعتنایی از نظر ساخت نرسیده اند. البته تعدادی از واحدها نیز به مرحله اسکلت رسیده اند و بعضی دیگر نیز در مراحل فونداسیون می باشند. اما نکته اینجاست که چگونه می توان در کمتر از شش ماه، این واحدها را تکمیل کرد؟ واحدهایی که در عرض ۱۵ سال هم تکمیل نشده اند و همچنان به حالت اولیه خود باقی مانده اند.

قرار بود که این واحدها در مدت زمان ۱۲ الی ۱۸ ماهه به پایان برسند اما حالا ۱۵ سال از این وعده می گذرد و هنوز برخی از واحدهای مزبور روی خاک هستند. بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت عمران پردیس، بیشتر این واحدها در فاز ۱۱ هستند.

به طور کلی، قرار بود که مسکن مهر با قیمت مناسبی به دست مردم برسد و آن ها را خانه دار کند اما حالا که بیش از ۱.۵ دهه از آغاز ساخت آن می گذرد، هنوز هم خبری از مسکن نیست و خیلی وقت است که مالکان این واحدها، عطای خانه دار شدن را به لقایش بخشیده اند.

سوال اینجاست که آیا بلاخره دولت عزم خود را برای تکمیل این واحدها جزم خواهد کرد و تا پایان سال شاهد تکمیل و تحویل آن ها خواهیم بود یا خیر؟!

source

توسط chidanet.ir