وقتی از رویای خانه دار شدن در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور صحبت می کنیم، برای اثبات حرف ما، کافیست نگاهی به قیمت کوچکترین واحدهای مسکونی تهران بندازید. خرید یک خانه ۳۰ الی ۳۵ متری به بودجه ای برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان احتیاج دارد.

به گزارش پرشین سازه ، تا همین چند سال پیش این مبلغ برای خرید یک ملک ۷۰ الی ۸۰ متری در محله های شمالی تهران کافی بود اما حالا که قیمت ها مدام دچار جهش می شوند، نرخ های عجیب میلیاردی برای خانه های میکرومتراژ، اصلاً بعید و دور از انتظار نیست.

در واقع حالا که قیمت آپارتمان های تهران سر به فلک کشیده، واحدهای ریزمتراژ و کوچک توانسته اند توجه خریداران را به خود جالب کنند. به خصوص آن دسته از خریدارانی که بودجه های محدود دارند و ناچارند که حتماً در تهران سکونت داشته باشند.

بررسی آمار معاملات تهران در مرداد ماه امسال نیز نشان می دهد که سهم میکروآپارتمان ها از معاملات مسکن بیشتر شده است. به نحوی که در مرداد ۱۴۰۳، واحدهایی که تا ۴۰ متر بوده اند، حدود ۴ درصد سهم معاملات مسکن را در اختیار داشتند. از سوی دیگر، سهم آپارتمان های ۴۰ تای ۵۰ متری نیز ۱۱.۷ درصد بوده است. ۱۵.۱ درصد نیز سهم معاملات آپارتمان های ۵۰ الی ۶۰ متری بوده!

بنابراین با توجه به این آمارها می توان به صراحت گفت که بیش از ۳۰ درصد معاملات مسکن تهران در ماه های اخیر به واحدهای کوچک متراژ زیر ۶۰ متر مربوط بوده است. همین گزاره می تواند نکات زیادی در خصوص وضعیت خریداران و توان مالی آن ها مشخص کند. در طی سال هایی که قیمت مسکن بی وقفه در حال رشد بود، درآمد متقاضیان ثابت ماند و نتوانستند خود را با تغییرات قیمت مسکن همگام سازند. به همین دلیل از خرید خانه جا مانده اند و این نیاز ضروری، هر روز از دسترس مردم دورتر شد.

حالا کار به جایی رسیده که حتی خرید یک واحد ۳۰ متری هم نیازمند بودجه ای هنگفت است. مثلاً یک واحد ۳۰ متری در محله دزاشیب که نوساز می باشد، با قیمت ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

یک واحد ۳۵ متری در میدان رسالت که ۱۳ سال قبل ساخته شده نیز با قیمت ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در دیگر محله های تهران نیز وضعیت قیمتی واحدهای کوچک متراژ به همین شکل است. مثلاً یک واحد ۳۵ متری و نوساز در محله گلبرگ با قیمت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

در محله های شمالی تهران نیز گاه و بیگاه می توان یک واحد ریزمتراژ پیدا کرد که البته قیمت های فضایی دارند. مثلاً یک واحد ۳۴ متری در محله آجودانیه با قیمت ۷ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان آگهی شده است.

گشت و گذار در مناطق مختلف تهران نشان می دهد که قیمت واحدهای ریزمتراژ نواحی مختلف، از الگوی قیمت گذاری بازار این مناطق پیروی می کند. مثلاً مشخص قیمت واحدهای ریزمتراژ نواحی جنوب تهران از مناطق شمالی ارزان تر است.

مثلاً یک واحد ۳۰ متری که ۲۰ سال از ساخت آن می گذرد و در محله مینا واقع شده، ۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. در تهرانپارس غربی نیز می توان یک واحد ۲۵ متری را با قیمت ۲ میلیارد تومان خریداری کرد. این واحد ۱۷ سال سن دارد.

در جنوب غرب پایتخت نیز وضعیت قیمت ها به همین منوال است. مثلاً یک خانه ۳۰ متری در محله جیجون با قیمت ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد ۲۳ سال ساخت می باشد.

در همان حوالی، می توان یک واحد ۲۷ متری در محله سلسبیل را با قیمت ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. این واحد ۲۸ سال عمر دارد. قیمت واحدهای میکرومتراژ ممکن است در محله های مختلف، کاملاً متفاوت باشد.

مثلاً در محله شیوا که در جنوب شرق واقع شده، یک واحد ۲۰ متری با قیمت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد. این در حالیست که در محله سبلان که آن هم در شرق تهران واقع شده، یک واحد ۳۰ متری که ۲۴ سال از ساخت آن می گذرد، ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت واحدهایی که در نقاط لوکس تری مثل محله کرمان در شرق تهران واقع شده اند، کمی بیشتر است. مثلا یک واحد ۳۰ متری که هشت سال از ساخت آن می گذرد و در این محله واقع شده، ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است.

به طور کلی، نباید تصور کرد که واحدهای ریزمتراژ به دلیل شرایطی که دارند، قیمتشان مناسب تر است. متاسفانه گرد گرانی روی تمام واحدهای مسکونی پایتخت نشسته و حتی حواشی شهر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

source

توسط chidanet.ir