عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران گفت: متاسفانه در ایران هدررفت انرژی در بخش ساختمان چیز در حدود 40 درصد است و این در حالی است که متوسط جهانی آن در حدود 20 درصد است.

به گزارش اخبار ساختمان، زهرا حکیم پور عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های تاسیساتی و صنعتی ایران درباره آمار هدررفت انرژی در بخش ساختمان گفت: متاسفانه در ایران هدررفت انرژی در بخش ساختمان چیز در حدود 40 درصد است و این در حالی است که متوسط جهانی آن در حدود 20 درصد است.

وی در ادامه درباره میزان انرژی گاز مصرفی در بخش ساختمان نیز گفت: به طور متوسط سالانه 50 میلیارد مترمکعب گاز در ساختمان ها مصرف می شود که از این رقم 20 میلیارد مترمکعب هدر می رود که اگر بخواهیم بزرگی میزان اتلاف گاز در بخش ساختمان را درک کنیم می توانیم با کسری روزانه 200 میلیون مترمکعبی گاز در زمستان 1402 مقایسه کنیم تا بزرگی این رقم مشخص است.

حکیم پور در تشریح میزان مصرف برق در حوزه ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نیز گفت: کل برق مصرفی سالانه در بخش ساختمان در طول یک سال 83 میلیارد کیلووات ساعت است که از از این میزان حدود 33 میلیارد کیلووات ساعت هدر می رود.

وی در ادامه افزود: اگر میزان گاز و میزان برق اتلاف شده در حوزه ساختمان را با قیمت های جهانی محاسبه کنیم، سالانه حدود 6 میلیارد دلار اتلاف برق و در هدررفت گاز نیز تقریبا سه میلیارد دلار اتلاف انرژی وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین گفت: با این آماری که درباره اتلاف انرژی در بخش ساختمان بیان شد و با تعمیم آن به سایر صنایع، می توانیم درک بهتری از ناترازی انرژی داشته باشیم و تصمیمات مناسب تری را در این حوزه داشته باشیم.

حکیم پور راهکار حل ناترازی و رفع کسری های انرژی در ایران را بهینه سازی الگوی مصرف و جلوگیری از اتلاف و هدرروی انرژی دانست و گفت: این مسئله به قدری بزرگ است که حل آن به تنهایی توسط یک نهاد و یا سازمان امکانپذیر نیست و احتیاج به یک کار گروهی دارد و نیاز است تا دولت حمایت کند تا بخش خصوصی با سرمایه و تلاش خود و همچنین اصلاح فرهنگ مصرف در جهت حل این مسئله اقدام نماییم.

source

توسط chidanet.ir