همشهری – محمد سرابی: طولانی شدن روند احداث بنا و خطرات احتمالی که در طول ساخت آن به وجود میاید ضرورت نصب حصارهای کارگاهی را یادآوری می‌کند. شهرداری‌ها هم به نسبت مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند قوانین متناسب را تنظیم می‌کنند.

آمریکا – نیویورک

مجوز ۳ ماهه کارگاه

شهرداری نیویورک برای هر کارگاه ساختمانی ۱۲ ماه مجوز نصب حصار صادر می‌کرد اما تعداد زیاد کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های رها شده باعث شد که در سال گذشته محدوده زمانی صدور این مجوزها به سه ماه کاهش پیدا کند. بعد از اتمام این مدت، سازنده‌ها باید دوباره از شهرداری مجوز بگیرند.

مجموعا حدود ۹ هزار حصار در این شهر مجوز گرفته‌اند و ممکن است یک کارگاه چند حصار در جهت‌های مختلف داشته باشد. نزدیک ۳۰۰ مورد از این حصارها از بیش از ۵ سال قبل نصب شده‌اند و ساخت و ساز در آن‌ها به پایان نمی‌رسد. ساختمان‌های نیمه کاره ممکن است تا ۱۰ سال و بیشتر به همین شکل باقی بمانند و بخشی از شهر را اشغال کنند. در این شرایط ایمنی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کاهش درآمد مغازه‌ها

همسایه‌های این کارگاه‌ها از وجود حصارها شکایت دارند زیرا باعث آسیب به کسب و کار آن‌ها می‌شود. یک مطالعه در تابستان گذشته نشان داد وقتی در خیابانی حصار کارگاهی ساخته شود که دیواره و بالای پیاده‌رو را به شکل سقف بپوشاند، میزان مراجعه مشتریان به مغازه‌های اطراف آن حدود ۱۰ درصد کم می‌شود. گزارش تراکنش کارت‌های بانکی نشان داد که بدترین شرایط برای رستوران‌های اتفاق می‌افتد که نزدیک یک گود ساختمانی هستند یا در اطراف آن‌ها یک ساختمان چند طبق در حال احداث است و حصارها و داربست‌ها اطراف رستوران را محاصره‌ کرده‌اند.

شهرداری نیویورک برای حفظ شادابی فضای خیابان‌ها و بازگشت مشتریان به واحدهای تجاری، نقاشی کشیدن روی حصارها و داربست‌ها را آزاد کرده است. حالا صاحبان مغازه‌ها می‌توانند حصارهای اطراف مغازه خود را نقاشی کنند. از طرف دیگر شهرداری از نظر قانونی می‌تواند حصار و داربست کارگاهی که فعال نباشد را جمع‌آوری کند اما مدیریت شهری ترجیح می‌دهد، حصارها را تغییر ندهد.

مرز ایمنی بین کارگاه و شهر

کانادا – تورنتو

تخریب حصار ناایمن

در چند سال گذشته موضوع ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی شهری کانادا بیشتر مطرح شده است. حوادثی که در این کارگاه‌ها اتفاق افتاد باعث شد که دقت بیشتری درباره مقررات ساختمانی اعمال شود. حصارهایی که بنا به قوانین شهری در اطراف کارگاه‌ها ساخته می‌شوند باید از عابران در مقابل فعالیت‌های ساختمانی حفاظت کنند. در غیراینصورت نه فقط مجوز کارگاه لغو می‌شود بلکه شهرداری ایمن سازی لازم را انجام می‌دهد و هزینه آن به صورت جریمه برای سازندگان درخواهد آمد.

مدتی قبل ساختمان درون یک کارگاه در خیابان «دونداس» تورنتو شروع به ترک خوردن کرد و حصار اطراف آن کج شد. مجوز ساخت و ساز این کارگاه در سال ۲۰۱۴ صادر شده بود و ظاهرا سازنده‌ها دست به تغییرات غیر مجاز در آن زده بودند. شهرداری پس از تخلیه ساختمان‌های مجاور با استفاده از ماشین آلات سنگین، حصار و ساختمان خطرساز را تخریب و تثبیت کرد و ادامه کار پروژه نیمه‌کاره متوقف شد.

به اندازه عبور یک معلول

یکی از معیارهای نصب حصار کارگاهی در تورنتو این است که پیاده‌رو مجاور باید به اندازه عبور صندلی چرخ‌دار باز و صاف باشد تا معلولان بتوانند بدون کمک گرفتن از دیگران از آن رد شوند. پروژه‌های ساختمانی که از سوی پیمانکاران شهرداری ساخته می‌شود هم شامل همین قوانین است. از طرف دیگر در این شهر می‌توان حصارهای کارگاهی را از تخته‌سه‌لا ساخت اما چند مورد آتش‌سوزی باعث شده است که انتقاداتی به استفاده از این ماده مطرح شود.

در شهرهایی مانند «نیاگارا» شهرداری همچنان اجازه استفاده از چوب برای ساخت حصار کارگاه ساختمانی را می‌دهد اما این مجوز برای ساختمان‌هایی است که از سال‌ها قبل در حال احداث هستند و در کارگاه‌های جدید، فلز جای چوب را می‌گیرد.

مرز ایمنی بین کارگاه و شهر

انگلیس – شهر لستر

نمای خطرناک تئاتر

اگر ساختمان یا کارگاه ساختمانی در شهرهای انگلیس خطرناک تشخیص داده شود، شهرداری اطراف آن را دیوار می‌کشد و این دیوار تا زمانی که مشکل رفع نشود باقی می‌ماند حتی اگر شهروندان از آن ابراز ناراحتی کنند. حصارهایی که شهرداری می‌کشد معمولا سبک و شامل توری‌های فلزی است و ممکن است محدوده بزرگی را مسدود کند. اگر ساختمان یا کارگاه چند طبقه باشد، راهروهای مسقف هم ساخته می‌شوند تا خطر سقوط اشیا سنگین از بین برود. این اتفاق تاکنون بارها در خیابان‌های مرکزی شهر روی داده است و سازندگان یا مالکان هر بنا اگر برای اتمام پروژه‌های عمرانی خود عجله نکنند با حصارکشی شهرداری روبه‌رو خواهند شد. در آخرین اتفاق، ساختمان تئاتر شهر لستر به دلیل نمای فرسوده، خطرناک تشخیص داده شد و شهرداری به سرعت اطراف آن را حصارکشی کرد. مالکان ساختمان تئاتر که قصد بهره‌برداری از آن را داشتند با این توضیح روبه‌رو شدند که نمای ساختمان از سال ۲۰۰۰ تا کنون ارزیابی و مرمت نشده است و سقوط قطعات آن خطرناک است. با حصار کشی شهرداری، ساختمان تئاتر لستر به شکل یک کارگاه ساختمانی درآمد و استفاده از آن ممنوع شد. حالا مالکان یک سال فرصت دارند که تمام صفحه‌های نما را عوض کنند و در این مدت تئاتر تعطیل خواهد ماند.

بازسازی میدان شهر

در مرکز شهر برادفورد انگلیس یک پروژه بازسازی فضای عمومی باعث شد که تمام بخش مرکزی و میدانگاه شهر برای یک سال کاملا مسدود شود. ساخت و ساز چندان بزرگ و شامل خاکبرداری عمیق نبود اما در مدتی که پروژه جریان داشت، تمام مسیرها و محوطه اطراف آن حصار کشی شد. شکایات مردمی از اینکه مسیرهای عابرپیاده دیگر قابل استفاده نیستند، هم تاثیری نداشت و شهرداری تا زمانی که همه شرایط ایمنی تامین نشده بود، حصارها را نگه داشت. بانصب آخرین نیمکت‌های بتنی و جمع‌آوری کامل ماشین‌آلات، حصارها هم برداشته شدند.

مرز ایمنی بین کارگاه و شهر

بیشتر بخوانید: نگاهی به وضعیت پله‌برقی‌های کلانشهرهای جهان| تسهیلگران رفت‌وآمد عابران

source

توسط chidanet.ir