به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت در این جلسه با تأکید روی توسعه ناوگان حملونقل عمومی گفت که از این طریق میتوان با آلودگی هوا مقابله کرد. او آخرین اقدامات مدیریت شهری در راستای کاهش آلایندگی هوا را توضیح داد که در ادامه میخوانید.
خسارتهای میلیاردی
در روزهای آلوده تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و ادارات و سازمانها بهعنوان راهکار پیگیری میشود؛ درحالیکه تعطیلی در روزهای آلوده روزانه باعث واردشدن هزارمیلیارد تومان خسارت به بخش آموزشی و ۲۴۰۰میلیارد تومان خسارت به بخش دولتی میشود.
خروج پایانه شرق از تهران
قطعا کاهش ترددها سبب کاهش آلودگی هوا میشود؛ به همین دلیل سعی داریم با ایجاد زیرساختهای جدید برخی از ظرفیتها را به خارج شهر منتقل کنیم. پایانه جدید شرق نمونه این اقدام است و در مرحله بعد پایانههای غرب و جنوب هدفگذاری شدهاند.
کاهش گردشهای اضافی
اصلاح 98تقاطع هم با هدف کاهش گردشهای اضافی در شهر عملیاتی شده است؛ چراکه با این کار حدود 700کیلومتر از مسیر مردم کوتاه میشود. تاکنون 34تقاطع اصلاح شدهاست و اصلاح 26تقاطع هم در حال انجام است و قطعا تا پایان دوره اصلاح تقاطعهای هدفگذاریشده به اتمام میرسد.
ایجاد فضای سبز
کاهش آلودگی با توسعه و ایجاد فضای سبز هم در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد. در دهه۹۰ میانگین سالانه ایجاد فضای سبز حدود ۹۳۰هکتار بود؛ اما در 40ماه گذشته حدود 5400هکتار به فضای سبز تهران اضافه شدهاست. توسعه فضای سبز علاوه بر زیبایی بصری در کاهش آلودگی هوا هم مؤثر خواهد بود.
سهم وسایل نقلیه
براساس سیاهه انتشار آلودگی هوا حدود ۵۸درصد آلودگی هوا توسط خودروهای شخصی و موتورسیکلتها ایجاد میشود. در مجموعه مدیریت شهری مسیرهای مختلفی را برای مقابله با آلودگی هوا پیگیری میکنیم که نخستین مسیر توسعه و افزایش ناوگان حملونقل عمومی است.
توسعه خطوط مترو
توسعه ناوگان ریلی هم از این دوره در دستورکار قرار گرفت و تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاههای خطوط هفتگانه و عملیاتیشدن خطوط جدید مانند خطهای 8، 9 و 10 پیگیری شد؛ بهطوریکه در 40ماه اخیر 50کیلومتر توسعه خطوط مترو داشتیم.
تأمین ناوگان برقی
در راستای تامین ناوگان حملونقل عمومی، موضوع برقیسازی هم پیگیری شد و تامین اتوبوس و تاکسیبرقی در دستور کار قرار گرفت. تاکنون قرارداد تامین 2500دستگاه اتوبوس برقی و حدود 100هزار دستگاه موتورسیکلت برقی منعقد شده که بهتدریج وارد مدار خدمترسانی میشوند.
توسعه ناوگان عمومی
در آغاز دوره ششم 34درصد سفرها با حملونقل عمومی و 66درصد هم با خودروهای شخصی انجام میشد. در دوره ششم توسعه ناوگان اتوبوسرانی با اولویت پیگیری شد و بخشی از نیاز ناوگان اتوبوسرانی تامین و وارد شده است و بخش دیگری هم بهمنماه وارد میشود. 2رام تراموا هم از چین وارد شده و بهزودی وارد مدار خدمترسانی میشود.