امروزه یکی از مهم ترین دستگاه ها در صنعت راه و ساختمان ، بیل مکانیکی است.

تاریخچه بیل مکانیکی

به گزارش اخبارساخته ها؛ بسیاری از ساختمان هایی که در آن ها زندگی می کنیم ، جاده هایی که در آن ها رانندگی می کنیم ، سد ها ، فرودگاه ها و … به وسیله این ماشین های قدرتمند ساخته شده اند. احتمالا درباره تاریخچه بیل مکانیکی کنجکاو شده اید. که علت اختراع این ماشین چه بوده و در طول تاریخ با چه  پیشرفت ها و تغییراتی روبرو شده است.

علت اختراع بیل مکانیکی چه بود؟

از ابتدای خلقت ، انسان برای بسیاری کار های روزمره ، از کشاورزی تا حفر چاه و هدایت آب به کندن زمین و خاک برداری نیاز داشت. در گذشته حفر زمین فقط به وسیله بیل و کلنگ ممکن بود. به همین علت برای انجام پروژه های عمرانی کوچک به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز داشتند و کار با سرعت بسیار کمی پیش میرفت. پس از قرون وسطی و رنسانس زندگی انسان ها به سرعت رو به صنعتی شدن رفت و دیگر روش ها و ابزار سنتی برای حفاری و خاک برداری پاسخگو نیاز جوامع نبودند. به همین علت در میانه های انقلاب صنعتی یعنی سال 1796 ، اولین بیل مکانیکی جهان توسط جیمز وات و متیو بولتون به بازار عرضه شد. این بیل مکانیکی از موتور بخار استفاده میکرد و فقط در دو جهت عقب و جلو روی ریل حرکت میکرد.

انقلاب در صنعت راه و ساختمان با اولین بیل مکانیکی های تجاری

بیل مکانیکی

سه دهه پس از اختراع مدل اولیه بیل مکانیکی ، در سال 1835 ویلیام اوتیس انگلیسی خط تولید بیل های ریلی را راه اندازی کرد . این بیل مکانیکی ها اولین ماشین های پر قدرتی بودند که چهره زمین را تغییر دادند. بیل های اوتیس تا سال 1930 با اعمال تغییراتی کوچک تولید می شدند و پروژه های بی شماری را به ثمر رساندند. انجام پروژه های بزرگی مانند حفر کانال سوئز ، خطوط راه آهن و معادن بدون وجود بیل مکانیکی ها ممکن نبودند.

ساخت بیل های هیدرولیکی ، خاک برداری با سرعت و قدرت بیشتر

بیل مکانیکی

بازو های بیل مکانیکی اولیه که توسط اوتیس ساخته شده بود ، توسط تسمه و کابل به حرکت در می آمد . به همین علت حرکت دادن بیل نیاز به نیروی زیادی داشت و علاوه بر آن پارگی تسمه و کابل در این ماشین ها بسیار شایع بود. در سال 1897 پس از 62 سال حکمرانی بیل مکانیکی اوتیس ، کمپانی امریکایی Kilgore Machine اولین بیل مکانیکی هیدرولیکی را به بازار عرضه کرد. این بیل مکانیکی های جدید قدرت بیشتری داشتند و به علت عدم وجود کابل و تسمه استهلاک کمتر و ضریب اطمینان بالاتری نسبت به بیل های قدیمی داشتند. امروزه بیشتر بیل مکانیکی ها از بازو های هیدرولیکی بهره می برند.

پایان عمر موتور بخار در تاریخچه بیل مکانیکی و شروع عصر دیزلی

با شروع قرن بیستم و تولید انبوه موتور های درون سوز بنزینی و دیزل ، انقلاب صنعتی دیگری رخ داد. این موتور ها خیلی سریع در اکثر ماشین آلات مانند لوکوموتیو ها و بیل مکانیکی جایگزین موتور های بخار قدیمی شدند. این ماشین ها ارزانتر بودند و کارکرد بهینه تری نسبت به ماشین های مجهز به موتور بخار داشتند. در حال حاضر تمامی بیل مکانیکی های موجود در بازار از موتور های دیزل بهره می برند.

ساخت بیل مکانیکی خزنده ، پایان عمر بیل مکانیکی ریلی

بیل مکانیکی

در اوایل قرن بیستم چرخ های زنجیری که از قطعاتی مانند رولیک بالا و رولیک پایین ، دنده اسپراکت و زنجیز تشکیل شده بودند اختراع شدند. در ابتدا این چرخ ها روی تراکتور ها نصب شدند تا کشاورز ها بتوانند در زمین های گلی و صعب العبور با آن ها حرکت کنند. با آغاز جنگ جهانی دوم ارتش بریتانیا از این تراکتور ها استفاده کرد و با نصب توپ جنگی روی آن ها اولین تانک ها را ساخت. سربازان در جنگ به این تانک ها کاترپیلار می گفتند. پس از پایان جنگ جهانی دوم شرکت کاترپیلار تاسیس شد و تولید بیل مکانیکی چرخ زنجیری و دیگر انواع ماشین راهسازی را آغاز کرد.

انتهای پیام/

source

توسط chidanet.ir