با حضور سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی:

جلسه شورای مسکن استان خراسان رضوی با حضور سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش اخبار ساختمان، در جلسه شورای مسکن استان خراسان رضوی که با حضور مسعود بیات منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد، وحید داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی گفت: در برنامه چهار ساله ابلاغی تولید مسکن در استان خراسان رضوی مجموعاً ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد از چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم سهم استان خراسان رضوی بود.

وی افزود: در این برنامه چهار ساله، ۱۶۸ هزار و ۷۱۷ در حوزه حمایتی، ۵۶ هزار و ۲۳۶ بازآفرینی شهری، ۷۴ هزار و ۹۸۱ خود مالک و ۶۴ هزار واحد مسکن روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به بخش حمایتی بیان کرد: در این بخش ۲ اقدام اساسی انجام دادیم؛ ابتدا ساماندهی متقاضیان است که ۵۲۳ هزار و ۶۱۸ ثبت نام کردند که ۱۴۰ هزار و ۱۱۳ تأیید نهایی شدند؛ دیگری تأمین زمین برای متقاضیان است که چهار هزار و ۷۵۱ هکتار زمین به ارزش ۱۷۵ همت تأمین زمین شده است.

در گام بعدی آماده سازی زمین بود که ۱۵۰ سایت به مساحت چهار هزار و ۷۵۱ هکتار در حین آماده سازی است و در نهایت گام آخر اجرای پروژه ها بود.

داعی بیان کرد: خراسان رضوی به لحاظ حجم قراردادهای آماده سازی در سطح کشور رتبه یک را بین سایر استان ها دارد. همچنین در واگذاری زمین به صورت ۹۹ ساله در شهرها ما ۵۰ هزار و ۷۰۷ واحد را انجام دادیم که در قالب طرح جوانی جمعیت ۷۰۵۶ واحد، در قالب قوانین حمایتی یک هزار و ۸۳۵ واحد است که سرجمع واگذاری زمین ها در حوزه شهری ۵۹ هزار ۵۹۷ واحد است.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه عنوان کرد: در سطح روستاها ۲۱ هزار و ۴۷۶ واحد زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به روستائیان واگذار شده است.

وی با اشاره به ساخت واحدهای بخش بازآفرینی شهری تأکید کرد: در این حوزه اولین گام شناسایی محدوده محلات هدف بازآفرینی در شهرستان ها استان است که نیمی از این شهرستان ها موردمطالعه قرار گرفته است. در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۱ شهر و در سال ۱۴۰۲، حدود ۴۴ شهر موردمطالعه قرار گرفتند.

وی افزود: در گام بعدی تدوین بسته های تشویقی بومی برای محلات هدف بود.

داعی با اشاره به بخش خود مالک بیان کرد: تأمین زمین این بخش برعهده مالک است که فقط تسهیلات به آنها پرداخت می گردد. کمترین تحقق ما در این بخش است که علت آن نرخ سود بانکی است.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان خراسان رضوی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه گفت: افزایش مبلغ تسهیلات، برای ودیعه مسکن از ۱۵۰ میلیون تومان به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای کلانشهر مشهد و برای سایر شهرها از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش می خواهیم. همچنین تسریع در روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به طوری که حداکثر ظرف مدت ۲ ماه آینده صف انتظار به صفر تقلیل پیدا کند.

وی بیان کرد: تعیین تکلیف نهایی پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانک های عامل است با عنایت با اینکه در برخی از سایت های نهضت مسکن در استان متقاضیان ساخت واحدهای خود را به مرحله پایانی رسانیده اند، تقاضای تسریع در واریز مبلغ ۶۶۰ میلیارد تومان بابت سهم خدمات آب و فاضلاب، برق است.

مسعود بیات منش نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته، تلاش همه جانبه در راستای اتمام تعهدات به مردم را جز اولویت ها دانسته و با استماع مشکلات به‌ویژه پرداخت تسهیلات مالی، قول مساعد پیگیری از شبکه بانکی را مطرح کرد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین تکمیل مسکن مهر را داشتند و تاکنون بخشی از مسکن مهر باقیمانده است.

راهی که در نهضت ملی مسکن شروع شده است با قوت بیشتری ادامه دارد؛ لذا در جلسات متعددی که با مدیران کل استان ها برگزار کردیم؛ تأکید بر این است که طرح نهضت ملی مسکن متوقف نکنند.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در خراسان رضوی باوجود بیش از هفت میلیون جمعیت نزدیک به هشت درصد جمعیت کل کشور ساکن هستند؛ لذا نگاه ویژه به مسکن در این استان باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: اولویت دولت در بخش تولید مسکن حمایتی است و واحدهای تعهد داده شده نیاز است به مردم تخصیص داده شود، با کمک به تأمین اعتبارات و منابع مالی پروژه ها، ان‌شاءالله شاهد آثار مثبت احداث و بهره برداری از واحدهای نهضت ملی مسکن در کشور خواهیم بود.

بیات منش ادامه داد: در سطح کشور حدود ۴۲۰ هزار واحد منتظر تعیین تکلیف وام هستند که باید پیگیری گردد تا انعقاد قرارداد این واحدها تا پایان سال انجام شود.

وی افزود: در استان خراسان رضوی حدود ۲۲ هزار مسکن شهری و ۶ هزار واحد روستایی منتظر انعقاد قرارداد هستند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

source

توسط chidanet.ir