با وجود اینکه حرف و حدیث در مورد پلتفرم های مسکن کم نیست اما مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در صحبت های اخیر خود اعلام کرده که پلتفرم های حوزه مسکن قرار است بیشتر شوند.

به گزارش پرشین سازه ، ایشان ضمن اشاره به افزایش  قیمت ۴۷ درصدی مسکن در مرداد امسال نسبت به سال گذشته، اعلام کرد که صنعت ملک و مسکن، اثر زیادی روی اقتصاد و زندگی افراد دارد و مشاغلی مثل خرید و فروش، مدیریت املاک مسکونی و تجاری و غیره، وابسته به این صنعت بزرگ هستند.

قبل از اینکه پلتفرم های اینترنتی مسکن وارد بازار شوند، بیشتر فرآیند عرضه و تقاضای مسکن به شکل دستی و سنتی صورت می گرفت. تمام کسانی که به دنبال خانه بودند، با مراجعه به بنگاه های معاملات املاک، فایل های موردنظر خود را پیدا می کردند. مالکان و موجران نیز از همین بستر ارتباطی برای عرضه املاک خود استفاده می کردند.

حالا مدت هاست که پلتفرم های آنلاین، زمین بازی را تغییر داده اند و سهولت بیشتری در این فرآیند ایجاد کرده اند. متقاضیان و عرضه کنندگان از طریق این پلتفرم ها با همدیگر ارتباط برقرار می کنند. البته گاهی مواقع، این سکوهای اینترنتی عرضه مسکن باعث ایجاد اختلال نیز شده اند اما به نظر می آید که منافع این پلتفرم ها، بیش از ضرر آنهاست. به همین دلیل است که صحبت از افزایش آن ها می شود.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که در برنامه های وزارت راه و شهرسازی، افزایش این پلتفرم ها در دستور کار است. تا قبل از ورود فناوری و تکنولوژی، روند سنتی خرید و فروش مسکن جوابگو بود اما حالا دسترسی به اطلاعات راحت تر شده است و به همین دلیل، این پلتفرم ها حائز اهمیت می باشند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، پلتفرم ها می توانند فرصتی برای رقابت بازار فراهم کنند. به همین دلیل است که تعداد آن ها باید افزایش پیدا کند. رقابتی کردن بازار مسکن باعث افزایش رفاه مردم می شود و شاید حتی به کاهش قیمت ها منجر گردد. البته نکته مهمی که نوروزی نیز به آن اشاره کرد، اتصال این پلتفرم ها به سامانه ثبت الکترونیکی املاک است. در غیر این صورت، امکان فعالیت آن ها فراهم نخواهد شد.

در حال حاضر، چند پلتفرم اینترنتی مسکن مثل دیوار، شیپور و…مشغول به کار هستند که گرچه بارها مورد انتقاد واقع شده اند اما حضور آنها برای بازار مسکن ضروری است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به تغییرات قیمت مسکن در ماه های گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این پلتفرم ها می توانند در حوزه قیمت نیز اثرگذار باشند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که مانند هر پلتفرم دیگری، کار اصلی پلتفرم های مسکن نیز، سهولت ارتباط است. همانطور که در بحث کارت به کارت از پلتفرم های مختلف استفاده می شود، در حوزه معاملات مسکن نیز باید از سکوهای مختلف خصوصی و دولتی بهره برد. تبصره ۲ ماده ۳ الزام به ثبت نیز بر همین موضوع تاکید دارد.

ایشان در ادامه صحبت های خود اعلام کرد که گزارش های بانک مرکزی در مرداد ماه نشان می دهد که قیمت مسکن در قیاس با آذر سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۷ درصدی رو به رو بوده است. این در حالیست که بازار مسکن کاملاً دچار رکود شده و اتفاقات جالبی در بازار رخ نداده است.

البته در ماه های اخیر، بازار مسکن ثبات داشته و حتی التهابات خارج از بازار نیز نتوانسته وضعیت را تغییر دهد. به همین دلیل است که بسیاری از معامله گران، پای خود را از بازار مسکن کنار کشیده اند و فعلاً دست به اقدام نمی زنند.

در حال حاضر، قیمت مسکن تهران در مرداد ماه با رشد ۱.۲ درصدی نسبت به ماه گذشته به متری ۸۵ میلیون رسیده است. البته لازم به ذکر است که در مرداد ماه، بیش از ۹ منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران دچار رشد منفی شده اند.

بررسی آمارها نشان می دهد که رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در تهران نیز در مرداد امسال به ۱۶.۸ درصد رسیده است. البته این رشد در قیاس با رشد قیمتی سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است و به نظر می آید که ترمز افزایش قیمت ها تا حدی کشیده شده است.

در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم که قیمت مسکن در قیاس با سال قبل ۷۷.۴ درصد بیشتر شد که نشان از التهاب شدید بازار می داد. بیش از یک سال است که این تنش ها از بازار برداشته شده و رکود همه ابعاد آن را در بر گرفته است. بنابراین خبری از افزایش قیمت های هیجانی نیست.

source

توسط chidanet.ir