
کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح
مقدمه:
گذار فروشگاههای آنلاین و تجارتهای الکترونیک از فضای آنلاین به فضای آفلاین در دهههای اخیر رو بهافزایش است. در واقع رویکردی خلاف مسیر مرسوم اولیه، که در ابتدای قرن بیست ویکم رواج داشت که در آن انتقال کیفیات فیزیکی فضا به کیفیات مجازی صورت میگرفت. این موضوع امکان خلق پتانسیلهای تازه را پیش روی معماران قرار داده است.
پلتفرم تجارت الکترونیکی دیجیکالا با بیش از ۴۰ میلیون بازدید ماهیانه، به عنوان مهمترین پلتفرم تجارت الکترونیکی ایران شناخته میشود. این پلتفرم با بزرگترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه، ظرفیت ثبت سفارش حدود ۳۰۰ هزار کالا در روز را دارد. با این وجود سهم کوچک خرید و فروش از کل بازار الکترونیک متعلق به آن هست،(به عنوان نمونه، در ایران صرفا پنج درصد از کل خرید و فروش آنلاین در فضای الکترونیک صورت میگیرد) این موضوع باعث شده است که دیجی کالا و پلتفرمهای مشابه آن، برای ورود به فضاهای آفلاین ابراز تمایل کنند. در چنین شرایطی، دیجیکالا جهت راه اندازی اولین فروشگاه آفلاین خود با یک برنامهی فیزیکی عمومی،طراحی این پروژه را به دفتر طراحی و معماری مرز محول کرد.
چشمانداز:
پروژه در ابتدا با چند سوال کلیدی روبرو بود. چگونه میتوان از پتانسیلهای موجود فضای آنلاین، در طراحی و تعریف یک فروشگاه آفلاین با رویکردی معاصر استفاده کرد؟ فروشگاه حضوری دیجی کالا نسبت به فروشگاه دیجیتالی آن چه ارزشهای افزودهای برای مراجع میتواند داشته باشد و چگونه پروسهی خرید حضوری، تجربهای دربرگیرنده بوده و روایتی نو را برای مراجعین حضوری دیجی کالا شکل میدهد؟
در یک فروشگاه حضوری معاصر، سفری که یک مراجع برای خرید خود طی میکند میتواند باز تعریف شود. حضور فیزیکی و “تجربه”ی محصول میتواند مراجع را در لایههای عمیقتری درگیر کند؛ در واقع ایده اصلی، بر عمیق کردن تجربه تمرکز میکند، تجربهای که در امتداد خرید محصول شکل میگیرد و منجر به انتخاب آگاهانه و غوطه وری در پروسهی انتخاب و خرید میشود. با چنین چشم اندازی، غنیساختن تجربه و توانمندسازی مراجع موضوعیت پیدا میکند و واژهی ” مراجع” جایگزین ” خریدار” شده و مفهوم ” راهنما” جایگزین “فروشنده”، میشود.
فضای معماری:
ساختار مارپیچی استندهای محصول به همراه فضاهای بیضوی-شکل تجربه، که در محورهایی متفاوت در میان آن غوطهوراست، فضای فروشگاه را سازماندهی میکند.
“کف”، با تبدیل شدن به استندهای یکپارچهی مارپیچی، فضایی پویا را دور تا دور فروشگاه ایجاد میکند، که درواقع ” فضای حرکت و تماشای محصول” است و از این طریق فضای دو بخشی فروشگاه را که توسط جعبهی تاسیسات مکانیکی در پلان موجود اولیه بخش بندی شده بود را یکپارچه میکند.
“سقف”، از طریق قوسهایی پیوسته و نرم، به استوانههای بیضوی تبدیل میشود که فضای مکث و غوطه وری در تجربهی خرید، به بیانی دیگر “پورتالهای تجربه “را شکل میدهند.
انتخاب متریال و بافت در جهت تاکید بر این دوگانهی سازمان دهنده یعنی “کف” و “سقف” صورت میگیرد. تضاد میان متریال مایکروسمنت خاکستری دودی تیره با تکنیک مالشی جهت پوشش ” کف و استندها ” ودر نقطهی مقابل، متریال دکوراتیو سفید رنگ پاششی، با دانههایی پرزدار جهت پوشش “سقف واستوانه ها”، تاکیدی روی این دوگانگی میباشد.
پورتالهای تجربه:
قوسهای و استوانههای آویخته از سقف، مرزهای پورتالهای تجربه را به منظور فضایی برای مکث ایجاد میکنند و در عین حال فضاهای بینابینی را هم در میان خود شکل میدهند. از آنجایی که این فضاها در وهلهی اول از ورودی فروشگاه عیان نیستند و عمقهایی را درون خود ایجاد میکند، کنجکاوی برانگیز میباشد.
خراشهای روی بدنهی پورتالها و همچنین بازشوهای آن ها، با جهتهای خود بر پویایی هندسهی استوانهها و بیضیها تاکید میکنند.این پورتالها شامل ۳ فضا میباشد.”پورتال صدا” مربوط به تجربهی اسپیکر و هدستها میباشد. تکنولوژی Audio Reactive برای ایجاد اتمسفرمنطبق با موزیک در حال پخش، انتخاب شده است و تکنولوژی Motion sensor نیز در جهت تجربه نواختن موزیک از دیگر تکنولوژیهای موجود در این فضا میباشد که نسبت به یکدیگر نیز تعاملی میباشند. “پورتال بازی” مربوط به تجربهی کنسولها و وی آر میباشد که اتمسفر فضا و رنگ نورمحیط را در واکنش نسبت به تغییرات و رنگ بندی محیط بازی تغییر میکند. “پورتال موبایل” فضایی برای تجربه و مقایسهی موبایلهای متفاوت است. این پورتال دارای ۶ ایستگاه بوده که به واسطهی ویدیو پروژکتورهای تعاملی با برداشتن هر گوشی، اطلاعاتی در رابطه با آن را نمایش میدهد. در اینجا مراجع میتواند گوشیهای انتخابی خود را مقایسه کرده و با حرکت دست در فضا وارد بخشهای جزئیتر برای اطلاعات شود.
فضای حرکت و تماشای محصول:
این فضا، مارپیچی به طول ۵۴ متر است که دورتادور فروشگاه چرخیده است که که بخش نمایش محصولات، خدمات مشتریان،، فضای نشیمن و انتظار را سازماندهی میکند و فضایی برای ارائهی حدود ۷۰ محصول را در اختیار میگذارد. نورپردازی استندها که در سقف و در امتداد آنها شکل گرفته است، در واقع پویایی فضای کف را، به واسطهی خراشهایی در سقف منعکس میکند. در کنار استندهای مارپیچی، استندهای دایرهای شکل بصورت مستقل در فضاهای بینابینی قرارگرفته و بزرگترین آنها در بخش میانی، برای نمایش محصولات خاص، فضایی ویژه را شکل میدهد.
گالری:
اغلب فروشگاههای دستگاههای دیجیتال در بستر مجموعههای تخصصی موبایل و لوازم الکترونیک قرار گرفتهاند، فروشگاه دیجیکالا اما بستری متفاوت دارد. مجموعهای که فروشگاه دیجی کالا در آن قرار گرفته است بهعنوان فضایی عمومی و با تنوع مراجعین روزمرهی خود، پتانسیلی بالقوه برای این پروژه محسوب میشود. ایده ی”گالری”، به عنوان یک فضای واسط، فروشگاه را به بستر خودش وصل میکند. هندسهی استوانهها (پورتالهای تجربه )با کمانهایی روی به یکدیگر، فضای میانی “گالری” را ایجاد کردهاند که مفصل پیوند دهنده فروشگاه دیجی کالا به مرکز خرید رویال میباشد. این فضای میانی به واسطهی LED wall که روی دیوارهای منحنی استوانهها نصب شده و استند دایرهای شکل که در مرکز قرار دارد مرزهای فضایی گالری را سازماندهی میکنند.
فضای گالری محل نمایش هنرهای دیجیتال و رویدادهایی با همکاری هنرمندان دیجیتال است که امکان تبدیل شدن فضای اختصاصی تبلیغات و رونمایی برندها یا اطلاعرسانی برای مخاطبین غیر تخصصی را دارد.
مشخصات پروژه:
• طراح: دفتر طراحی و معماری مرز
• معمار مسئول: هومن طالبی
• طراحان ارشد: مهرناز زرین، فرشاد نصیری
• تیم معماری: مونا حجازی، محسن حجتی
• مسئول فاز ۲: علی مرآتی
• ساخت و اجرا: استودیو ممکن
• مجری ساخت و طراح فاز ۳: میثم فیضی
• مشاور سازه: افشین مسعودی
• مشاور تأسیسات مکانیکی: فرنود آییندار
• مشاور تأسیسات الکتریکی: شرکت تیکو
• مشاور روشنایی: شرکت پارس ایده استاک
• مشاور تکنولوژی: ای کیو سای
• گرافیک محیطی: شرکت آدرس
• متریال: تارنگ
• کارفرما: دیجی کالا
• رده: داخلی – تجاری
• محل پروژه: تهران
• سال: ۱۴۰۳
• تصاویر (داخلی): دید استودیو
• تصویر (خارجی): آرمان شاه محمد
تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.marz-design.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
Follow Memarnews
share Memarnews content