اگر کسی بتواند گره مسکن را باز کند، قطعاً از میان انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی خواهد بود. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که نزدیک به ۹ هزار شرکت انبوه سازی داریم که هر کدام از آنها سالانه ۱۰۰ واحد هم بسازند، در انتها ۹۰۰ هزار واحد مسکونی خواهیم داشت.

به گزارش پرشین سازه ، این پتانسیل بزرگ می تواند پاسخگوی نیاز به مسکن باشد. در روزهای اخیر، همایش ملی انبوه سازان خراسان رضوی برگزار شد و مسعود بیات منش، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در آن حضور داشت. ایشان اعلام کرد که وضعیت نگران کننده مسکن ایجاب می کند که هر چه سریع تر، ساخت مسکن را رونق دهیم.

بیات منش تاکید کرد که این موضوع، نه تنها نیاز مسکن را برطرف می کند، بلکه منجر به ایجاد اشتغال نیز خواهد شد و اقتصاد را رونق می بخشد. بر اساس آمارهای موجود بسیاری از این ۹ هزار شرکت انبوه سازی، فعال نیستند. با توجه به پتانسیل بالای این شرکت ها، باید به فعال سازی آنها کمک شود تا در نهایت سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

وی در ادامه تاکید کرد که دولت در راستای اجرای نهضت ملی مسکن مصمم است و برنامه های مربوط به آن در دستور کار قرار گرفته! هدف اصلی طرح مزبور، مسکن سازی برای اقشار کم درآمد و فرودست جامعه است. بخشی از تعهدات دولت به ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک های پایین جامعه مربوط می شود که از زمان طرح مسکن مهر و بعد نهضت ملی مسکن ادامه دار بوده!

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود به وضعیت فعلی طرح های مسکن سازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ۲۰ هزار واحد مسکونی که تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده اند. عقد قرارداد با ۳۷۰ هزار واحد دیگر نیز نهایی شده و در حال پیشبرد مراحل ساخت هستند. بر اساس آمارهای موجود، میانگین پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن ۲۰ درصد بوده!

مسعود بیات منش اعلام کرد:

نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم جزو تعهدات ما بوده که در حال تامین زمین و آماده سازی آن هستیم. تا پایان دولت فعلی، تعهد داریم که این واحدها را تکمیل کنیم. دولت هم تمام تلاش خود را در جهت تخقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه مسکن سازی به کار خواهد بست.

در برنامه هفتم توسعه گفته شده که ۱.۵ میلیون واحد مسکونی باید توسط دولت ساخته شود. در گام نخست قرار است که در دو سال ابتدایی این برنامه، ۳۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده و به دست مردم برسد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که بیش از ۹۰ درصد پروژه هایی که در مرحله ابتدایی نهضت ملی مسکن به اجرا درآمد، توسط بخش خصوصی و انبوه سازان پیش برده شد. بخش زیادی هم به شکل خودمالکی و بعد از واگذاری زمین به متقاضیان پیش رفت. لازم است که در بخش های بعدی نیز از حضور انبوه سازان استفاده شود.

در بخش دوم قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز به ساخت کنند که باید از ظرفیت انبوه سازان نیز در این پروژه ها استفاده گردد. در کنار تمام تعهداتی که امروز به عهده دولت چهاردهم است، ۱۲۰ هزار واحد مسکونی نیز از مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شوند.

یکی دیگر از طرح هایی که با مسکن سازی گره خورده، طرح جوانی جمعیت است که دولت باید در راستای تحقق اهداف ان بکوشد. بیات منش گفت که یکی از برنامه های اصلی دولت، واگذاری زمین به خانواده های مشمول طرح جوانی جمعیت است.

وی در ادامه اعلام کرد که تامین منابع مالی از اصلی ترین چالش های پروژه های مسکن سازی و پیشبرد طرح هاست. دولت در تلاش است که با همکاری بانک ها و دیگر نهادهای مالی، این مشکل را برطرف کند و پروژه ها با سرعت بیشتری پیش بروند.

در حال حاضر، برای تکمیل پروژه های کنونی ۹۰۰ همت منابع مالی دولت موجود است اما حدود هزار همت دیگر نیز باید از طریق مردم تامین شود تا طرح ها به سرانجام برسند. مسعود بیات منش اعلام کرد که نزدیک به ۶۴ دستگاه ملی درگیر سیاستگذاری حوزه مسکن هستند اما هماهنگی های لازم میان آنها وجود ندارد. برای اینکه برنامه های موجود در حوزه مسکن به سرانجام برسند، باید نظارت و هماهنگی بیشتری میان این دستگاه ها وجود داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد که باید نظام فنی و مهندسی کشور تغییر کند که بخش مهمی از آن به ارزیابی بهتر پیمانکاران و سازندگان مربوط می شود. علاوه بر این، باید پروژه های ما با دیگر نهادها از جمله سپاه هماهنگ باشد تا رسیدن به اهداف ساده تر گردد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود اعلام کرد که برای تامین منابع مالی و تسهیلات مسکن حمایتی باید برنامه ریزی دقیق و مدونی صورت بگیرد. به هرحال دولت سال هاست که برای خانه دار شدن مردم تلاش می کند اما سیاست های کنونی نیازمند اصلاح هستند.

source

توسط chidanet.ir