تا همین سال ۹۸ می توانستیم با مبلغی معادل نیم میلیارد تومان، خانه ای در نواحی مرکزی و جنوبی تهران خریداری کنیم اما در حال حاضر، این سوال مطرح می شود که با این مبلغ، آیا می توان خانه ای مناسب در محله ای آبرومند اجاره کرد؟

به گزارش پرشین سازه ، هنوز هم می توان خانه هایی با این مبلغ برای رهن کامل پیدا کرد اما واقعیت اینجاست که با ۵۰۰ میلیون تومان، هم باید قید امکانات خانه را بزنید و هم سن بنا برایتان اهمیت نداشته باشد.

با ۵۰۰ میلیون تومان، شاید بتوانید در محله های جنوب غرب تهران، واحدی ۸۰ متری رهن کنید که نه آسانسور دارد، نه پارکینگ و نه احتمالاً انباری!

بیشتر واحدهایی که با چنین مبالغی می توان آنها را رهن کامل کرد، در مناطق ۹، ۱۰ و ۱۱ تهران واقع شده اند. بیشتر آنها بالاتر از ۲۰ سال دارند و امکانات خاصی هم در اختیار ساکنان قرار نمی دهند.

متراژ بیشتر این واحدها از ۶۰ متر شروع شده و گاهاً تا ۹۰ متر هم می رسد اما باید بگوییم که برای رهن خانه ای با این مبلغ، قطعاً باید قید نوساز بودن را بزنید. مثلاً یک واحد ۸۴ متری در محله سلسبیل با قیمت ۴۶۵ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. این واحد دارای ۲ اتاق خواب می باشد و امکانات خاصی هم ندارد. علاوه بر این، بیش از ۲۳ سال عمر کرده است. بنابراین مشخصاً برای یافتن خانه ای بزرگ تر با قیمت مناسب، باید پیه زندگی در خانه ای قدیمی را به تن بمالید.

یکی دیگر از واحدهایی که با مبلغ زیر نیم میلیارد تومان می توان رهن کرد، در محله جیحون واقع شده است. این واحد ۶۰ متر دارد و دارای ۲ اتاق خواب می باشد. بیش از ۲۰ سال از ساخت آن می گذرد و امکانات خاصی هم برای آن ذکر نشده است.

در همان حوالی و نزدیک خیابان طوس، یک واحد ۵۳ متری دیگر که دارای ۲ اتاق خواب است و ۲۰ سال ساخت می باشد، با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن کامل ارائه شده! این واحد نیز آسانسور و پارکینگ ندارد و امکانات خاص دیگری برای آن ذکر نشده است.

بهترین جا برای گشتن به دنبال این خانه های نیم میلیاردی، محله سلسبیل تهران است. یک واحد ۶۰ متری که ۱۵ سال از ساخت آن می گذرد با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. این واحد نیز فاقد آسانسور و پارکینگ می باشد.

یک واحد دیگر در محله بریانک که ۵۷ متر دارد، با همین مبلغ (۴۵۰ میلیون تومان) آگهی شده است. واحد مزبور ۲ خوابه می باشد و حتی پارکینگ و انباری هم دارد.

اگر ترجیحتان بر این است که مبلغ رهن ۵۰۰ میلیونی را به رهن و اجاره تبدیل کنید، احتمالآً گزینه های بهتری خواهید داشت. مثلاً یک واحد ۵۵ متری در جیجون با رهن ۲۰۰ میلیون تومان و اجاره ۱۴ میلیونی آگهی شده است. این واتحد امکاناتی همچون پارکینگ و انباری دارد.

در محله دکتر هوشیار نیز با اندکی هزینه بیشتر، می توان یک واحد ۵۵ متری را با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل پیدا کرد.

در محله استاد معین نیز می توانید با مبلغ ۵۷۰ میلیون تومان، یک واحد ۵۴ متری را رهن کنید. در محله ای مثل قصرالدشت نیز یک واحد ۵۶ متری با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۹ میلیون اجاره آگهی شده است.

در هفت چنار هم یک واحد ۵۶ متری با قیمت ۱۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره، آگهی شده است. به طور کلی، می توان با این مبلغ، طیف وسیعی از واحدهای استیجاری را پیدا کرد که بیشترشان در جنوب غرب پایتخت واقع شده اند اما نکته ی قابل توجه اینجاست که بیشتر این واحدها، سن و سال زیادی دارند و امکانات خاصی هم برای آن ها ذکر نشده است.

در طی سال های گذشته که قیمت مسکن روز به روز افزایش پیدا کرد، قدرت خرید مردم نیز پایین تر آمد اما مهلک ترین ضربه به پیکره ضعیف مستاجران وارد شد که عملآً از هزینه های دیگر زندگی خود گذشتند تا بتوانند از عهده مخارج اجاره نشینی برآیند.

قیمت هایی که در این مطلب ذکر شد، از آگهی های مندرج در پلتفرم های آنلاین استخراج شده و ممکن است دقیق و مستند نباشند اما به هرحال، می توانند چشم انداز خوبی از وضعیت بازار اجاره نشینی به دست دهند. در حال حاضر، خیلی از مستاجران به دلیل گرانی اجاره بهای مسکن ناچاراً به محله های جنوبی یا حتی حواشی شهر مهاجرت کرده اند و با وضعیت امروز اجاره بها، بعید نیست که این روند ادامه پیدا کند.

source

توسط chidanet.ir