این رتبه بندی سالانه آخرین بار در ۲۲ آگوست ۲۰۲۴ اعلام شد.
ایران دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. این کشور با تاریخ، میراث فرهنگی متنوع، توپولوژی و چشم انداز متمایز خود، بسیار شاخص می باشد. ایران به عنوان نوادگان بسیاری از تمدن های پیشرفته و بخشی از امپراتوری ایران و همچنین تحت تأثیر عمیق فرهنگ، دارای سنت معماری غنی است. پس از سال ۱۹۷۹، معماران ایرانی باید راه هایی برای حفظ این بافت تاریخی زنده و در عین حال رفع نیازهای روزافزون جامعه بیابند. در حال حاضر طرح های آن ها تلفیقی از سنت و مدرنیته است که لایه ای جدید و معاصر به معماری ایرانی وارد کرده است.
ایران همچنین کشوری با موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منابع طبیعی ارزشمندی است که متأسفانه چالش های ژئوپلیتیکی و اقتصادی زیادی را به همراه داشته است. در این زمینه، معماری به ویژه در زیر چتر پایداری فرهنگی و زیست محیطی، نقشی جدی ایفا می کند. معماران ایرانی با توجه به تغییرات شدید مناظر شهری و طبیعی و همچنین کمبود آب و بیابان زایی، طرح های معماری اجتماعی تأثیرگذار را که به جوامع محلی کمک می کند را در اولویت قرار داده اند.
با وجود تعداد زیادی شرکت معماری برای انتخاب، این امر برای کارفرمایان چالش برانگیز است؛ که رهبران صنعت را شناسایی کنند، که مناسب نیازهای پروژه آنها باشد. خوشبختانه Architizer قادر است بر اساس بررسی بیش از یک دهه اطلاعات دانش و صنعت، برترین شرکت های طراحی در ایران را مشخص و راهنمایی کند.

این شرکت های معماری چگونه رتبه بندی می شوند؟
رتبه بندی زیر بر اساس آمارهای کلیدی که سطح برتری معماری هر شرکت را نشان می دهد. معیارهای زیر برای تعیین رتبه بندی هر شرکت معماری به ترتیب اولویت جمع آوری شده است:
o تعداد برنده شدن در A+Awards (2013 تا ۲۰۲۴)
o تعداد فینالیست شدن A+Awards (2013 تا ۲۰۲۴)
o تعداد پروژه های انتخاب شده به عنوان “Project of the Day” (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴)
o تعداد پروژه های انتخاب شده به عنوان “Featured Project” (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴)
o تعداد پروژه های بارگذاری شده در آرکیتایزر (۲۰۰۹ تا ۲۰۲۴)
هر یک از این معیارها با جزئیات بیشتری در ذیل توضیح داده شده است. این رتبه بندی هر ساله با در نظر گرفتن دستاوردهای جدید شرکت های معماری ایران در طول سال به روز می شود.
بدون مقدمه، در اینجا ۳۰ شرکت برتر معماری در ایران آورده شده است:

رتبه بندی ۱ تا ۳۰:

۳۰. دفتر معماران آرمانی

دفتر معماران آرمانی یک کار مشترک چند رشته ای نوآورانه است که توسط امیر آرمانی اصل و کیانا قادر تأسیس شده است که بر معماری، طراحی داخلی، طراحی منظر، ساخت سفارشی و طراحی و طراحی پارامتریک تمرکز دارد.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماران آرمانی عبارتند از:
• غرفه INFILOOLION، تهران
• غرفه سندی، درک، چابهار
• غرفه انرژی لندن ۲۰۱۶، لندن
• مهمانخانه چشمه های حرارتی ایسلند/ میراث سبزVogafjós، ایسلند
• مرکز فرهنگی شراب چین
آمار زیر به دفتر معماران آرمانی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۳۰ دست یابد:
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۵

۲۹. استودیو معماری بوژگان

استودیو معماری بوژگان در سال ۱۳۸۶ در تهران تاسیس گردید. فعالیت های معماری آنان حول ساختمان های مسکونی می باشد.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو معماری بوژگان عبارتند از:
• ساختمان اداری آصف، تهران
• ساختمان مسکونی حیات الهیه، تهران
• بازسازی یک خانه، زنجان
• ساختمان اداری نگاه، تهران
• ساختمان مسکونی برانوش، تهران
آمار زیر به استودیو معماری بوژگان کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۹ دست یابد:
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۱۱

۲۸. استودیو تجربه بنیادین معماری – FEASTUDIO I Fundamental Experience of Architecture

استودیو تجربه بنیادی معماری “FEASTUDIO” توسط آرش نصیری و انسیه خمسه در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد. اثر، زبانی متمایز که به وسیله آن از قرار گرفتن تولیدات معماری، صرفاً در خط ضرورت، اجتناب شود و مرزها را کنار بگذارد تا خلاقیت و راهبردهای فعال و چندجانبه وارد شود.
برخی از پروژه‌های برجسته FEASTUDIO عبارتند از:
• مدرسه نور مبین
• سالن ورزشی نور مبین، سمنان
آمار زیر به FEASTUDIO کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۸ دست یابد:
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۲

۲۷. استودیو سدروس

سدروس یک استودیوی طراحی و ساخت و ساز تحقیقاتی مستقر در تهران است که توسط محمد مهدی سعیدی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. این استودیو توسط تیمی از معماران ماهر، معماران منظر و طراحان داخلی پشتیبانی می شود. پروژه های این استودیو از ویلاهای یک خانواده تا مجتمع های مسکونی، تجاری و با کاربری مختلط در مقیاس بزرگ است.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو سدروس عبارتند از:
• ساختمان مسکونی پیوند، تهران
• ساختمان مسکونی سدروس، تهران
• ویلا ۱۷۴، بابلسر
• کافه الیت، تهران
• خانه شریعت، کرج
آمار زیر به استودیو سدروس کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران، جایگاه ۲۷ را کسب کند:
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۱۴

۲۶. استودیو طراحی کوروش رفیعی (KRDS)

استودیو طراحی کوروش رفیعی یک شرکت خدمات معماری و مهندسی است که از مطالعه تا تولید آثار ماندگار فعالیت می‌کند. کوروش رفیعی KRDS را در سال ۲۰۰۶ با انگیزه طراحی با کیفیت تأسیس کرد. پیش از آن، او از سال ۱۹۹۷ مدیر طراحی شرکت مهندسین مشاور اثر بود و به عنوان طراح مستقل نیز فعالیت می‌کرد. او آثار ساخته شده بسیاری دارد و برخی نیز در حال ساخت هستند؛ تعدادی از این آثار مورد تقدیر ملی و بین‌المللی قرار گرفته‌اند. نمونه‌هایی از کارهای او به صورت آنلاین یا در مجلات بین‌المللی مانند AD منتشر شده است. حوزه کاری شامل تنظیم تمام مراحل طراحی و تخصص فنی برای نظارت بر ساخت و ساز است.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو طراحی معماری کوروش رفیعی (KRDS) عبارتند از:
• استخر سوهانک، تهران
• سرای دایی جان، رویان
• پانتئون ملی قزاقستان، آستانه، قزاقستان
آمار زیر به استودیوی طراحی معماری کوروش رفیعی (KRDS) کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران، جایگاه ۲۶ را کسب کند:
برنده A+Awards= 1
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۳

۲۵. دفتر معماری تداوم پویا (TDC)

سارا کلانتری و رضا صیادیان معماران فعالی هستند که در سال ۲۰۰۲ دفتر معماری تداوم پویا را تأسیس کردند. آنچه آنها را متمایز می‌کند، پاسخ‌هایی است که به دنیای اطرافشان می‌دهند، و نگاهی فروتنانه اما انتقادی که به راحتی در آثارشان قابل ردیابی است. چنین دیدگاهی را می‌توان در پروژه‌های متعددی مشاهده کرد که در آنها راه‌حل‌های منحصر به فردی در مقایسه با روش‌های معمول طراحی و ساخت ارائه شده است.
احترام به انسان و زیستگاه او، و جستجوی مداوم برای یافتن ایده‌های مناسب، بر این واقعیت استوار است که ایجاد دنیایی پر از توصیه‌های منحصر به فرد می‌تواند برداشت مردم را نسبت به پدیده‌های ممکن تغییر دهد.
برای آنها، معماری پدیده‌ای پویاست. آنها به معماری به عنوان بخشی از شهر نگاه می‌کنند تا بتواند خاطرات را خلق کند. حضور پویای انسان در شهر و خانه، و همچنین جریان زندگی در آنها، ارزشمندترین بخش خلق فضایی است که تلویحاً بیان می‌کند معماری راهی برای در آغوش گرفتن جهان است.
آثار سارا و رضا، با رویکرد و ایده‌های منحصر به فردشان، موفق به کسب چندین جایزه بین‌المللی و ملی شده‌اند. دانشجویان و استادان دانشگاه نیز، چه در داخل و چه در خارج از کشور، به کار آنها توجه کرده‌اند. چنین رویدادهایی منجر به انتشار آثارشان در بسیاری از کتاب‌ها و مجلات معتبر در سراسر جهان شده است.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماری تداوم پویا عبارتند از:
• آپارتمان صبا، تهران
• ماشین پلاس، تهران
آمار زیر به دفتر TDC کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۵ دست یابد:
برنده A+Awards= 1
Featured Project= 2
مجموع پروژه‌ها= ۲

۲۴. رِنا دیزاین – ReNa Design

رِنا دیزاین یک گروه معماری جوان فعال در زمینه طراحی، معماری و تحقیق است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. این دفتر در درجه اول به مسائل مربوط به عملکرد و زمینه می پردازد. این رویکرد به راحتی از طریق پروژه های شرکت، در دسته ها و انواع مختلف قابل مشاهده است. رنا دیزاین توجه و دقت زیادی به مصالح و تکنولوژی ساخت و ساز دارد که به نوبه خود در شرایط کاملاً نوآورانه و غیر متعارف اعمال می شود. رِنا دیزاین از بدو تأسیس تاکنون برنده جوایز و مسابقات ملی بسیاری در زمینه های معماری، طراحی و طراحی داخلی بوده است.
برخی از پروژه‌های برجسته ReNa Design عبارتند از:
• خانه افشاریان، کرمانشاه
• مطب دندانپزشکی ظفر، تهران
• استودیو دیار مدیا، تهران
آمار زیر به ReNa Design کمک کرد تا رتبه ۲۴ را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
برنده A+Awards= 1
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۳

۲۳. استودیو طراحی ارش بعد چهارم فضا – Arsh4d Studio

استودیو طراحی ارش بعد چهارم فضا در سال ۲۰۱۲ توسط علیرضا شرافتی و پانته‌آ اسلامی تأسیس شد تا خدمات کامل معماری را به بخش‌های دولتی و خصوصی ارائه دهد. علیرضا شرافتی و پانته‌آ اسلامی پیش از این، شریک و بنیانگذار ARSH DESIGN STUDIO بودند. در کارهای Arsh4d، طراحی آگاهانه نسبت به محیط زیست به یک ملاحظه جدایی‌ناپذیر در شکل‌گیری ایده‌های معماری و تجربه فضایی تجسم یافته در هر پروژه تکمیل شده تبدیل شده است.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو Arsh4d عبارتند از:
• Stacked Garden Villas، نمک آبرود
• آبنبات فروشی، تهران
• ویلا لواسان، تهران
• ویلا آپ، آبعلی
• مرکز خرید ارگ، تهران
آمار زیر به استودیو Arsh4d کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۳ دست یابد:
برنده A+Awards= 1
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 1
مجموع پروژه‌ها= ۵

۲۲. دفتر معماری آینه

معماران دفتر آینه معتقدند که معماری مانند یک آینه باید زمینه یا محیط اطراف را به معنای کلی منعکس کند. زمینه در این مورد به محیطی اشاره دارد که یک پروژه شروع به وقوع می‌کند. معماری رویکرد خوب زندگی در یک مکان را می‌پذیرد و خوبی آن را قبول می‌کند. به عبارت دیگر، معماری در یک معنا، مانند آینه عمل می‌کند تا زندگی زمینه خود را منعکس کند و به طور کلی، حتی بسیاری از ویژگی‌های زمینه (مانند فناوری، مهارت‌های ساخت، اقتصاد، سیاست، مدت زمان ساخت و فرهنگ) را منعکس می‌کند. رویکرد و روش طراحی در دفتر آینه این است که به عمق موضوع و مکان نفوذ کنیم تا مطلوبیت آنها را منعکس یا افزایش دهیم. ما سعی می‌کنیم موضوع پروژه – که زندگی است که قرار است در آن جریان یابد – و همچنین مکان آن را کاوش کنیم تا مفاهیم اولیه شکل‌دهی به طراحی را بیابیم و سپس آن را در معماری خود تجسم بخشیم.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر آینه عبارتند از:
• خانه طاقچه ها، نجف آباد
• ساختمان مسکونی اندرزگو، تهران
• خانه بهار، نجف آباد
آمار زیر به دفتر آینه کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ۲۲ دست یابد:
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۳

۲۱. دفتر معماری علیدوست و شرکا

علیدوست و همکاران یک دفتر چند رشته ای است که توسط شهاب علیدوست و سونا افتخاراعظم تاسیس شده است که بر معماری و طراحی از برنامه ریزی در مقیاس بزرگ تا مبلمان تمرکز دارد،. دفتر ما که دارای تخصص های متعدد است، توسط طراحان با استعداد و معماران با تجربه که به طور مشترک پروژه ها را از طرح اولیه تا نظارت پروژه ادامه می دهند، تامین می شود. همه اینها، صرف نظر از مقیاس، رویکردی را ترسیم می کنند که نتیجه ای مثبت، کمال گرا و حرفه ای را ارائه می دهد.
در هسته معماری، ما توانایی نگاهی تازه به مسائل طراحی از طریق چشمان مجرب داریم. هدف و رویکرد ما تبدیل تحقیقات و تجزیه و تحلیل شدید موضوعات عملی و نظری به نیروهای محرکه طراحی است. علیدوست و همکاران با توسعه مستمر روش های دقیق تحلیل و اجرا، قادر به ترکیب تفکر نوآورانه و تولید کارآمد است.
ما با کارفرمایان شرکتی، دولتی و خصوصی در کشورهای متعددی همکاری می‌کنیم تا توسعه‌های عمده شهری، هتل، مسکونی، اداری، تجاری و آموزشی را محقق سازیم. ما به دقت تعداد پروژه‌هایی که قبول می‌کنیم محدود می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که توجه حرفه‌ای بالا و کیفیت کلی پروژه تضمین شود. علیدوست و شرکای خود را به عنوان یک شریک فعال برای مشتریان خود می‌بیند، تا یک مشاور. این دفتر دارای یک پورتفولیوی گسترده از کارهای بین‌المللی است و رویکرد استفاده از مشاوران خارجی، برای بهبود هوشمندی طراحی، تیم پروژه است.
برخی از پروژه‌های برجسته علیدوست و همکاران عبارتند از:
• گل فروشی گلیران، رشت
• ۳×۲، تهران
• میکا-۹۱۱، تهران
• ساختمان مسکونی نیلوفر، تهران
• بازسازی نمای ساختمان اداری الوند، تهران
آمار زیر به علیدوست و شرکا کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران، رتبه ۲۱ را کسب کند:
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۱۲

۲۰. استودیو معماری حبیبه مجدآبادی

حبیبه مجدآبادی متولد ۱۳۵۶ معمار، نویسنده، طراح و سخنران ایرانی است. در سال ۱۳۸۱ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد تهران شد و فعالیت حرفه ای خود را در سال ۱۳۸۲ با تأسیس استودیوی طراحی خود در تهران بلافاصله پس از کسب جایزه اول مسابقه طراحی مرمت بنای تاریخی (متعلق به سلسله زند) در تهران آغاز کرد.
وی چندین جایزه و تقدیرنامه دریافت کرده است، از جمله: نامزد جایزه آقاخان ۲۰۱۶ و جایزه زنان تمایز در معماری و ساخت و ساز ۲۰۱۹، برنده جایزه شیکاگو ۲۰۱۴، جایزه جهانی آجر ۲۰۱۴ و جایزه معمار ۲۰۱۴.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو معماری حبیبه مجدآبادی عبارتند از:
• جهش ژنتیکی II (ویلا چار باغ)، کرج
• میدان ولیعصر، استان تهران
• خانه مهتابی، گلپایگان
• خانه چهل گره، تهران
• نمای پایلوت بانک ملت، تهران
آمار زیر به استودیو معماری حبیبه مجدآبادی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام بیستم دست یابد:
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۱۳

۱۹. استودیو طراحی براکت

استودیو طراحی براکت یک شرکت طراحی با خدمات کامل است که در سال ۱۳۸۵ توسط شروین حسینی تأسیس شد. ما خدماتی را در زمینه طراحی شهری، طراحی فضای داخلی، طراحی مبلمان و معماری از مقیاس خرد تا کلان ارائه می دهیم. کارکنان و همکاران ما از سوابق نظری و عملی گسترده، از جمله طراحی، برنامه نویسی، برنامه ریزی و ساخت پروژه های دولتی و خصوصی برخوردار هستند. با ارائه بینش، مواد و فناوری نوآورانه در پروژه های خود، ما به شدت امکانات موجود سایت و نیازهای کارفرمایان را در نظر می گیریم تا با بازنگری و تعریف مجدد پروژه ها، بهترین راه حل ها را پیدا کنیم. هر پروژه، برای ما، مستلزم رویکرد منحصر به فرد خود است که اساساً از تجربه و شهود نشات و توسعه یافته است.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو طراحی براکت عبارتند از:
• باغ جنت، اصفهان
• باغ ویلا ۱۳۱، اصفهان
• خانه شماره ۴۷، اصفهان
• Vienna Liquid Garden، وین، اتریش
• مجتمع عدل، تهران
آمار زیر کمک کرد استودیو طراحی براکت در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام نوزدهم دست یابد:
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۴۷

۱۸. استودیو طراحی کن لن [کامران حیرتی، تلان خسروی زاده]

معماران کامران هیراتی با هدف ارتقای معماری و تجربه انسانی از طریق گنجاندن فرهنگ اصیل ایران در طراحی‌های خود و پاسخگویی به چالش‌های جامعه امروزی تأسیس شد. این دفتر که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، پروژه های معماری و طراحی داخلی برنده جوایز را در سراسر ایران و سایر کشورها تولید کرده است.
برخی از پروژه‌های برجسته کن لن [کامران هیراتی، تالان خسروی زاده] عبارتند از:
• ویلا شالیکار، استان مازندران
• ویلا صفادشت، کرج، جاده ملارد
• ویلا حیاط خانه، استان مازندران
• ویلا دریاکنار، استان مازندران
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۴

۱۷. دفتر معماری بن آرک

‏بهزاد اتابکی در سال ۱۹۹۹ “استودیو بهزاد اتابکی” را تأسیس کرده و همچنین در سال ۲۰۱۴ “معماران بن آرک” را تأسیس کرده است که هر دو برای کارهای خود در هنر، معماری، طراحی شهری و معماری منظر شناخته شده‌اند. با برنده شدن جایزه اول در مسابقه، همراه با پرشیا قره‌گوزلو، او هماهنگ‌کننده مشترک پاویون ایران در بی‌ینال معماری ونیز ۲۰۱۶ بوده است. در سال ۲۰۱۹، او جایزه “معمار سال” را در جوایز معمار خاورمیانه به دست آورده است.
با باور به رویکرد چندرشته‌ای به معماری و شهرسازی، بهزاد اتابکی سه مدرک کارشناسی ارشد در سه زمینه مرتبط “معماری” در سال ۱۹۹۸، “طراحی شهری” در سال ۲۰۰۲ و “معماری منظر” در سال ۲۰۰۶ به دست آورده است. از سال ۲۰۱۰، ایشان به طور منظم “طراحی معماری” را در دانشگاه تدریس می‌کند.
برخی از پروژه‌های برجسته معماران دفتر معماری بن آرک عبارتند از:
• ساختمان اداری نیایش، تهران
• ساختمان مسکونی پارک، تهران
• ویلا دیدار، نوشهر
• ساختمان اداری آفتاب، تهران
• خانه چهارگاه، مشا
آمار زیر به معماران بن ارک کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هفدهم دست یابد:
Featured Project= 4
مجموع پروژه‌ها= ۶

۱۶. استودیو معماری خاوریان

محمد خاوریان یک تیم متشکل از بیش از هفتاد معمار و طراح ایرانی دارد که در سراسر جهان با هم کار می‌کنند. محمد خاوریان از طریق تمرین بسیار درگیر و متمرکز خود، تفکر انتقادی را در فرآیندی به کار می‌گیرد که فراتر از مرزهای تولید معماری گسترش می یابد تا به راه حل‌های خاص و غیرمنتظره برسد. این تیم به دنبال درگیر کردن مردم و فرهنگ‌ها، فناوری‌ها و مواد، روان‌شناسی و تجربیات است و معماری را به عنوان یک ساختار ارتباطی و اساساً اجتماعی می‌شناسد. معماری به عنوان یک ماتریس از روایت‌های ترکیبی تصور می‌شود که از آن واقعیت‌های آینده – مفهومی، فضایی و تجربی – و جستجوی دقیق برای پتانسیل‌های جدید برای تحقق راه حل‌های خاص و غیرمنتظره ساخته شده توسط زندگی مردم و شهرها ساخته می‌شود.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو معماری KA (استودیو محمد خاوریان) عبارتند از:
• ایستگاه مترو جهاد، تهران
• یست خانه، یزد
• ساختمان اداری شرکت طرح های صنعتی ایران ، تهران
• خانه واریانت، تهران
• مدرسه ده نو، جیرفت
آمار زیر به استودیو معماری KA (استودیو معماری خاوریان) کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام شانزدهم دست یابد:
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 4
مجموع پروژه‌ها= ۶

۱۵. دفتر معماری ۵۱-۳۵

دفتر معماری ۳۵-۵۱ یک شرکت برنده جوایز متعدد در زمینه معماری و طراحی منظر است. تیم متخصص ما با ترکیب هنرمندانه زیبایی و کاربرد، تخصص خود را به پروژه‌ها می‌آورد و اطمینان حاصل می‌کند که هر پروژه با چشم‌انداز منحصر به فرد خود متمایز می‌شود. رویکرد ما تلاش می‌کند تعادلی هماهنگ بین استانداردهای طراحی بین‌المللی و درک عمیق از نیازهای خاص و ظرافت‌های فرهنگی محیط محلی را منعکس کند.
برخی از پروژه‌های برجسته ۳۵ دفتر معماری ۵۱-۳۵ عبارتند از:
• ویلای دشت چهل، مشا
• آرامگاه شفق
• ویلای ونوش
آمار زیر به دفتر معماری ۳۵-۵۱ کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام پانزدهم دست یابد:
برنده A+Awards= 1
Featured Project= 5
مجموع پروژه‌ها= ۳

۱۴. استودیو ری را

استودیو طراحی و ساخت ری را در سال ۲۰۰۰ با هدف ایجاد فضاهای منحصر به فرد با استفاده از جنبه های جدید معماری معاصر تاسیس شد. به دنبال توسعه طرح هایی است که به شیوه ای بیانگر نیازهای فضایی، روح مکان و راه حل سازنده پروژه را در بر می گیرد. نگاه هنری یک عامل کلیدی در رویکرد طراحی ری را است.
کار ری را در این سال ها منجر به مجموعه ای از انواع مختلف در زمینه های مختلف معماری شد که به طور گسترده منتشر و به نمایش درآمده است. این شرکت در معتبرترین مسابقاتی که در ایران و خارج از کشور برگزار شد به دلیل طراحی های نوآورانه خود برنده جوایز متعددی شد. ساختمان (ولی عصر) این استودیو در جشنواره جهانی معماری در سال ۲۰۱۰ به عنوان بهترین ساختمان اداری سال انتخاب شده است.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو ری را عبارتند از:
• اقامتگاه روزن، تهران
• ساختمان مسکونی سیپان، تهران
• ساختمان تجاری-اداری ولی عصر
• پیست اسکی بارین، شمشک
• چشم آذین، تهران
آمار زیر به استودیو ری را کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام چهاردهم دست یابد:
برنده A+Awards= 2
Featured Project= 1
مجموع پروژه‌ها= ۵

۱۳. استودیو آرواد

استودیوی معماری آرواد در سال ۲۰۲۰ توسط دو معمار جوان ایرانی به نام های حنانه میثاقی و حسن دهقان پور در تهران تأسیس شد. ایده آل های طراحی این استودیو بر گسترش رابطه بین معماری و بشریت با در نظر گرفتن تاریخ و فرهنگ متمرکز است؛ تا طرح های مناسب برای هر سایت و در خدمت جامعه و شهروندان آن تولید شود. هدف استودیو آرواد ارائه راه حل های معماری با تمرکز بر نیازهای نسل های آینده و پتانسیل آنها با توجه به مزایای هر پروژه برای ارائه دیدگاه جدیدی در روابط اجتماعی است. پروژه های طراحی از خانه های تک خانواده تا مجتمع های مسکونی، تجاری و با کاربری مختلط در مقیاس بزرگ تا طرح های جامع شهری را شامل می شود.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو رواد عبارتند از:
• طاق بهشت، مشهد
• ویانه، ابیانه
• چهارباد (چهار باد)، دبی، امارات متحده عربی
آمار زیر به استودیو آرواد کمک کرد تا رتبه سیزدهم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
برنده A+Awards= 2
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۳

۱۲. دفتر معماری داوود بروجنی

به عنوان یک شرکت معماری با صلاحیت فنی و بیش از ۱۵ سال تجربه حرفه‌ای، ما در مراحل مختلف پروژه‌های معماری مشارکت داشته‌ایم. این مراحل شامل شکل‌گیری ایده‌های اولیه طراحی، طراحی شماتیک و توسعه طرح، همچنین تهیه بسته‌های ارائه، نمایش‌های بصری، اسناد ساخت، نقشه‌ها و جزئیات از طریق گفتگوی نزدیک با کارفرمایان، تولیدکنندگان و سایر مهندسان می‌شود.
ما معتقدیم که مهارت‌های ارتباطی، روابط عمومی و تجربه حل مسئله ما، در کنار پیشینه‌مان در نرم‌افزارهای مرتبط و توانایی‌مان در تحقیق، زمان‌بندی و هماهنگ کردن طراحی در مراحل مختلف پروژه، ما را به شرکتی قابل اعتماد و عضوی کلیدی در تیم تبدیل کرده است.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماری داوود بروجنی عبارتند از:
• آزمایشگاه کیا، آذربایجان غربی
• کارخانه شمیم پلیمر، کرج
• خانه قره ضیاء | رنجدوست، استان آذربایجان غربی
• موزه زندگی، ارومیه
• ویلا گیلبام، رشت
آمار زیر به دفتر معماری داوود بروجنی کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام دوازدهم دست یابد:
برنده A+Awards= 1
Featured Project= 6
مجموع پروژه‌ها= ۶

۱۱. استودیو طرح و ساخت آدمون

با در نظر گرفتن الزامات سبک زندگی معاصر و در عین حال که آینده را در ذهن داریم، ما به رویکردهای نموداری نسبت به سنت به جای تکرار رسمی اعتقاد داریم.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو طرح و ساخت آدمون عبارتند از:
• آجرپوش، تهران
• aperture، بومهن
• رستوران چوجی، تهران
• سینما تیراژه، تهران
• نمایشگاه لایکو، تهران
آمار زیر به استودیو طرح و ساخت آدمون کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام یازدهم دست یابد:
برنده A+Awards= 2
Featured Project= 4
مجموع پروژه‌ها= ۸

۱۰. معماران مریزاد

معماران مریزاد فرآیند طراحی خود را مبتنی بر درک سیستم ها و روابطی میداند که برگرفته از معیارهای پروژه است و این سیستم ها را به پارامترهای محاسباتی تبدیل می کند که طراحی از آنها توسعه می یابد. این عمل نه تنها در پروژه های معماری در مقیاس بزرگ، بلکه طراحی محصول و دانشگاه نیز مصداق دارد. با این حال، همه فعالیت ها بر اساس فرآیند آزمایش، کشف و پیاده سازی است که همکاری بین رشته ای و یک رویکرد از پایین به بالا برای طراحی را تشویق می کند.
برخی از پروژه‌های برجسته معمار مریزاد عبارتند از:
• اتاق بازرگانی همدان، همدان
• برج مسکونی فرمانیه
• کوچه خانه، قم
• دفتر مرکزی شرکت شیشه قزوین
• اقامتگاه روی دریاچه
آمار زیر به معماران مریزاد کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام دهم دست یابد:
برنده A+Awards= 3
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 3
مجموع پروژه‌ها= ۷

۹. دفتر معماری اشعری

دفتر معماری اشعری فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در زمینه تحقیق، طراحی و آموزش معماری از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه با رویکردی تجربی به تمرین معماری در حوزه‌های مختلف می‌پردازد. دفتر معماری اشعری پروژه‌های مختلفی را در معماری، معماری داخلی و معماری منظر طراحی و اجرا کرده است که شامل کارکردهای متنوعی مانند پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، فرهنگی، صنعتی و گردشگری، هم در مقیاس کوچک و هم بزرگ هستند. طراحی محصول و نصب آثار هنری از جمله فعالیت‌های ثانویه این گروه است.
با هدف ایجاد پروژه‌هایی که با زمان و زمینه خود هماهنگ باشند، این گروه تلاش می‌کند تا خود را متعهد به حفظ چرخه پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، و همچنین بهبود کیفیت زندگی برای کاربران نماید.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماری اشعری عبارتند از:
• کتابخانه صدرا، شیراز
• کافه مثلث، شیراز
• پاویون درنگ، شیراز
• پل زندگی، شیراز
• پل شهری، اصفهان
آمار زیر باعث شد تا دفتر معماری اشعری به مقام نهم در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران دست یابد:
Featured Project= 7
مجموع پروژه‌ها= ۳۵

۸. استودیو معماری کات

مهدی کامبوزیا استودیو کات را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کرد. فعالیت استودیو کات از طراحی ایده تا ساخت را شامل می شود. ایشان عقیده دارد که معماری آینده تنها محدود به پیشرفت فناوری طراحی و ساخت نیست، بلکه در ارائه ایده های متناسب با شرایط جدید در روابط اجتماعی نیز هست. این نگاه در طول سال ها برای پرداختن به پروژه های مختلف و رشد و توسعه استودیو تکامل یافته است. ما مشتاقانه منتظر هستیم تا پروژه ها را با مشکلات طراحی مواجه کرده و راه حلی ارائه دهیم. هر پروژه تکلیف متفاوتی را تعریف می کند که نشان می دهد پاسخ های متفاوتی برای هر کار وجود دارد.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو معماری کات عبارتند از:
• دفتر فروش جواهرات شماره ۰۴، تهران
• مدرسه کامیاران، کامیاران
• موزه مردم شناسی / زیر پل میرداماد، تهران
• اصفهان ه تا و خانه، اصفهان
• مسکونی شماره ۰۱ کهریزک
آمار زیر به استودیو معماری کات کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هشتم دست یابد:
برنده A+Awards= 2
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 6
مجموع پروژه‌ها= ۷

۷. مهندسین مشاور معماری موج نو

شرکت معماری موج نو که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، یک شرکت طراحی معماری نوآورانه ۱۵۰ نفره در تهران است. در سطح ملی و بین المللی مفتخر به کسب جوایز معتبر معماری و حضور در نشریات، مسابقات و با تجربه گسترده در طراحی پردیس و دانشکده های آموزشی، بیمارستان های تخصصی و امکانات مراقبت های بهداشتی حضور داشته است. پروژه های دیگر شامل طراحی خرده فروشی، پروژه های مسکونی و فضاهای تفریحی است. بیش از ۱۲۰ پروژه طراحی، انجام شده یا قرار است تکمیل شود. معماری موج نو به دنبال زبان جهانی معماری است تا به یک جنبش نوآورانه و چالش برانگیز معاصر نزدیک شود. این معماری راه های جدید ایده های نوظهور، فضاهای متمایز با توجه به جنبه های زیبایی شناختی، انسانیت و ارتباطات جهانی را بررسی می کند.
برخی از پروژه‌های برجسته مهندسین مشاور معماری موج نو عبارتند از:
• باشگاه سنگ نوردی پلور، پلور
• مجتمع مسکونی میگون، میگون
• ساختمان اداری و انکوباتور Turbosealtech، تهران
• سه منظر / یک خانه، مشا
• آمفی تئاتر و کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان، سمنان
آمار زیر باعث شد تا مهندسین مشاور معماری موج نو در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام هفتم دست یابد:
برنده A+Awards= 2
فینالیست A+Awards= 1
Featured Project= 8
مجموع پروژه‌ها= ۱۱

۶. استودیو طراحی فرشاد مهدی زاده | FMZD

فرشاد مهدی‌زاده در اصفهان متولد شد. او مدرک کارشناسی و اولین کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اصفهان در سال ۱۳۸۷ دریافت کرد. فرشاد کار حرفه‌ای خود را به عنوان معمار در استودیو Fluid Motion در تهران آغاز کرد. بعدها با Lab Architecture Studio در ملبورن استرالیا همکاری داشت. فرشاد همچنین پروژه‌های شخصی برنده جایزه طراحی کرده است، از جمله ساختمان مسکونی آبادان که جایزه اول جوایز ملی معمار ایران و تقدیر ویژه در جوایز خاورمیانه را کسب کرد.
فرشاد دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را از انستیتو معماری پیشرفته کاتالونیا در بارسلون اسپانیا دریافت کرد و پس از آن به ایران بازگشت و شرکت خود، استودیو معماری تهران را تأسیس کرد. فرشاد در زمینه دانشگاهی نیز فعال است و از سال ۱۳۸۶ به عنوان استادیار شروع به کار کرد و فعالیت‌های دانشگاهی خود را به عنوان مدرس مهمان و همچنین از طریق کارگاه‌های بین‌المللی و همکاری با معماران، مدرسان و مؤسسات معماری در سراسر جهان ادامه داده است. او اکنون در دانشکده معماری دانشگاه ملبورن تدریس می‌کند. فرشاد تحقیقات خود را بر معماری مبتنی بر زمینه جغرافیایی و تأثیر جغرافیا بر معماری به طور کلی متمرکز کرده است.
تعدادی از پروژه‌های برجسته FMZD عبارتند از:
• ساختمان اداری-تجاری ترمه، همدان
• برج مسکونی فرمانیه
• هتل سنگان، سنگان
• Tehran Eye، تهران
• خانه گنبدی سبزوار، سبزوار
آمار زیر به FMZD کمک کرد در ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام ششم دست یافت.
برنده A+Awards= 2
فینالیست A+Awards= 3
Featured Project= 6
مجموع پروژه‌ها= ۱۷

۵. دفتر دیگر

دفتر دیگر، مستقر در تهران، هدف خود را ارائه بدیلی معاصر برای معماری سنتی ایران قرار داده است. این دفتر در طراحی‌های خود به شرایط اقلیمی، زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی-سیاسی و فرهنگی هر پروژه توجه ویژه دارد. دامنه کارهای این دفتر از طراحی خانه‌های تک‌خانواری تا مجتمع‌های مسکونی، تجاری و کاربری مختلط در مقیاس بزرگ، و همچنین طرح‌های جامع شهری گسترده است. در دهه گذشته، دفتر دیگر موفق به کسب چندین جایزه معمار شده است. جایزه معمار، یکی از معتبرترین جوایز ملی معماری در ایران است که سالانه برگزار می‌شود و این دستاورد، دفتر دیگر را به یکی از موفق‌ترین دفاتر معماری کشور در زمینه کسب جوایز تبدیل کرده است.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر دیگر عبارتند از:
• خانه گویم
• گالری طلای بهشتی، تهران
• همسایگان
• خانه شریفی‌ها، تهران
• دوگانه صفادشت
آمار زیر به دفتر دیگر کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام پنجم دست یابد:
فینالیست A+Awards= 6
Featured Project= 7
مجموع پروژه‌ها= ۳۱

۴. استودیو معماری مادو

استودیو معماری مادو مستقر در تهران در سال ۱۹۹۸ توسط مازیار دولت آبادی تأسیس شد. در ابتدا تحت عنوان AXIS فعالیت می کرد که در سال ۲۰۱۷ به مادو تغییر نام داد. در این سال ها مادو بیش از ۳۰۰ پروژه را با کاربری های مختلف در سراسر جهان، با هدف طراحی و ایجاد فضاهای جدید و متمایز معماری، طراحی و اجرا کرده است. در این سال های فعالیت بی وقفه، ما ایده های تخیلی متعددی را با راه حل های اجرایی برای پروژه های خود خلق کرده ایم. با این ایده ها و راه حل ها، ما به طور مستمر موفق شده ایم از فضاها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و در عین حال هزینه و زمان اجرای کارفرمایان خود را به حداقل برسانیم.
برخی از پروژه‌های برجسته استودیو معماری مادو عبارتند از:
• ویلای باغچای
• مدرسه سنگال، سنگال
• THE AGENCY METAVERSE
• چپ-راست (دریاچه صورتی)، چاه بهار
• ویلاهای عمودی آلانیا، آلانیا، ترکیه
آمار زیر به استودیو معماری مادو کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران رتبه چهارم را کسب کند:
برنده A+Awards= 3
Featured Project= 14
مجموع پروژه‌ها= ۳۹

۳. طراحان و بنا کنندگان زاو

طراحان و بنا کنندگان زاو فرایند گسترده تولید اشیاء معماری را طراحی می‌کند. طراحان و بنا کنندگان زاو این فرایند را با هدف کشف مجدد منابع در دسترس و فراموش شده طراحی می‌کند. با استفاده از کمک نیروی کار در دسترس محلی، فرایند بازسازی شده منابع اولیه را به فضاهای قابل انعطاف تبدیل می‌کند.
هر چه نتیجه باشد، که ممکن است غیرمنتظره باشد، ما به عنوان طراح آن را می‌پذیریم. ما به این زیبایی‌شناسی به عنوان زیبایی‌شناسی اتخاذ شده فکر می‌کنیم.
وقتی به تاریخ منطقه‌ای که از آن می‌آییم نگاه می‌کنیم، این فرهنگ تا حدودی رایج است، یا حداقل قبلاً بوده است. به عنوان مثال، در روستاها مردم یک ماده اولیه عادی مانند پشم را بر می‌دارند، آن را با باقیمانده گیاهان مانند پوست انار یا روناس رنگ می‌کنند، و با استفاده از طراحی‌های خلاقانه و صنایع دستی، ماده اولیه را به شیء با ارزش فرش تبدیل می‌کنند. فرش برای بسیاری از کارها از جمله نشستن، خوردن، خوابیدن، میزبانی، مهمان‌ها و مطالعه استفاده می‌شود.
برخی از پروژه‌های برجسته طراحان و بنا کنندگان زاو عبارتند از:
• حضور در هرمز ۲
• حضور در هرمز
• اقامتگاه کودکان بی سرپرست، خوانسار
• بی‌گون
• بنیاد علمی دکتر بسکی
آمار زیر به طراحان و بنا کنندگان زاو کمک کرد تا مقام سوم را در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران کسب کند:
برنده A+Awards= 3
فینالیست A+Awards= 6
Featured Project= 10
مجموع پروژه‌ها= ۱۴

۲. دفتر معماری هوبا طرح

 

هومن بالازاده متولد ۱۳۵۷ موسس و مدیر اجرایی دفتر معماری هوبا طرح است. بالازاده با کسب کارشناسی ارشد معماری در سال ۲۰۰۳، شروع به کار در شیردل و شرکا کرد، جایی که به مدت دو سال در پروژه های مختلف به عنوان عضو طراح فعالیت داشت.
بالازاده دفتر معماری هوبا طرح را در سال ۱۳۸۶ با هدف توسعه پروژه هایی هماهنگ با ویژگی های فرهنگی و جغرافیایی تأسیس کرد، تا هر پروژه بستر جدیدی برای تحقیق و بررسی را تشکیل دهد.
این دفتر به موضوعات مختلفی از جمله نور، رنگ، رابطه معماری و شهر، مصالح ساختمانی، توسعه نمودارهای فضایی در معماری ایرانی و … پرداخته است.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماری هوبا طرح عبارتند از:
• ساختمان اداری-تجاری هیترا، تهران
• کافه اسپریس، تهران
• ساختمان مسکونی ازگل، تهران
• ساختمان اداری-تجاری ولیعهدی، کرج
• پروژه اداری و نمایشگاه کارخانه آپتوس، کرج
آمار زیر به دفتر معماری هوبا طرح کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام دوم دست یابد:
برنده A+Awards= 5
فینالیست A+Awards= 4
Featured Project= 7
مجموع پروژه‌ها= ۲۱

۱. دفتر معماری کالبد

 

دفتر معماری کالبد یکی از زیرمجموعه های گروه ساختمانی کالبد است که در زمینه اجرا و طراحی فعالیت می کند توسط محمد رحیمی زاده در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و در طول سال های فعالیت خود پروژه های مختلفی را با کاربری های متنوع طراحی کرده است. با هدف ارائه جایگزینی معاصر برای معماری سنتی ایران، سعی در پاسخگویی دقیق به چالش های شرایط اقلیمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر پروژه دارد. استودیو کلبد علاوه بر خلاقیت و کیفیت، نیازها و محدودیت های پروژه های خود را به خوبی می شناسد و فارغ از مرزها، فراتر از ملیت ها و رشته های تخصصی طراحی می کند.
برخی از پروژه‌های برجسته دفتر معماری کالبد عبارتند از:
• پل دانش، اصفهان
• حفر برای نور (ویلا قنات)، یزد
• خانه زفیر، دبی، امارات متحده عربی
• هتل و مرکز تجاری استقلال، بندر بوشهر
• رستوران رشد سبز، ایسلند
آمار زیر به دفتر معماری کالبد کمک کرد تا در بین ۳۰ شرکت برتر معماری ایران به مقام اول دست یابد:
فینالیست A+Awards= 2
Featured Project= 16
مجموع پروژه‌ها= ۲۴

لینک مرتبط: Architizer
تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
share Memarnews content

source

توسط chidanet.ir