با وجود اینکه اتفاقات زیادی در این مدت افتاده و بازار مسکن هنوز هم در وضعیت رکودی به سر می برد، به نظر می رسد که هنوز هم مسئولین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران، ورود شرکت های چینی به ساخت و ساز کشور را فراموش نکرده اند و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، شهرداری همچنان پیگیر است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه چندین ماه است که پیگیری ها و رایزنی های مختلفی برای حضور چینی ها به عرصه ساخت و ساز در بافت فرسوده صورت گرفته، اما تا به امروز خبری قطعی در این مورد منتشر نشده است.

گفته می شود که از چندین ماه پیش، یک شرکت چینی در تهران مستقر شده اما هنوز اجازه قطعی حضور آنها در بخش مسکن ایران صادر نشده است. واقعیت اینجاست که حضور این شرکت های خارجی منوط به دو شرط شده است: اول از همه اینکه شرکت های چینی باید تامین منابع انجام دهند تا علاوه بر نوسازی بافت فرسوده، رونقی به وضعیت ساخت و ساز تهران بدهند.

دومین شرط حضور شرکت های چینی این بود که تکنولوژی های جدید ساخت را به کشور وارد کنند. این دو دلیل اصلی است که تا به امروز، مانع از حضور شرکت های چینی در ساخت و ساز کشور شده است.

یکی دیگر از مسائل مهمی که هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده، نرخ همکاری با شرکت های مزبور است. هنوز مشخص نیست که قیمت تمام شده واحدهای مسکونی ساخته شده توسط چینی ها چقدر خواهد بود و منابع مربوط به آن از چه طریقی تامین خواهند شد.

در فاز اول قرار است که شرکت های چینی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ تهران احداث کنند اما در کنار این موضوع، بحث ورود این شرکت ها به نوسازی بافت فرسوده تهران نیز مطرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که در برنامه هفتم توسعه نیز، روی خوش به ورود سرمایه گذاران نشان داده شده و از هر سرمایه گذاری که به بافت فرسوده ورود کند، استقبال خواهد کرد.

محمد آئینی اعلام کرد که در برنامه هفتم توسعه، موضوع نوسازی به بخش دولتی و غیردولتی واگذار شده و از حضور تمام گروه ها استقبال شده است. البته تاکید بر این بوده که حمایت های لازم از سازندگانی که به عرصه نوسازی بافت فرسوده وارد می شوند، صورت خواهد گرفت.

آئینی تاکید کرد که حمایت های دولتی مشمول کسانی خواهد شد که در لبه بافت فرسوده، داخل آن یا مجاور این بافت سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری ها ممکن است در حوزه های مختلفی از جمله صنایع محلی و گردشگری، ورزشی، بهداشت و درمان و دیگر موارد باشد. به طور کلی، برنامه هفتم توسعه از هر چیزی که منجر به مسکن معوض یا تامین خدمات در این بافت شود، حمایت خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت های خود به سرنوشت شرکت های چینی برای ورود به این عرصه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، هیچ خبر جدیدی در خصوص ورود شرکت های چینی به بافت فرسوده و نوسازی آن ندارد. اساساً از همان ابتدا هم شرکت بازآفرینی شهری ایران، ارتباطی با این موضوع نداشته است و پیگیر اصلی این ماجرا، شهرداری تهران است که هنوز هم موضوع را در دست پیگیری دارد.

سوالی که با توجه به اظهارات این مقام مسئول پیش می آید، این است که آیا شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یکی از اصلی ترین متولیان نوسازی بافت فرسوده با ورود شرکت های چینی به این عرصه مخالف است یا موافق؟ محمد آئینی می گوید که مجاز به اظهارنظر در این خصوص نیست چرا که از جزئیات این طرح اطلاعی ندارد و این موضوع به شرکت بازآفرینی شهری ایران ارجاع داده نشده است.

شهرداری به تنهایی پیگیر این موضوع بوده و به دنبال ورود شرکت های چینی برای نوسازی بافت فرسوده است. آئینی تاکید کرد که با وجود تمام حرف و حدیث ها، شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان متولی بافت فرسوده از هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه استقبال و حمایت خواهد کرد.

وی در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که مساحت بافت فرسوده بسیار بالاست و شبیه به یک دریای ۱۷۰ هزار هکتاری می باشد. به همین دلیل، زمانی برای سختگیری نیست و هر شرکت چینی، روسی یا اروپایی که تمایل به حضور در نوسازی بافت فرسوده دارد، قطعاً با حمایت و استقبال شرکت بازآفرینی شهری مواجه خواهد شد. حتی نوسازی یک واحد مسکونی در بافت فرسوده هم غنیمت است و از سازندگان و سرمایه گذاران باید حمایت های لازم صورت بگیرد.

این صحبت ها نشان می دهد که گرچه شرکت بازآفرینی شهری ایران دخالتی در مذاکره با چینی ها نداشته اما بر اساس برنامه هفتم توسعه، از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال خواهد کرد.

source

توسط chidanet.ir