گشت و گذاری کوتاه در بازار مسکن تهران نشان می دهد که قیمت های پیشنهادی مالکان در طی این چند ماه، تفاوت زیادی نکرده است اما باز هم خبری از خریداران مسکن نیست و معاملات بازار به راکدترین حالت خود رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، صحبت های واسطه گران نیز این موضوع را تایید می کند و نشان می دهد که تمام حرف و حدیث هایی که در خصوص کاهش خریداران وجود دارد، کاملاً درست و صحیح است. در واقع، خیلی از کارشناسان امید داشتند که با تغییر دولت و اتفاقاتی که پس از آن افتاد، بازار مسکن کمی تکان خورده و رونق خود را بازیابد اما مشخصاً معامله گران مسکن به هیچ یک از این اتفاقات واکنش خاصی نشان ندادند و همچنان منتظر مانده اند.

با این وجود، به نظر می آید که انتظار خیلی از این معامله گران موقت است و می خواهند شرایط آینده را محک بزنند. شرایط امروز بازار نشان می دهد که گرچه قیمت مسکن بالا نرفته و تعداد فروشندگان نیز در بازار مسکن خیلی زیاد است اما باز هم خبری از خریدار نیست و بازار به وضعیت رکودی خود ادامه می دهد.

یکی از نکات عجیب و استثنایی این روزهای بازار مسکن این است که خیلی از این واحدهای مسکونی به قیمت رسیده اند و توسط کارشناس، ارزش سنجی شده اند اما با این وجود، خریداران تمایلی به خرید ندارند و انتظار دارند که قیمت کمتری به آن ها پیشنهاد شود و یا تخفیف بیشتری از فروشنده بگیرند.

بررسی گروه های خریدار مسکن در بازار نشان می دهد که عملاً خانه اولی ها از بازار حذف شده اند و به ندرت، یک زوج خانه اولی پیدا می شود که قادر به خرید مسکن در تهران باشند. به طور کلی، در حال حاضر دو گروه در بازار وجود دارند و تمایل به خرید از خود نشان می دهند: گروه اول سرمایه گذاران ملکی هستند که همیشه در بازار بوده اند و با این وجود، امروزه تعدادشان از همیشه کمتر شده است.

دومین گروه خریداران ملکی، کسانی هستند که می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند. این دسته از افراد، هم فروشنده حساب می شوند و هم خریدار؛ چرا که منتظر هستند تا ملک قبلی شان به فروش رفته تا بتوانند ملک جدید را بخرند.

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران بسیار متفاوت است و نمی توان نرخ مشخصی برای آن در نظر گرفت. مثلاً در محله هروی که در منطقه ۴ تهران واقع شده، یک واحد ۱۱۸ متری و نوساز با قیمت ۱۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان آگهی شده است.

در همان نزدیکی و در محله جلفا، یک واحد ۱۰۳ متری با قیمت ۱۲ میلیارد تومان ارائه شده! این واحد ۲۱ سال سن دارد.

در دیگر محله های به نسبت خوش نشین شهر تهران نیز می توان همین قیمت ها را مشاهده کرد. مثلاً یک واحد ۱۳۰ متری در محله یوسف آباد که بیش از ۱۶ سال از ساخت آن می گذرد، با قیمت ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

اگر به دنبال واحدی ارزان تر هستید، باید به منتهی الیه شرق و غرب تهران بروید که معمولاً قیمت های مناسب تری ارائه می کنند. مثلاً در محله جشنواره واقع در شرق تهران، یک واحد ۶۱ متری که ۱۹ سال از ساخت آن می گذرد، با قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ارائه شده است.

در محله نظام آباد تهران نیز می توانید واحدهای خوش قیمت پیدا کنید. واحدی ۱۰۴ متری که یک سال از ساخت آن می گذرد، قیمتی معادل ۷ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان دارد.

در محله های غربی تهران نیز همین وضعیت مشاهده می شود. مثلاً یک واحد ۹۲ متری در شهر زیبا، هشت میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این واحد ۱۷ ساله می باشد. در شهرک غرب که یکی از لوکس ترین محله های شمال غرب تهران است نیز، می توانید واحدیی ۸۸ متری را با قیمت ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خریداری کنید. این واحد ۱۲ سال سن دارد.

در محله های غربی مثل پونک و اشرفی اصفهانی نیز خانه هایی با همین قیمت پیدا می شود. مثلاً یک واحد کوچک متراژ در محله پونک با قیمت ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد ۵۵ متر دارد و ۱۱ سال از ساخت آن می گذرد.

در محله اشرفی اصفهانی نیز یک واحد نوساز ۱۱۲ متری با قیمت ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون آگهی شده است.

نواحی مرکزی تهران نیز که همیشه بیش از ارزش واقعی خود، قیمت گذاری می شوند؛ چرا که دسترسی بسیار خوبی دارند و معمولاً تقاضا برای خرید و اجاره آنها بالاست. مثلاً در جمالزاده شرقی، یک واحد نوساز ۸۸ متری با قیمت ۱۰ میلیارد تومان آگهی شده است.

به طور کلی، با وجود تخفیف هایی که در بازار مسکن ارائه می شود، باز هم خریداری در بازار یافت نمی شود و همه منتظر تغییر شرایط مانده اند.

source

توسط chidanet.ir