مسعود کیمیایی، اسفندیار منفردزاده و فرامرز قریبیان کودکی خود را در کوچه پس کوچه‌های محله عودلاجان پشت‌سر گذاشتند و همین‌جا بود که عاشق موسیقی، بازیگری و کارگردانی شدند.

رضا موتوری

فیلم نت

اسفندیار منفردزاده موسیقی فیلم «قیصر» را محصول زندگی دوران کودکی خود در زیر بازارچه می‌داند و صدای ضرب و زنگ «زورخانه علی‌تک‌تک». مسعود کیمیایی بهترین آثار سینمایی خود از «قیصر» گرفته تا «گوزن‌ها» را در همین محله ساخت، جایی که آن زندگی را دیده بود و تجربه کرده بود و با تمام وجود لحظه به لحظه‌اش را زیسته بود.

در این قاب سکانسی از فیلم «رضا موتوری» را می‌بینید، یکی از بهترین آثار مسعود کیمیایی در مقام نویسنده و کارگردان با آهنگسازی اسفندیار منفردزاده، صدای بی‌نظیر فرهاد مهراد و با بازی ماندگار از بهروز وثوقی در نقشرضا موتوری. رضا موتوری در حال عبور از کوچه شریفی منفرد در گذر سرتخت محله عودلاجان است.

ودلاجان یا اودلاجان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. این محله در مرکز تهران قرار دارد و از جنوب به بازار بزرگ تهران، از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به خیابان پامنار و از شمال به میدان بهارستان راه دارد. بااین‌حال، زمانی که محله شروع به توسعه کرد، تهران هنوز یک روستای متوسط بود و عودلاجان قسمت شمال شرقی شهر را اشغال کرده بود.

عودلاجان در زمان تبدیل شدن تهران به پایتخت ایران در زمان قاجار حدود ۲۶۱۹ خانه و ۱۱۴۶ مغازه داشت که آن را به یکی از ثروتمندترین محله‌های شهر تبدیل کرده بود. از آنجایی که عودلاجان منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد، می‌توان آن را به سه قسمت پامنار، امامزاده یحیی و ناصرخسرو تقسیم کرد. عودلاجان بین بازار بزرگ تهران، چهار راه مولوی و میدان بهارستان قرار دارد و از هر طرف یک ورودی دارد.

source

توسط chidanet.ir