بافت فرسوده فقط به شهری مثل تهران مربوط نمی شود و در بیشتر استان های کشور، حجم وسیعی از مساحت شهری، بافت فرسوده هستند. در بندرعباس نیز چنین وضعیتی دیده می شود و به همین دلیل، شهردار این شهر، وعده داده که گام هایی برای توسعه و پیشرفت این محلات برداشته خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، شهردار بندرعباس به همراه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی و دیگر مدیران مناطق چهارگانه این شهر از بافت فرسوده و محله های آن بازدید به عمل آوردند.

مهدی نوبانی در ضمن بررسی مشکلات این محله ها و بازدید میدانی از آنها، خاطرنشان ساخت که برای بازگشایی این محلات به حمایت و همکاری شهروندان نیاز است. در چنین شرایطی است که میتوان کار را به نتیجه رساند و خروجی خوبی به دست آورد.

ایشان به همراه جمعی از مسئولین محلی و کشوری از محله های قدیمی و فرسوده ای همچون طلابند، نایبند جنوبی، نخل پیرمرد، کمربندی و حسین آباد بازدید به عمل آورد و تاکید داشت که باید طرح ها و نقشه های مربوط به بازگشایی این مناطق و محله ها با سرعت بیشتری آغاز شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد که در حال حاضر، هنوز هم پیشرفت متوازن شهر بندرعباس به شکل جدی پیگیری نشده است. به همین دلیل با همکاری شورای ششم و همکاران حاضر در شهرداری به دنبال ایجاد یک رویکرد مشخص برای توسعه متوازن شهر هستند.

یکی دیگر از مسائلی که شهردار بندرعباس به آن اشاره کرد، نگاه شهرسازانه و معمارانه به این شهر بود. ایشان اعلام کرد که این شهر بندری از لحاظ معماری و شهرسازی در مسیر پیشرفت و توسعه است. به هرحال، بافت فرسوده نیز بخشی از بندرعباس است که البته نسبت به خیلی از مناطق شهری، بافت فرسوده کمتری دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: بازگشایی خیابان و توسعه معابر یکی از اصلی ترین مسائل در پیشرفت این محله های فرسوده و ناکارآمد می باشد.

مهدی نوبانی در ادامه اعلام کرد که این شهر بندری، یکی از مهم ترین شهرهای بندری و استراتژیک کشور و منطقه محسوب می شود و بسیاری از صنایع بزرگ و شرکت ها و همچنین بندر بزرگ شهید رجایی در غرب این شهر واقع شده اند. به همین دلیل، اصلاً در شأن یکی از مهمترین شهرهای ساحلی و بندری ایران نیست که بخش زیادی از مساحت شهری آن را بافت فرسوده تشکیل بدهد.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود از تمام دستگاه های مربوطه و مدیران کلان استانی درخواست کرد که همت ویژه ای برای رسیدگی به این وضعیت داشته باشند. در غیر این صورت، باید همچنان شاهد حضور این بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر بندرعباس باشیم و چه بسا، هر سال بر مساحت این بافت افزوده شود.

نوبانی خاطرنشان ساخت که از سال ۱۴۰۰، سیاست های کلی توسعه شهر بندرعباس به نحوی پیش رفته که توسعه و توازن پیشرفت در آن لحاظ شود. مثلاً در بخش پروژه های کلان، پروژه هایی که نیمه کاره رها شده بودند و پروژه های جدید را برای این شهر تعریف کرده اند. همچنین یکی از اصلی ترین اولویت های شهرداری، بازگشایی معابر در محله های هدف بوده است.

وی اعلام کرد که در محله هایی مثل اسلام آباد، نخل ناخدا، آزادگان و ضلع شمالی میدان انبه در کمربندی، بازگشایی معابر صورت گرفته است.

البته بر اساس گفته های شهردار بندرعباس، وضعیت برخی از محلات ناکارآمد و فرسوده بحرانی است و باید مسائل و مشکلات این محله ها را به شکل ریشه ای حل و فصل کرد. بازگشایی معابر این محلات، فقط بخشی از این روند است. به این ترتیب، ثباتی در مدل شهرسازی و ساختمان سازی ایجاد می شود و می توان با بازگشایی یک محله آن را توسعه داد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که بازگشایی معابر و خیابان ها، یکی از مهم ترین فاکتورهای کمّی و کیفی در توسعه شهرهای بزرگ است. در صورتی که برنامه ریزی خوبی در این حوزه صورت بگیرد، می توان مشکلات بافت فرسوده شهر را تا حدی حل کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که طرح های بازگشایی در محلات موفق باشند؛ چرا که در حال حضار نیز خیلی از این طرح های بازگشایی مثبت بوده اند و توانسته اند تغییر و تحولی محسوس در این محلات ایجاد کنند.

البته لازم به ذکر است که مشکلات بافت فرسوده شهری صرفاً به معابر مربوط نمی شود. بخش زیادی از مالکان این بافت فرسوده، توان مالی کافی برای رسیدگی به وضعیت خانه و کاشانه خود را ندارند و اساساً به همین دلیل است که در طی این سال ها، اقدام به نوسازی نکرده اند. بنابراین توانمندسازی این اقشار، باید یکی دیگر از اهداف مدیریت شهری باشد.

source

توسط chidanet.ir