همشهری آنلاین:احمد مسجد جامعی درباره تست آزمایشی تراموا در تهران، گفت: در گذشته طرحی داشتیم که بر اساس آن در ۲ ستون فقرات شهر تهران در مسیر شمالی- جنوبی از میدان راه آهن تا تجریش و دیگری در مسیر شرقی- غربی از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی، خط ریلی زیرزمینی برای تراموا راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه اولویت مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی، توسعه خطوط ریلی است، خاطرنشان کرد: طرح راه‌اندازی تراموا، چهار ویژگی دارد که یکی از ویژگی‌ها این است که تراموا، هزینه‌های کلان و گزافی که برای ایستگاه‌های مترو داشتیم، ندارد. خطوط مترو زیرساخت‌های زیاد و هزینه‌بری دارد که هزینه آن در تراموا نیست.

مسجدجامعی با اعلام اینکه دومین ویژگی این طرح، حمل و نقل و جابجایی مسافر به صورت کلان است، یادآور شد: سومین ویژگی کاهش آلودگی هواست؛ چرا که عوارض ناشی از مصرف سوخت ندارد. چهارمین ویژگی نیز آماده بودن زیرساخت‌های آن است.

وی گفت: در دوره های سوم، چهارم و پنجم مدیریت شهری به ویژه زمانی که موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی مطرح بود، با اولویت خطوط ریلی این طرح را بررسی کردیم.

عضو شورای پنجم شهر تهران در ادامه یادآور شد: تراموای وارد شده به تهران، جز اینکه چرخ لاستیکی است همان ویژگی‌ها را دارد.

وی درخصوص واردات اتوبوس و تاکسی برقی به تهران نیز اظهار کرد: هرچند این طرح‌ها باید زودتر اجرایی می‌شد اما به هر شکل، هر طرحی که منجر به کاهش آلودگی هوا شود، مغتنم است. به هر حال اقدامات صورت گرفته اخیر در راستای برنامه‌های قبل و کاهش آلودگی هوا بوده و اقدام مثبتی است.

source

توسط chidanet.ir