به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ محمد تیموری، عضو هیات عامل و معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری در استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان در حوزه حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور است. تقریباً ۱۰ درصد از حمل‌ونقل کالای کشور که برابر با سالیانه ۶ میلیون تن کالا است، در استان اصفهان جا به جا می‌شود. به همین تناسب ۱۰ درصد از شرکت‌های حمل‌ونقلی کشور نیز در اصفهان هستند. همچنین در بخش حمل‌ونقل مسافر تقریباً ۱۰ درصد از جابه‌جایی مسافر کشور توسط شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر این استان صورت می‌گیرد. به طور کلی در رتبه بندی حمل‌ونقل کشور، اصفهان جزو ۵ استان برتر بوده، چه به لحاظ حمل‌ونقل کالا و چه به لحاظ حمل‌ونقل مسافر.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در خصوص راه‌های استان نیز، قریب به ۱۲هزار کیلومتر در استان اصفهان موجود است که از این مقدار، ۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی است و عملکرد آن استراتژیک و ملی بوده و در آزادراه، بزرگراه، راه اصلی نیز عمده ترافیک باری و مسافری کشور، در کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق، از راه‌های استان اصفهان عبور می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به جهت عملکرد ملی راه‌های این استان می‌بایستی که به‌صورت ملی نیز به آن توجه کرد. خوشبختانه امسال با مصوبه هیئت وزیران برای ورود سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به نگهداری آزادراه‌های مشارکتی که چند سالی بود، مردم از تردد در آن‌ها شکایت داشتند، اتفاقات خوبی در آزادراه‌های قم – کاشان و کاشان – نطنز – اصفهان به وقوع پیوست.

تیموری با اشاره به بخش نگهداری راه‌های استان نیز بیان کرد: در این حوزه خدمات خوبی در استان انجام شد، در ارتقای کیفی روکش آسفالتی محورها با همت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان نیز شاهد اتفاقات خوبی هستیم. متاسفانه یکی از مقوله‌هایی که بیشتر به آن توجه شود، بحث تلفات جاده‌ای بوده و آمار سالیانه فوت ۷۰۰ نفر در راه‌های استان به دلیل تصادفات جاده‌ای اصلاً مورد پذیرش نیست.

عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد: باتوجه به اشراف استاندار اصفهان به مسائل حمل‌ونقلی و زیرساختی، که در زمان تصدی ایشان در معاونت وزارت کشور، در امور عمرانی و زیرساخت حمل‌ونقل خدمات شایانی داشتند؛ امیدوارم به اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نگاه ویژه‌ای داشته باشند. چرا که در سال گذشته از مجموع اعتبارات استانی، چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داشتیم که برای استانی مثل اصفهان این حجم از اعتبار استانی با توجه به مسائل تورمی کشور بسیار اندک بوده است.

وی با اشاره به هزینه ۳۵ میلیارد ریالی اجرای هر کیلومتر آسفالت گرم و ۲۰ میلیارد ریالی اجرای هر کیلومتر حفاظ بتنی نیوجرسی، افزود: این حجم از اعتبارت به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای مربوط به بخش نگهداری راه نیست.

تیموری تشریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل نیز فعالین این صنعت چه در زمینه تخصیص سوخت و چه در زمینه‌های کرایه‌ها، کمبود بار و خواب ناوگان در بنادر، دغدغه‌هایی دارند که البته مورد خواسته ما نیز بوده، و این ناشی از این دلیل است که طی چند سال گذشته و بخصوص از سال ۸۴ که قانون تثبیت قیمت‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تعادلی بین تورم و افزایش قیمت‌ها در حوزه حمل‌ونقل نیست، درواقع شیب تورم به مراتب فزاینده‌تر و بیشتر از افزایش قیمت‌ها در بخش حمل‌ونقل است و ستاد تنظیم بازار نیز اجازه افزایش نرخ حمل‌ونقل کالا و مسافر را نداده است. البته که در بخش کالا شرایط کمی بهتر است، چرا که بخش مسافر طی این چند ساله آسیب‌های زیادی را دیده است. برای مثال سرویس یک اتوبوس از تهران به اصفهان با ۲۰ نفر مسافر و هزینه ۳۰۰هزار تومانی بلیط، ۶ میلیون تومان درآمد داشته، در صورتی که ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه اتوبوس را درگیر کرده است. به همین علت سرمایه‌گذاران بیشتر راغب به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل کالا هستند که به مراتب درآمد بیشتری نسبت به حوزه مسافر دارد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در نتیجه ما در بخش کالا، به سبب واقعی نشدن نرخ‌ها نسبت به تورم مشکل عمده داریم و در بخش مسافر شرایط به مراتب بدتر است. البته در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور کارهایی شروع شده؛ در بحث اسقاط ناوگان فرسوده در ازای ورود کامیون‌های جدید، با توجه به ماده ۳۰ قانون احکام دائمی که اجازه می‌دهد، کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد وارد کشور شوند، حجم عظیمی از واردات این ناوگان صورت گرفت، که در گمرکات منتظر گواهی اسقاط بودند و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت راه و شهرسازی درصدد اسقاط یک دستگاه کامیون به ازای ورود یک کامیون جدید بودند. اما اعتصابات و اعتراض‌های زیادی منجر به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم لزوم نوسازی ناوگان متناسب با اسقاط نیست.

وی تصریح کرد: الان نیز اولویت سازمان راهداری در موضوع نوسازی ناوگان، بخش اتوبوسی بوده و مصوبه هیات وزیران برای نوسازی ۲ هزار دستگاه اتوبوس، در دست اقدام است که متاسفانه با شرایط فعلی کمتر از ۲۰۰ دستگاه ثبت سفارش و وارد شده است.

تیموری در پایان از زحمات ۲۱ هزار نفر از نیروهای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز که در مناسبت‌های مختلف در خدمت‌رسانی به هموطنان شب و روز ندارند و از خانواده و تفریحات خود برای ارایه خدمات به عموم مردم می‌گذرند و متاسفانه در این راه جان خود را نیز از دست می‌دهند؛ تقدیر و قدردانی کرد.

source

توسط chidanet.ir