لیست کوتاه Dezeen Awards 2024؛ دسته بندی Civic Project:

▪️Netherlands American Cemetery Visitor Center

• طراح: Kaan Architecten
• تیم طراحی: Kees Kaan، Vincent Panhuysen، Dikkie Scipio، Rita Alessio، Alessandro Arcangeli، Bas Barendse، Alice Colombo، Andrea Gentilini، Thomas Hagemeijer، Adam Kelly، Nicki van Loon، Edoardo Mancini، Alexis Oh، Vincent Panhuysen، Dikkie Scipio، Frane Stancic، Claudio Zampaglione، American Battle Monuments Commission (ABMC)، Karres + Brands، B.V. Hilversum، Pieters Bouwtechniek، Smits Rinsma، HP Engineers، DGMR The Hague، B3 Bouwadviseurs، INEX Architecten، Groep Van Roey، DeClerk & Partners، C.T. de Boer، Deltha، Maris، Dirix and Elsloo
تصویر: Simon Menges
کان آرکیتکچر، همراه با بسیاری همکاران دیگر، مرکز بازدیدکنندگان آرامگاه آمریکایی هلند در مارخراتن را توسعه داده و به آن افزوده است.
مرکز بازدیدکنندگان آرامگاه آمریکایی هلند، الحاقی به یک بنای یادمان موجود و کامل است که مکانی ویژه برای آموختن و تأمل را در میان آرامش منظر پیرامون به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.
این بنا در عین حال که فضای خاص خود را در این بستر منظرین کُرئوگرافی‌شده می‌طلبد، به‌طور هماهنگ در کلیت بزرگ‌تر مجموعه ادغام می‌شود.
فرود تدریجی پلازا به درون منظر، بازدیدکنندگان را به زیر سایبان هدایت می‌کند، جایی که رویدادهای مختلف جنگ جهانی دوم به نمایش درآمده و داستان‌های فداکاری سربازان روایت می‌شود و بازدیدکنندگان را به یادآوری و تأمل دعوت می‌کند.
سایبان محافظت‌کننده و کنسولی، از بتن لایه‌لایه‌شده زیبایی‌شناختی ساخته شده تا با کلیت یادمانی مجموعه هماهنگ باشد.

▪️Churchill Meadows Community Centre and Sports Park

 

• طراح: MJMA Architecture & Design
• تصویر: Scott Norsworthy
MJMA Architecture & Design، مرکز اجتماعی و پارک ورزشی چرچیل میدوز را در میسیساگا، کانادا توسعه داده است.
این پروژه که در یک محله با رشد سریع قرار دارد، یک سایت ۵۰ هکتاری را به یک پارک سرسبز و بافت‌دار تبدیل کرده و مرکز اجتماعی ۷۴۰۰۰ فوت مربعی را به عنوان کانون توجه آن در نظر گرفته است.
مرکز اجتماعی و پارک ورزشی چرچیل میدوز، هم از نظر برنامه‌ای و هم به صورت صوری، با منظر اطراف یکپارچه شده‌اند – با هم، ساختمان و پارک یک مرکز حیاتی برای اوقات فراغت، ورزش و تفریح را تشکیل می‌دهند.
سایبان برجسته‌ای که در امتداد نما‌ها قرار دارد، ساختار چوبی ماس (Mass Timber) ساختمان را نمایان می‌سازد – مجموعه‌ای از ستون‌های گلولام (glulam) که قاب‌بندی سازه‌ای و پرده‌ای را فراهم می‌آورد.
با فرم ساده اما پویا، این مرکز هدف خود را به عنوان یک فانوس محله‌ای برای گردهمایی‌های اجتماعی و فعالیت‌های سالم اعلام می‌کند.

▪️Beijing City Library

• طراح: Snøhetta
• تیم طراحی: ECADI
• تصویر: Zhu Yumeng
Snøhetta کتابخانه شهر پکن را در پکن چین توسعه داده است.
کتابخانه شهر پکن یک نقطه عطف در مرکز جدیدالتأسیس پکن است.
“این کتابخانه با داشتن بزرگ‌ترین فضای مطالعه تهویه‌شده در جهان و بزرگ‌ترین سیستم شیشه‌ای باربر در چین، از فناوری نوآورانه برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی بهره می‌برد”، Snøhetta گفت.
طراحی از طریق فرم‌های داخلی مجسمه‌مانند الهام‌گرفته از میراث طبیعی پکن، طبیعت را به درون دعوت می‌کند.
تنوع مناطق غیررسمی، فضاهای مطالعه و اتاق‌های کنفرانس، این ساختمان را به عنوان یک مرکز برای یادگیری، فرهنگ و جامعه قرار می‌دهد.
به عنوان یک مکان مدرن و بادوام برای یادگیری و اجتماعی شدن، کتابخانه شهر پکن، اهمیت کتابخانه‌ها را در عصر دیجیتال احیا می‌کند.

▪️The Taiwan-Reyhanli Centre for World Citizens

• طراح: Studio Cho
• تیم طراحی: Chen-Yu Chiu and Bilkent University
استودیو چو، دکتر چن-یو چیو و دانشجویان وی در دانشگاه بیلکنت، مرکز شهروندان جهانی تایوان-ریحانلی را در هاتای ترکیه طراحی و ساختند.
در میان آشفتگی‌های ۱۳ سال جنگ داخلی سوریه و ۶ میلیون پناهجوی آواره، شهر مرزی ترکیه-سوریه ریحانلی در حال حاضر ۱۰۰,۰۰۰ نفر محلی ترکیه‌ای و ۱۵۰,۰۰۰ نفر سوری را در خود جای داده است.
در پاسخ به این بحران، دکتر چن-یو چیو (چو) و دانشجویان وی در دانشگاه بیلکنت داوطلبانه اقدام به برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت این مرکز کردند تا یکپارچگی و پذیرش بین سوری‌ها و اهالی ترکیه‌ای را ترویج کنند.
در نتیجه، این پروژه خط حیاتی را برای کسانی که از درگیری‌ها و بلایای طبیعی تأثیر پذیرفته‌اند، فراهم آورده و در میان سختی‌ها، جرقه‌ای از امید را ارائه می‌دهد.

▪️Zebun Nessa Mosque

• طراح: Studio Morphogenesis
• تیم طراحی: Saiqa Iqbal Meghna، Suvro Sovon Chowdhury، Muntasir Hakim، Shahla Karim Kabir، Minhaz Bin Gaffar، Idris Shakur، IDS Address Maker، TDM and Wakilur Rahman
• تصویر: Asif Salman
استودیو مورفوژنز مسجدی را به نام Zebun Nessa در ساوار، بنگلادش طراحی کرده است.
این پروژه یک مسجد بتنی رنگی است که به عنوان یک “پاویون تنفسی” در نظر گرفته شده و به عنوان یک فضای معنوی-اجتماعی برای کارگران در صنعت پوشاک عمل می‌کند.
“مستقر بر روی یک سکو بلند، این جرم یکپارچه دارای طراحی ساده اما کارآمد است که یادآور کلبه‌های بومی بنگال ساخته شده بر روی بهیتی (Bhiti) است”، استودیو مورفوژنز گفت.
دیوارهای سوراخ‌دار شرایط ریزاقلیمی را ایجاد می‌کنند که با تهویه طبیعی داخل را خنک نگه می‌دارد – در حالی که یک گنبد کم‌عمق، نبوغ ساختاری سیستم سقف پهن‌دامنه را که در طول گاه‌شناسی معماری اسلامی تجلی یافته است، به یاد می‌آورد.
برخلاف دیوارهای قبله‌ای خالی متعارف، جهت قبله با یک بازشو قوس‌دار پهن تعریف می‌شود که فضای داخلی را به بدنه آبی بیرونی متصل می‌کند و اجازه می‌دهد فضای نماز به سمت بی‌نهایت پر از نور به صورت یکپارچه جریان یابد.

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.dezeen.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
share Memarnews content

source

توسط chidanet.ir