نویسنده: کارل مانگ
تألیف و ترجمه: مهندس ایزدیار آهی
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۳

♦ پیشگفتار:
دیدگاه این کتاب نسبت به تاریخچه مبلمان مدرن نگاهی بی طرفانه و بدون غرض نیست. از میان تولیدات وافر ۱۵۰سال گذشته، من در انتخاب گرایش‌ هایی که ثابت کرده اند بیشتر از مُدهایی کوتاه مدت هستند، هیچ گونه تردیدی نداشته‌ ام.
ارتباط میان انقلاب صنعتی و تغییرات اجتماعی حاصل از آن، ارتباطیست بین ظهور یک قشر جدید اجتماعی و نیز جستجوی سبکی متناسب با نیازهای آن، و همینطور میان رشد انبوه تولیدات صنعتی و نیروهای اجتماعی که آزاد کرده است – این مسائل که در ابتدای کتاب مطرح می شود، بر جنبه های مثبت یک قرن و نیم گذشته در طراحی مبلمان تاکید و سعی در ارائه آن ها با دیدگاه مدرن [مخاطبان] دارد.
این دوران تئوری‌ های زیبایی‌ شناختی و اجتماعی متعدد و متنوع و همچنین تلاش‌ های بسیار معماران و طراحانی را به خود دیده است که برای نیازهای جهان با شتاب صنعتی شدن، به دنبال خلق مبلمان و خانه سازی بوده اند. فراوانی ایده های جدید چنان زیاد بوده است که به دلایل زیادی باور کنیم امروز در عصری زندگی می کنیم که محیط انسانی، بی عیب و نقص طراحی شده است. البته همانطور که همه ما می دانیم، اینطور نیست. اکثر مردم هنوز هیچ ادراک واقعی نسبت به مبلمان خوب یا طراحی خوب در محیط شخصی خود ندارند و در دنیایی از محصولات بدون کاربرد زندگی می کنند که ناشی از عدم علاقه، عدم فهم، شاید کمبود دانش و قطعاً میل به سود حداکثری است.
این کتاب با جایگاهی قابل دفاع و به عنوان منبع چالش بر انگیز برای نقد همه کسانی نوشته شده است که تقلید کورکورانه را به موفقیت های عظیم یک طراحی خلاقانه ترجیح می دهند، کسانی که با فرم های شیک تردستی کنند تا اینکه درگیر تحقیقات سخت باشند.
نوشتن این کتاب بدون توجه به تحقیقات بسیاری از مورخان هنر و نظریه‌ پردازان معماری مدرن که به درک ما از موضوع کمک کرده‌اند، امکان پذیر نبود. به خصوص که مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. این کتاب، اگرچه جنبه تظاهرگونه ندارد، اما احتمالا نشان دهنده راه برای همه کسانی اعم از معماران، طراحان یا افراد عامی- که مایلند موضوع طراحی مبلمان را فراتر از این صفحات دنبال کنند، خواهد بود.
اگر این کتاب به دور کردن علاقه مردم از نوستالژی تاریخ گرایی به ارزیابی مجدد و شجاعانه آنچه که عصر ما ارائه می دهد کمکی کند، ستایش ها سزاوار شخص آقای گرد هتیا به عنوان ناشر این کتاب خواهد بود. تشکر ویژه من از همسرم است که بدون کمک او در دفتر معماری ما، برای تکمیل این پروژه با وجود کمبود وقتم امکان پذیر نبود. و همچنین مایلم از ناشر و دکتر شارلوت بلاوئنشتاینر از مؤسسه طراحی اتریش به خاطر پیشنهادهای ارزشمندشان در خواندن نسخه دست نویس تشکر کنم.
[کارل مانگ]

♦ درباره کتاب به قلم مهندس ایزدیار آهی:
کتاب تاریخ مبلمان مدرن از دیدگاه و منظر علمی هنری و معماری در این حوزه به جرات نگاهی متفاوت و خاص را نسبت به رشته طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی بیان می کند. چرا که به صورت بسیار دقیق و بدون هیچ گونه نگاه جانبدارانه ای تمامی زوایای مثبت و منفی سیر تاریخی و اتفاقات بوجود آمده در حول محور این صنعت را به درستی با ذکر مدارک و اسنادی شفاف از بدو بوجود آمدن آن یعنی از حدود اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم تا دهه ربع سوم قرن بیستم میلادی بصورت موشکافانه مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. با کمی تامل در این کتاب کاملا بیان کلی آن درباره رشته طراحی مبلمان و چالش هایی که این صنعت در دوره های مختلف و دست و پنجه نرم کردنش با زوایای مختلف زندگی بشر همچون امور اجتماعی و جامعه شناسی اقتصادی و حتی سیاسی و غیره در دوران و اعصار خود را به وضوح می توان مشاهده و لمس کرد. از نکات دیگر و بارز این کتاب بیان روند شکل گیری سبک های مختلف در دوره های مختلف تاریخی و رویارویی طراحان و صنعتگران آن زمان با مشکلاتی همچون بوجود آمدن چند جنگ و اتفاقات و رویداد های قبل و بعد از آن ها و چگونگی حرکت رو به رشد صنعت مبلمان و فراز فرودش در این مسیر بسیار جالب و قابل توجه است. تاریخ مبلمان مدرن همچنین سعی بر بیان هر چه بیشتر تعاملات و همکاری بین گروه طراحان و معماران آن زمان با صنعتگران و سازندگان و نیز کارگاه داران و در مقیاس بزرگتر پیوند آن ها با دنیای صنعت و کارخانه های صنعتی تولیدی و ماشینی در حدود ۱۵۰ سال گذشته را دارد. که چگونه این مسیر هر دوی این اصناف را در کنار هم و دوشادوش یکدیگر قرار داد تا در پیشرفت هر چه بهتر و سریعتر این صنعت نقشی بسزا ایفا نمایند. نکته ای که همچنان تا به امروز نیز در قرن جدید با تکنیک های نوین ادامه پیدا کرده است. شاید به جرات بتوان گفت که این کتاب نه تنها به مسائل تئوری و مبانی نظری و زیبایی شناختی رشته طراحی مبلمان پرداخته بلکه با ارائه دقیقی از چگونگی روند مراحل ساخت و اجرا و نیز مواد و مصالح به کار رفته و مصرفی در هر مدل از مبلمان و اجزای دکوراسیون در دوران مختص به خودش را نیز مورد تجزیه و تحلیل بسیار قابل تعمقی قرار داده است. استفاده از کلمات بسیار حرفه ای و به اصطلاح فوت کوزه گری عامیانه مختص صنعتگران و پروسه های اجرایی به وفور در این کتاب یافت میشد. که حتی بسیار سعی شد تا بیان و برگردان آن به زبان فارسی و معادل آن توسط بنده به بهترین حالت در آن اعمال شود. پیدا کردن کلماتی که مطمئنا تا با حضور در کارگاه هایی از این دست و تجربه بالایی در اجرا به دست نخواهد آمد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که با خواندن این کتاب قطعا مخاطب با چشم اندازی متفاوت و خارج از آنچه که در کتاب هایی از این دست و قبلا در این حوزه به چاپ رسیده است مواجه می شود و اطلاعات علمی هنری و تاریخی در غالب یک کتاب مرجع را در اختیار مخاطبانش قرار می دهد. باید به این نکته اشاره کرد که این کتاب همانطور که گفته شد اختصاصا در مورد تاریخ مبلمان مدرن آن هم از ابتدای پیدایش آن تا حدود دهه هفتاد قرن بیستم میلادی یعنی تا زمان حیات نویسنده آن کتاب آقای کارل مانگ نوشته شده است لذا از آن تاریخ تا به امروز یعنی در دهه بیست قرن بیست و یکم میلادی و در طول حدودا بیش از پنجاه سال ما شاهد تغییرات و پیشرفت های بسیار شگرف و خارق العاده دیگری در صنعت مبلمان بوده ایم که مطمئنا قصد تالیف و چاپ و نشر کتاب تاریخ مبلمان مدرن بخش دوم از دغدغه های بنده خواهد بود و قطع به یقین به گردآوری و تالیف آن نیز در آینده نزدیک خواهیم پرداخت. نهایتا باید گفت که کتاب فوق نتیجه و دستاوردی از تجربیات در حوزه های مختلفی همچون هنر و صنعتگری مبلمان و نیز معماری و رشته طراحی داخلی که توسط افراد بسیاری در طول حدودا یک قرن و نیم بدست آمده است که خود نشان دهنده اوج پیشرفت انسان ها در یکی دیگر از شاخه های بنیادین زندگی بشریت می باشد.
در اینجا لازم میدانم به صورت مختصر از چگونگی روند و اتفاقات مربوط به کار ترجمه تالیف تا چاپ این کتاب را نیز شرح دهم. حدود سال ۱۳۸۲ بود که این کتاب از کشور آمریکا به دستم رسید. به دلیل علاقه بسیارم به مبحث طراحی مبلمان در کنار رشته خودم معماری و معماری داخلی که همیشه جزو دغدغه های بنده در پروژه هایم بود از همان ابتدا در فکرم علاقه بسیار به انجام کار تالیف و ترجمه این کتاب را داشتم. اما به دلیل مشغله زیاد و بسیاری از موارد دیگر فرصت مناسبی بدست نیامد تا بتوانم اینکار را شروع بکنم تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۸ فرصت را مغتنم شمرده و کار ترجمه را آغاز کردم که صد البته روند انجام این پروژه علمی و پژوهشی با کمک های شایان تعدادی از همکاران و نیز تنی چند از دانشجویان و حتی برخی اساتیدم امکان پذیر و میسر نمیشد. افرادی که صادقانه در کنارم با تلاش کار کردند تا یک محصول خوب تیمی بوجود بیاید.
در پایان ایزدان یکتا را شاکرم که در این راه همسو و همراه من بوده و من را همیاری کرد تا بتوانم به لطف رحمتش این کار را به سر انجام برسانم و امیدوارم که این کتاب مرجعی مفید و قابل استفاده برای تمامی علاقه مندان دانشجویان معماران و طراحان صنعتی و طراحی داخلی کشورم ایران باشد و در دسترشان قرار بگیرد.

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:
مقدمه
۱- مبلمان به عنوان تجلی عصر خود
۲- مبلمان بی نام و نشان و ناشناس قرن نوزدهم – پیشرو زیبایی شناسی ماشینی
– مبلمان آهنی و فلزی
– مکانیزه شدن مبلمان
– “کامپانینو” – چیاواری – و یا چگونه به شکل سنتی پیشرفت کنیم.
– مبلمان حصیری و سبدی ناشناخته
– مایکل تونت و مبلمان بنتوود مبلمان چوب خم
– شیکر ها: زیبایی مبتنی بر سودمندی
۳- نظریه های ویلیام موریس و چالش در صنعت
– آرت نووآ_غلبه بر تاریخ گرایی
– آنتونی گائودی، فرانک لوید رایت، اتو واگنر، آدولف لوس
– از انجمن هنر و مهارت تا ورک بوند– “ایده اجتماع”
– مدرسه وین در دوران میان جنگ
۴- از دی استایل تا سبک بین المللی
– مبلمان دی استایل -تئوری تبدیل به بتن
– باوهاوس _ترکیب هنر، حرفه صنعتگری مهارت و دنیای صنعت
– مبلمان سبک بین المللی- میس ون در روهه و لوکوربوزیه
– مبلمان پروژه های مسکونی دوره میان جنگ اول و دوم
۵- مبلمان اسکاندیناوی از – نقطه گمنامی تا شهرت جهانی
– توسعه و تحولات در سوئد
– سبک ساج دانمارک
– الوار آلتو – ساختاری خیالی و فانتزی از چوب
۶- طراحی مبلمان بعد از جنگ جهانی دوم
– فناوری های جدید: ایالات متحده آمریکا
– سبک بین المللی و فراتر
– ایده های جدید از ایتالیا
– مبلمان پلاستیکی
– از میزها و صندلی ها تا چشم انداز داخلی
– آموزش به عنوان فرصتی برای آینده

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
share Memarnews content

مطالب پیشنهادی :

source

توسط chidanet.ir