موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دولت های مختلف مطرح بوده! گاهی وزارت مسکن و شهرسازی از هم جدا می شد و گاهی هم تصمیم دولتمردان بر ادغام این دو وزارتخانه بود. بعد از گذشت سال ها، حالا می توان پیامدهای هر دو تصمیم را در نظر گرفت و با توجه به آن، بهترین انتخاب را داشت. جالب توجه اینجاست که انجمن انبوه سازان تهران نیز موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی از همدیگر است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این انجمن اعلام کرد که از تفکیک این دو وزارتخانه استقبال می کنند. در حال حاضر، می بینیم که عواقب ادغام این دو وزارتخانه باعث شده که قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن بالا برود.

ایرج رهبر اعلام کرد که حتی پیش بینی قیمت تمام شده این واحدهای مسکونی هم دیگر امکان پذیر نیست. وقتی که طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ آغاز شد، قراردادی که با انبوه سازان بسته شد، متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود.

رئیس انجمن انبوه سازان تهران می گوید که در آن زمان به اجبار، قراردادهای مزبور را امضاء کردند اما هیچکس فکرش را نمی کرد که هزینه های ساخت تا این حد بالا برود. به نحوی که بیش از ده برابر شده است.

ایرج رهبر خاطرنشان ساخت که پیشرفت فیزیکی پروژه هایی که در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار کردند، فقط ۱۵ درصد بوده است. با توجه به مبلغ تعیین شده برای هزینه های ساخت، فهم دلایل این تاخیر چندان سخت و پیچیده نیست.

سوالی که رئیس انجمن انبوه سازان مطرح می کند، این است که با توجه به این وضعیت و مشکلات مربوط به تامین منابع مالی، آیا می توان توقع داشت که تا یک سال باقی مانده از اتمام مهلت نهضت ملی مسکن، ۸۰ الی ۸۵ درصد باقی مانده از این پروژه ها را تکمیل کرده و به دست متقاضیان رساند؟ به نظر می آید که چنین چشم اندازی خیلی خوشبینانه باشد. به خصوص با توجه به اینکه بانک ها هم همکاری زیادی در اجرای طرح مزبور ندارند.

یکی دیگر از نکاتی که رئیس انجمن انبوه سازان به آن اشاره کرد، بحث ارتباط و تعامل میان انبوه سازان و وزارت راه و شهرسازی بود. رهبر در ادامه صحبت های خود به جلسه ای که یک روز قبل از رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی راه، با خانم صادق مالواجرد داشته اند، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طی این جلسه، صحبت های خوبی مطرح گردید و دولت از این جلسات استقبال کرد و اعلام نمود که در هر فصل، یک جلسه این چنینی با سازندگان مسکن برگزار خواهد کرد. اما از زمانی که ایشان رای اعتماد از مجلس گرفت و وزیر راه و شهرسازی شد، انبوه سازان موفق نشده اند که با خانم صادق، جلسه ای برگزار کنند.

آقای رهبر به عملکرد هر یک از وزیران راه و شهرسازی در دوره های قبلی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که وزیر اسبق راه و شهرسازی، همراهی خوبی با انبوه سازان داشت.

وی برای توضیح این همراهی چنین گفت: آقای علی نیکزاد اگر متوجه می شد که انبوه سازان در یک پروژه حضور ندارند، اصلاً برای بازدید از ماشین پیاده نمی شد.

این مقام مسئول در انجمن انبوه سازان اعلام کرد که ترجیح انجمن بر این است که مشکلات خود را به شکل مستقیم با وزیر راه و شهرسازی در میان بگذارد. مشکلات پروژه های نهضت ملی مسکن متعدد هستند و اگر وزیر در جریان این مشکلات قرار نگیرد، بعید است که قابل حل باشند.

یکی دیگر از نکاتی که رئیس انجمن انبوه سازان به آن اشاره کرد، تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود. به گفته ایرج رهبر، انبوه سازان شدیداً طرفدار این تفکیک هستند و از آن استقبال می کنند. نکته ای که رئیس این انجمن به درستی خاطرنشان ساخت؛ این بود که اداره این دو حوزه از عهده یک نفر نمی آید. به همین دلیل است که ترجیحاً این دو وزارتخانه باید از هم جدا شوند.

در راستای همین موضوع، نمایندگان مجلس نیز دست به کار شده و طرحی دو فوریتی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند که بر اساس آن، امیدواری می رود که به زودی شاهد تفکیک این وزارتخانه ها باشیم.

در طی سال های گذشته، تداخل دو حوزه راه و شهرسازی باعث شده که حجم زیادی از تعهدات و وظایف به دوش افراد بیفتد و به این ترتیب، کار هیچ یک از دو حوزه به درستی پیش نرود. در نتیجه توصیه ای که می شود، این است که دوباره موضوع تفکیک این دو وزارتخانه مطرح شود. به خصوص در شرایط بغرنج کنونی که بازار مسکن روزهای خوشی را پشت سر نمی گذارد و به توجه کامل و اقدامات بیشتر نیاز دارد.

دولت در تلاش بود با ادغام این وزارتخانه بخشی از هزینه های خود را کاهش دهد اما عملاً به دلیل تداخلات پیش آمده، هزینه های دولت بیشتر شد و در نهایت به هدف خود نرسید.

source

توسط chidanet.ir