در راستای حمایت از افراد کم درآمد و تامین مسکن برای آنان، معاون بنیاد مسکن اطلاع داد که وام بلاعوض ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیونی به کم درآمدها اختصاص داده خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که در طی یک سال گذشته، نزدیک به ۲۵ هزار واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است.

به گزارش پرشین سازه ، قرار بود که بخش بزرگی از طرح نهضت ملی مسکن به افراد و اقشار کم درآمد اختصاص پیدا کند و با ساخت مسکن ارزان قیمت، دغدغه خانه دار شدن را برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه کم کنند. گرچه این موضوع در طی سه سال اخیر با اما و اگرهای فراوانی رو به رو بوده اما به نظر می رسد که بلاخره، اقداماتی موثر و مفید در این راستا انجام شده است.

حمیدرضا سهرابی، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، می گوید که بنیاد مسکن در راستای اجرای تعهدات خود در بخش ساخت مسکن برای محرومان ساکن شهرها، به دنبال این است که منابع موردنیاز خود را از سازمان برنامه و بودجه تامین کند. البته در این میان می توان از منابع داخلی بنیاد و حساب ۱۰۰ امام (ره) نیز استفاده کرد.

بر اساس گفته های معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، در طی یک سال گذشته، ۵۲ میلیارد تومان از منابع داخلی بنیاد مسکن برای مسکن محرومان در بخش شهری استفاده شد.

سهرابی در ادامه صحبت های خود خاطرنشان ساخت که در همان سال، با سازمان ملی زمین و مسکن نیز تفاهمنامه ای امضاء شد که بر اساس آن، قرار شد ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در برنامه قرار بگیرد. از این میان، نزدیک به ۱۷ هزار واحد تعیین تکلیف شده اند و حتی مراحل ساخت خود را نیز آغاز کرده اند.

دولت و تمام نهادهای وابسته به آن، موظف هستند که در راستای تامین مسکن شهروندان کم درآمد ایرانی، بیشترین تلاش و حمایت را داشته باشند. در طی چند سال گذشته که بحران مسکن دامن طبقات متوسط و حتی مرفه جامعه را نیز گرفته، اقدامات دولتی اهمیتی دوچندان پیدا می کنند.

در همین راستاست که بنیاد مسکن اعلام کرده که ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به افراد کم درآمد اختصاص می دهد تا با استفاده از این مبلغ، بخشی از مشکلات مربوط به مسکن این اقشار حل شود. لازم به ذکر است که این وام در روند ساخت مسکن کم درآمدها هزینه خواهد شد و به هنگام واگذاری واحد مسکونی از آن ها، دریافت نمی شود.

به این ترتیب، اقشار کم درآمد می توانند ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان در هزینه های ساخت و ساز مسکن جلو بیفتند. البته که این رقم کافی نیست و نمی تواند تمام نیازهای خانواده های کم درآمد را پوشش دهد اما گامی مثبت محسوب می شود. واقعیت اینجاست که در حال حاضر، بسیاری از متقاضیان کم درآمد از طرح های حمایتی مسکن سازی دولت انصراف داده اند؛ چرا که از عهده پرداخت آورده ها برنمی آیند. به همین دلیل است که کمک های بلاعوض این چنینی می تواند بخشی از دغدغه آن ها را برطرف نماید.

۴۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

بر اساس گفته های معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن در سال گذشته، تفاهمنامه ای امضاء کرد که بر اساس آن، ۴۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ساخته خواهد شد.

بر اساس گفته های سهرابی، این تفاهمنامه میان بنیاد مسکن و کمیته امداد امام(ره) مبنی بر ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان این کمیته بوده است. علاوه بر این، قرار شد که ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز برای مددجویان بهزیستی ساخته شود. به این ترتیب، مجموعاً ۴۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد و محروم جامعه ساخته خواهد شد.

این مقام مسئول می گوید که از سال گذشته تا به امروز، نزدیک به ۲۵ هزار واحد تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که الباقی واحدهای مسکونی نیز در زمان بندی صورت گرفته تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسد.

گرچه ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی برای تامین نیازهای محرومان و کم درآمدهای جامعه کافی نیست اما می تواند گامی مثبت تلقی شود و پایه گذار اقدامات مثبت بعدی گردد. در حال حاضر، تمام دهک های درآمدی جامعه درگیر مسائل مربوط به مسکن هستند و حتی گفته می شود که خرید مسکن از دسترس اقشار پردرآمد و مرفه تهران نشین نیز خارج شده است. بنابراین لازم است که هرچه سریع تر، اقداماتی عاجل در راستای رفع این معضل بزرگ صورت بگیرد.

source

توسط chidanet.ir