یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان مصالح ساختمانی این است که با افزایش نرخ ارز، صنعت آنها رو به زوال رفت. گرچه بسیاری از مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می شود و مواد اولیه آن نیز از معادن داخلی به دست می آید اما برخی مصالح هستند که به مواد اولیه خارجی برای تولید احتیاج دارند. یکی از نمایندگان مجلس می گوید که باید از تولیدکنندگان محصولات ساختمانی، حمایت های لازم به عمل آید.

به گزارش پرشین سازه ، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که صنعت ساختمان یکی از اصلی ترین پیشران های اقتصاد است که به شکل مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به ۱۲۰۰ عنوان شغلی ایجاد کرده است. از همان بدو شروع به ساخت، مهندسان و طراحان فعال می شوند تا کار در مراحل بعدی به کارگران، اصناف و تخصص های دیگر برسد. به همین جهت است که باید از صنعت ساختمان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی حمایت شود.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری اعلام کرد که ساختمان های امروز تفاوت زیادی با گذشته پیدا کرده اند و بیشترشان با روش های جدید و نوین ساخته می شوند. بر اساس گفته های این مقام مسئول، تنوع زیادی در عرصه اجرا و تولید مصالح ساختمانی می بینیم که پیشرفت خوبی محسوب می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود به پیشرفت های موجود در عرصه تجهیزات، تاسیسات ساختمانی و غیره اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که همین پیشرفت ها باعث ایجاد چندین صنعت وابسته شده است. البته نباید آسیب های ناشی از این مسائل را نادیده گرفت و همواره باید استحکام بنای ساختمانی در بالاترین حد ممکن رعایت شود.

متاسفانه از همان سال هایی که دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه باکیفیت خارجی قطع شد، بسیاری از ساختمان ها بدون کیفیت لازم ساخته می شدند و خطرات زیادی برای ساکنان ایجاد می کردند. تورم روزافزون نیز باعث شد تا خیلی از تولیدکنندگان توجهی به مصالح ساختمانی باکیفیت نداشته باشند و تلاش می کردند که با کمترین هزینه، کار ساخت و ساز را به پایان برسانند که همین مسئله منجر به ایجاد صدها ساختمان غیرایمن شد.

ذوالنوری می گوید که در همه شرایط، باید استانداردهای محصولات ساختمانی مورد توجه باشد. در غیر این صورت، تعداد ساختمان های غیرایمن افزایش پیدا خواهد کرد و مردم آسیب خواهند دید.

وی در ادامه به لزوم استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این ابزار می تواند به کمک صنعت ساختمان آمده و پیشرفت های قابل توجهی در آن ایجاد کند.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که باید استانداردسازی و استانداردیابی در عرصه محصولات ساختمانی افزایش یابد و مسئولان امر نیز نسبت به این موضوع، حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

واقعیت اینجاست که کیفیت محصولات ساختمانی به طور مستقیم با ایمنی جان مردم سر و کار دارد و به همین دلیل باید در بالاترین حد ممکن رعایت شود. مثلاً یکی از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان ساختمانی، تامین مواد اولیه است. گرچه منابع معدنی زیادی در کشور ما وجود دارد اما برخی از تولیدکنندگان به مواد اولیه دیگری احتیاج دارند که باید از خارج تامین شود.

متاسفانه دولت نیز حمایت های لازم را از این تولیدکنندگان ندارد و آنها را به حال خود رها کرده تا با مشکلات خویش دست و پنجه نرم کنند. در طی سال های گذشته، با شروع فصل تابستان و زمستان، صنایع تولیدی ساختمانی دچار مشکل سوخت و تامین انرژی می شوند.

از دیگر مشکلاتی که صنعت ساختمان با آن درگیر است، تامین ارز لازم برای به روزرسانی دستگاه های تولیدی است. بسیاری از این دستگاه ها به مراحل فرسودگی رسیده اند و لازم است که تعویض شوند اما متاسفانه به دلیل کمبود ارز و مشکلاتی که در خصوص واردات وجود دارد، همچنان ناچار هستند با این وضعیت ادامه دهند.

نماینده مردم قم در مجلس اعلام کرد که دولت و وزارتخانه های مربوطه باید به وظایف خود در خصوص حمایت از تولیدکنندگان عمل کنند.

یکی دیگر از موضوعات صحبت ایشان، بحث فروش و تبلیغات محصولات ساختمانی تولید شده در داخل کشور بود. متاسفانه این موضوع با قدرت پیش نمی رود و اساساً تبلیغاتی در خصوص تولیدات داخلی انجام نمی شود. به همین دلیل است که محصولات خارجی مشتریان بیشتری دارند که طبیعتاً این موضوع خوشایند نیست و باید فکری به حال آن صورت بگیرد.

ذوالنوری در انتهای کلام خویش تاکید کرد که با وجود تمام مشکلات، توانمندی خوبی در حوزه تولید مصالح ساختمانی ایجاد شده و نویدبخش آینده ای روشن برای این صنعت می باشد.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی مدت هاست که تقاضای حمایت از دولت دارند و می گویند که مشکلاتی مثل انرژی و ارز، کمر اقتصاد این صنایع را شکسته است و در صورتی که دولت از آنها حمایت نکند، به زودی چرخ این صنایع متوقف خواهد شد.

source

توسط chidanet.ir